Astronomia klasyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-01ASKLA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Astronomia klasyczna |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kgo.astri.umk.pl/doku.php?id=aii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy rachunku wektorowego w trzech wymiarach (pojęcie wektora i jego składowych w układzie współrzędnych krzywoliniowych, iloczynu skalarnego i wektorowego, pojęcie macierzy, operacja mnożenia macierzy przez wektor), elementy analizy matematycznej (pochodna i różniczka funkcji, różniczkowanie funkcji wielu zmiennych), funkcji trygonometrycznych, podstaw rachunku niepewności pomiarowych. Znajomość fizyki ogólnej w zakresie praw dynamiki Newtona, pojęcia układu inercjalnego oraz praw optyki geometrycznej. Jako warunek udziału w zajęciach wymagana jest również aktywna i systematyczna praca na ćwiczeniach oraz w domu (samodzielne rozwiązywanie zadań proponowanych w trakcie ćwiczeń i wykładu). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin: praca z udziałem nauczyciela - wykład 15 godzin: praca z udziałem nauczyciela - ćwiczenia 30 godzin: praca indywidualna - przygotowanie się do bieżących zajęć 15 godzin: praca indywidualna - przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 30 godzin: praca indywidualna - przygotowanie się do egzaminu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy: K1: student zna pojęcie sfery niebieskiej, podstawy trygonometrii sferycznej, zna najważniejsze układy współrzędnych astronomicznych, rozumie czas jako wielkość fizyczną i podlegającą pomiarowi, zna najważniejsze skale czasu w astronomii oraz pojęcie inercjalnego układu odniesienia w astrometrii K2: student zna zjawiska wpływające na nieinercjalność danego układu odniesienia i podstawowy opis fizyczny oraz geometryczny zjawisk zmieniających położenie obiektów na niebie (refrakcja, paralaksa, abberracja, precesja i nutacja, ruch własny i prędkość radialna) Efekty te wpisują się w kierunkowe efekty kształcenia: K_W01: posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach fizyki, a także ich historycznym rozwoju znaczeniu dla postępu nauk przyrodniczych, poznania świata i rozwoju ludzkości K_W06: zna prawa rządzące zjawiskami astronomicznymi, zna budowę i ewolucję składowych Wszechświata w rozmaitych skalach, od układu planetarnego, poprzez gwiazdy, galaktyki, po skalę kosmologiczną |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Zakładane efekty uczenia-umiejętności: U1: student umie rozwiązać proste zagadnienia w trygonometrii sferycznej za pomocą wzoru sinusów i cosinusów, umie obliczyć wartość czasu gwiazdowego dla zadanej chwili UT, umie przemienić współrzędne lokalne (horyzontalne) na katalogowe (równikowe II) i odwrotnie, umie obliczyć parametry górowania, wchodu i zachodu gwiazd i Słońca, umie wskazać przybliżone położenie obiektu na niebie znając czas obserwacji oraz współrzędne katalogowe, U2: student potrafi obliczyć lub ocenić wartość poprawek wynikających z efektów geometrycznych zmieniających kierunki do obserwowanych obiektów (refrakcji, paralaksy, aberracji, precesja) oraz jest świadom skali tych efektów w różnych sytuacjach obserwacyjnych. Efekty te wpisują się w kierunkowe efekty kształcenia-umiejętności: K-U01: potrafi w sposób zrozumiały, używając formalizmu matematycznego, przedstawiać podstawowe prawa fizyki klasycznej i kwantowej K-U04: orientuje się w położeniach i ruchach ciał na sferze niebieskiej, posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia prostej obserwacji astronomicznej K_U07: student potrafi posługiwać się terminologią astronomiczną, potrafi wypowiadać się na temat aktualnych badań astronomicznych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04: Student potrafi formułować opinie na temat współczesnych zagadnień fizycznych i astronomicznych, rozumie potrzebę popularnego przedstawiania wybranych osiągnięć astronomii. |
Metody dydaktyczne: | wykład konwencjonalny ćwiczenia konwencjonalne |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład kursowy Astronomia klasyczna dotyczy podstaw astronomii fundamentalnej. Obejmuje pojęcia układów współrzędnych astronomicznych i ich transformacji, jakościowego oraz matematycznego opisu położenia obiektów na niebie oraz zjawisk, jakie należy uwzględnić w analizie ich obserwacji. Omawiany jest ruch gwiazd i Słońca na niebie, skale i rachuba czasu w ujęciu astronomicznym, miejsce obserwatora w przestrzeni (na Ziemi jako bryle i na orbicie wokół Słońca); efekty zaburzające obserwacje pozycji w różnych układach odniesienia, jak refrakcja, paralaksa, aberracja, precesja i nutacja. Wykład zawiera elementy rachunkowe o charakterze praktycznym,w tym wprowadzenie do narzędzi obliczeniowych (wirtualnych planetariów), bibliotek numerycznych. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć
|
Literatura: |
Wykład oparty jest o podręczniki i materiały:
|
Metody i kryteria oceniania: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.