(in Polish) Materiały jubilerskie
General data
Course ID: | 0600-S1-CTZ-W-MJ |
Erasmus code / ISCED: |
13.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Materiały jubilerskie |
Organizational unit: | Faculty of Chemistry |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru - Chemia i technologia żywności, studia stacjonarne I stopnia (S1) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Znajomość podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | (in Polish) a. 30 h - wykład, tj. 30h kontaktowych; b. 5 h - praca indywidualna, c. 15 h - czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania. całkowity czas nakładu pracy studenta to 50 h 50 h/25 h/ECTS= 2 ECTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Student zna najważniejsze pierwiastki i ich związki stosowane w jubilerstwie i zdobnictwie; właściwości fizyczne i chemiczne metali; właściwości chemiczne i fizyczne związków metali będących kamieniami szlachetnymi i ozdobnymi - K_W02. |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Student potrafi opisać właściwości pierwiastków i ich związków chemicznych – materiałów jubilerskich; potrafi klasyfikować metale i kamienie jubilerskie, wyjaśnić przyczynę barwy kamieni i różnorodności innych ich właściwości - K_U02. |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Student samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01; K2: Student jest uwrażliwiony na piękno przyrody nieożywionej, zauważa piękne oblicze chemii; K3: Student sSkutecznie przekazuje innym osiągnięcia wiedzy chemicznej w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy - K_K04. |
Teaching methods: | (in Polish) Wykład połączony z dyskusją. |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - discussion |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest pokazanie pięknego oblicza chemii. Studenci zapoznają się z zastosowaniem metali oraz ich związków stosowanych w jubilerstwie i zdobnictwie. Na zajęciach dyskutowane są podstawowe właściwości oraz budowa omawianych materiałów, a także prezentowane wyroby jubilerskie/zdobnicze z różnych epok. Chętni studenci wygłaszają krótkie, 15 minutowe komunikaty na uzgodniony wcześniej temat. |
Full description: |
(in Polish) Metale w układzie okresowym. Pozyskiwanie metali. Właściwości fizyczne metali, ich budowa, stopy. Termodynamiczna i praktyczna klasyfikacja metali. Charakterystyka chemiczna metali: szereg napięciowy, diagramy Frosta i Pourboix’ego, działanie kwasów i ich mieszanin, pasywacja metali. Metale szlachetne i półszlachetne jako materiały jubilerskie. Inne metale stosowane w wyrobach jubilerskich. Powłoki metaliczne otrzymywane metodami chemicznymi i elektrolitycznymi. Skale twardości. Substancje chemiczne stosowane jako kamienie jubilerskie i zdobnicze. Klasyfikacja kamieni jubilerskich. Cechy fizyczne i właściwości kamienie jubilerskich: pokrój, skupienie, izomorfizm-polimorfizm, barwa, połysk, rysa, współczynnik załamania światła, odbicie światła, pleochroizm, twardość, łupliwość i przełam, wytrzymałość. Rodzaje szlifów. Czynniki decydujące o cenie kamieni szlachetnych (4c). Diament, budowa, właściwości, klasyfikacja jubilerska, diagram fazowy węgla i metody otrzymywania syntetycznych diamentów. Korundy, chryzoberyle i spinele. Budowa, właściwości fizyczne i chemiczne. Kamienie szlachetne należące do rodziny korundu, chryzoberyli i spineli. Sole kwasów krzemowych. Różnorodność struktur i właściwości. Rodzina beryli, turmaliny, cyrkony, topazy, granaty, oliwiny. Kwarce, chalcedony, opale – budowa, odmiany, właściwości, zastosowanie. Prezentacja słynnych kamieni i wyrobów. Pokaz wyrobów jubilerskich. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Adam Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012/2013 2.Cally Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007; 3.Wiesław Heflik, Lucyna Natkaniec-Nowak, Gemmologia, wyd. 2, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2011; 4.Artykuły publikowane na łamach: Wiadomości Chemicznych, Chemii w Szkole, Journal of Chemical Education, Coordination Chemistry Reviews. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność lub egzamin pisemny, lub praca pisemna/prezentacja lub 15-minutowe wystąpienie z przygotowanego samodzielnie, wcześniej uzgodnionego tematu, inna forma ustalona na pierwszym wykładzie Kolokwium – W02, U02. Prezentacje – W02, U02, K_K04. Aktywność – K01. ndst – 0-49% dst- 50-60% dst plus- 61-65% db- 66-75% db plus- 76-80% bdb- 81-100% |
Practical placement: |
(in Polish) Nie są wymagane. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Katafias | |
Group instructors: | Anna Katafias | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.