Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-O-B |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy/brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.), w tym: - czas przewidziany na konsultacje i pracę z nauczycielem akademickim – 20 godzin - czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć – 25 godzin - czas potrzebny na powtórzenie materiału i przygotowania się do zaliczenia końcowego – 25 godzin Łącznie: 100 godz. (4 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W1: student zna podstawowe teorie etyczno-filozoficzne i potrafi je wykorzystywać w procesie wnioskowania, wyjaśnienia i ocenie wybranych zagadnień, z którymi mierzy się bioetyka. K_W2: posiada znajomość przedmiotu bioetyki w sensie szerszym i węższym, jak też znajomość genezy bioetyki, w aspekcie etyczno-filozoficznym, prawnym oraz społecznym. K_W3: posiada wiedzę na temat kluczowych problemów natury bioetycznej, ich ewolucji oraz możliwości ich rozstrzygnięcia. K_W4: ma świadomość znaczenia wartościowania w bioetyce [w nawiązaniu do koncepcji Bauchampa, Childressa i Engelhardta]. K_W5: posiada zdolność argumentowania na rzecz czołowych stanowisk w bioetyce, tj. utylitarystycznego i personalistycznego. K_W6: posiada wiedzę dotyczącą takich zagadnień, jak wartość życia, godność ludzka, natura człowieka, status osobowy człowieka, jako kwestii leżących u podstaw szeregu sporów bioetycznych. Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_W01, X1A_W02, X1A_W03, X1A_W04, X1A_W05, P1A_W10, P1A_W11. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi umiejętnie stosować wiedzę zdobytą na zajęciach z bioetyki [którą określono w punkcie ZAKRES WIEDZY], w tym, m. in.: K_U1: posiada umiejętność poprawnego rozpoznania teorii etyczno-filozoficznej i użycia argumentacji w jej ramach obowiązującej do rozstrzygania dylematów natury bioetycznej, w tym rozumie i ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz etyczne uwarunkowania chemii medycznej; K_U2: potrafi rozpoznać i poprawnie zastosować argumentację charakterystyczną dla danego typu bioetyki w otwartej dyskusji bioetycznej. K_U3: potrafi samodzielnie wnioskować, wyjaśniać i oceniać dylematy bioetyczne, z uwagi m. in. na ich rangę, stopień złożoności i odniesienie kulturowe [światopoglądowe i religijne]. K_U4: potrafi wskazać korelacje występujące między naukami współtworzących bioetykę, tj. na linii BIOLOGIA – PRAWO – FILOZOFIA [ETYKA]. K_U5: potrafi umiejętnie argumentować na rzecz, m. in. WARTOŚCI ŻYCIA, GODNOŚCI LUDZKEJ, NATURY CZŁOWIEKA, STATUSU OSOBOWEGO CZŁOWIEKA, w oparciu o daną koncepcję bioetyczną [np. utylitarystyczną, personalistyczną, czy też np. kulturową]. K_U6: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioetyki Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_U01, X1A_U07: P1A_U02, P1A_U03; P1A_U05; P1A_U07; P1A_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K1: student ma świadomość społecznej, kulturowej (w tym również światopoglądowej i religijnej), jak również prawnej roli i znaczenia dylematów natury bioetycznej nie tylko w sferze teoretycznych ich rozpoznań, ale przede wszystkim w wymiarze praktycznym. K_K2: potrafi w sposób refleksyjny i przemyślany opowiedzieć się ZA/PRZECIW danej technice, bądź technologii biomedycznej. K_K3: rozumie analizowane/wybrane zagadnienie bioetyczne i wyjaśnia je w oparciu o wybrany model teorii etycznej. K_K4: potrafi (w oparciu, o wiedzę wyniesioną z zajęć z zakresu bioetyki) właściwie rozdzielać argumentację stosowaną w bioetyce od argumentów nierzeczowych, często kreowanych przez środki masowego przekazu. K_K5: zna oraz przestrzega zasady i normy (etyczno-filozoficzne) stosowane do wyjaśniania, m. in. licznych dylematów społecznych, dba o zdrowie i środowisko naturalne. K_K6: rozumie etyczne i społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności. Odniesienie do efektów kształcenia w obszarze kształcenia: X1A_K04; X1A_K06, P1A_K04, X1A_K07, P1A_K01; P1A_K01; P1A_K07. |
Metody dydaktyczne: | Wykład podawczy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciem, przedmiotem, genezą a także strukturą bioetyki, w ramach szerszej myśli etyczno-filozoficznej. Zaprezentowanie wybranych/kluczowych problemów, z którymi mierzy się współczesna myśl bioetyczna, na tle współtworzących ją nauk ścisłych oraz nauk stosowanych. Omówienie przykładowych teorii etyczno filozoficznych w bioetyce, takich jak (przykładowo) ekocentryzm, antropocentryzm, biocentryzm, subiektywizm, obiektywizm, relatywizm, utylitaryzm, personalizm, kontraktalizm. Ukazanie istoty i znaczenia/roli bioetyki, w wymiarze teoretycznym i praktycznym (na wybranych przykładach). Prezentacja bazowych zasad bioetycznych i teorii etycznych aplikowanych do wyjaśniania dylematów etycznych. |
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie do filozofii moralnej: a. Etyka - etos - moralność [sens i zakres stosowania]. b. Wstępna typologia i przegląd kluczowych teorii etycznych. 2) Wprowadzenie do bioetyki: a. Narodziny, geneza, ewolucja i charakterystyka bioetyk/i (obszar historyczny i problemowy). b. Kierunki rozpoznań i analiz bioetycznych [w tym: biogeneza, bioterapia i tanatologia]. c. Prezentacja wiodących „zasad bioetycznych”, m. in. autorstwa Bauchampa, Childressa i Engelhardta. d. Bioetyka a eugenika. 3) Value of Life vs Santcity of Life – namysł nad wartością życia ludzkiego. 4) Human Liberation vs Animal Liberation – spór o naturę ludzką. 5) Spór o badania eksperymentalne na zwierzętach. 6) Bioetyka a biogeneza życia – próba implementacji kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które implikuje dynamiczny rozwój nauk biomedycznych, w tym m. in. genetyki, biotechnologii oraz medycyny reprodukcyjnej. 7) Bioetyka a bioterapia – próba użycia kategorii bioetycznych do wyjaśnienia problemów, które rodzi dynamiczny rozwój technologii medycznych. 8) Bioetyka a tanatologia – próba zastosowania kategorii bioetycznych do eksplikacji, takich zagadnień, jak np.: eutanazja (czynna i bierna), samobójstwo (wspomagane, nie-wspomagane), tj. problemów natury suicydologicznej. 9) Kodeksy etyczne a zagadnienie biojurysprudencji – rzecz o prawach i obowiązkach lekarza i pacjenta w kontekście dyskusji nad problemem paternalizmu medycznego i autonomii pacjenta. 10) Podsumowanie kursu. |
Literatura: |
Adamkiewicz M., Zagadnienie śmierci w bioetyce, Warszawa 2002; Beauchamp L., Childress J.F., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1995; Bioetyka personalistyczna, red. Tadeusz Biesaga, Kraków 2006; Bioetyka polska, red. T. Biesaga, Kraków 2004; Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007; Bołoz W., Życie w ludzkich rękach: podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997; Chyrowicz B., Bioetyka i ryzyko: argument "równi pochyłej" w dyskusji wokół osiągnięć współczesnej genetyki, Lublin 2002; Filipowicz A., Bioetyka: dialog w obronie życia, Warszawa 2002; Gillon R., Etyka lekarska: problemy filozoficzne, Warszawa 1997; Kurkowski J. L., Medycyna: bioetyka i polityka, Bielsko-Biała 2002; Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, red. M. Gałuszko i K. Szewczyk, Warszawa-Łódź 2002; Singer P., Etyka praktyczna, Warszawa 2003; Singer P., O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa 1994; Seroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Kraków 2004; Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994; Tokarczyk, R. A., Prawa narodzin, życia i śmierci: etyczne problemy współczesności, Lublin 1988; Tulibacki W., Etyka i nauki biologiczne, Olsztyn 1994; Ziemiński I., Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej, Lublin 1999; |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: praca zaliczeniowa/esej na ocenę (w skali 5-2). Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie końcowej pracy zaliczeniowej/eseju. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy/brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leźnicki | |
Prowadzący grup: | Marcin Leźnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.