Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

(in Polish) Analiza funkcjonalna

General data

Course ID: 0800-ANAFUN
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0541) Mathematics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Analiza funkcjonalna
Organizational unit: Faculty of Physics, Astronomy and Informatics
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podstawowa wiedza z analizy matematycznej oraz algebry liniowej.

Type of course:

elective course

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.)

- udział w konwersatorium – 45 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45 godz.):

- przygotowanie do konwersatorium – 15 godz.

- przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Po ukończeniu kursu student:


W1: zna pojęcia przestrzeni metrycznej, unormowanej, zna podstawowe własności normy, operuje podstawowymi pojęciami topologicznymi w przypadku metrycznym;


W2: podaje podstawowe przestrzenie analizy funkcjonalnej: Banacha, Hilberta, zna podstawowe przykłady takich przestrzeni;


W3: zna pojęcie operatora ograniczonego i jego normy;


W4: rozumie i umie stosować klasyczne twierdzenia analizy funkcjonalnej: tw. o odwzorowaniu otwartym, domkniętym wykresie, o odwzorowaniu otwartym, zasadę jednostajnej ograniczoności;


W5: operuje pojęciem przestrzeni sprzężonej, zna podstawowe twierdzenia o jej postaci;


W6: zna podstawowe twierdzenia dotyczące przestrzeni Hilberta: tw. Pitagorasa, tw. o rzucie ortogonalnym, o rozkładzie, tw. Riesza, tw. o operatorze sprzężonym;


W7: rozumie pojęcie układu ortonormalnego zupełnego w przestrzeni Hilberta i pojecie szeregu Fouriera, potrafi rozwijać w szereg Fouriera funkcje okresowe i całkowalne;


W8: zna podstawowe twierdzenia spektralne dotyczące operatorów samosprzężonych (ograniczonych i nieograniczonych);


W9: zna podstawowe własności spektralne operatorów pędu i położenia.



Efekty przedmiotowe W1-W9 realizują efekty kierunkowe:


K_W01 dla F,


K_W01 dla FT.







Learning outcomes - skills:

(in Polish) Student:


U1: rozumie podstawową strukturę przestrzeni metrycznych, unormowanych, Banacha i Hilberta, ilustruje przykładami poznane definicje;


U2: stosuje klasyczne twierdzenia j i swobodnie posługuje się podstawowymi narzędziami analizy funkcjonalnej;


U3: potrafi samodzielnie dowodzić prostych faktów z zakresu analizy funkcjonalnej;


U4: rozumie matematyczne podstawy teorii spektralnej i jej zastosowanie w fizyce kwantowej;


U5: rozumie potrzebę dalszego pogłębiania swej wiedzy matematycznej.




Efekty przedmiotowe U1-U4 realizują efekty kierunkowe:


K_U01 dla F,


K_U01 dla FT.


Efekt przedmiotowy U5 realizuje efekty kierunkowe:


K_U09 dla F,


K_U12 dla FT.





Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1 – jest świadomy ograniczeń swej wiedzy matematycznej




Efekt przedmiotowy K1 realizują efekty kierunkowe:


K_K01 dla F,


K_K01 dla FT.





Teaching methods:

(in Polish) Metody dydaktyczne podające:


- wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne poszukujące:


- ćwiczeniowa



Expository teaching methods:

- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- practical

Short description: (in Polish)

Przedmiot jest wprowadzeniem do podstawowych zagadnień analizy funkcjonalnej. Koncentruje się na własnościach przestrzeni Banacha ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe pojęcia analizy funkcjonalnej wraz z licznymi przykładami je ilustrującymi oraz klasyczne twierdzenia dotyczące operatorów na przestrzeniach Banacha, szeregów Fouriera czy teorii spektralnej. Celem jest przedstawienie drogi prowadzącej do twierdzeń spektralnych dla operatorów samosprzężonych istotnych z punktu widzenia fizyki kwantowej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia zaczynają się od wprowadzenia matematycznych pojęć i tła potrzebnego do wejścia w świat przestrzeni Banacha. Następnie zostaną omówione podstawowe własności przestrzeni Banacha, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta w kolejności przedstawionej poniżej.

Tematy:

1. Przestrzenie metryczne, elementy topologii metrycznej;

2. Przestrzenie unormowane, własności normy;

3. Przestrzenie Banacha, przykłady klasycznych przestrzeni ciągowych i funkcyjnych;

4. Przestrzenie Hilberta, własności iloczynu skalarnego, przykłady, podstawowe twierdzenia dotyczące geometrii przestrzeni Hilberta oraz szeregów Fouriera;

5. Operatory ograniczone i ich własności w przestrzeni Banacha, norma operatora, operatory sprzężone w przestrzeni Hilberta, przestrzenie dualne;

6. Elementy Teorii spektralnej dla operatorów ograniczonych i nieograniczonych ze szczególnym uwzględnieniem operatorów samosprzężonych i operatorów znanych z fizyki kwantowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. E. Kreyszig - ,,Introductory Functional Analysis with Applications", Wiley; 1st edition (February 23, 1989);

2. V. L. Hansen - „Functional Analysis, Enterning Hilbert Space” WSP 2006;

3. Jan Rusinek – “Zadania z Analizy Funkcjonalnej z rozwiązaniami” Warszawa 2006;

4. Stanisław Prus, Adam Stachura – „Analiza funkcjonalna w zadaniach” PWN 2009.

Literatura dodatkowa:

1. Witold Kołodziej „Wybrane rozdziały analizy matematycznej” (B.M. t.36, PWN 1970)

2. Włodzimierz Mlak - „Wstęp do przestrzeni Hilberta” B.M. t.35, PWN 1970;

3. Julian Musielak - „Wstęp do analizy funkcjonalnej” PWN 1989;

4. Andrzej Aleksiewicz - „Analiza Funkcjonalna” PWN 1969;

5. Walter Rudin – „Analiza Funkcjonalna” PWN 2009;

6. Jacek Chmieliński – “Analiza funkcjonalna, notatki do wykladu” Kraków 2004;

7. J. Ron Retherford – „Hilbert Space: Compact Operators and the Trace Theorem” Cambridge 1993;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę na podstawie sześciu prac zaliczeniowych wykonywanych w domu, które dotyczą zadań pojawiających się na ćwiczeniach.

Zadania domowe weryfikują efekty W1-W9 oraz U1-U4.

Łączna suma punktów za zadania domowe daje ocenę końcową na podstawie kryteriów podanych poniżej.

50-60% - ocena: 3

60-70% - ocena: 3+

70-80% - ocena: 4

80-90% - ocena: 4+

90-100% - ocena 5

Internships: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 45 hours more information
Coordinators: Łukasz Rzepnicki
Group instructors: Łukasz Rzepnicki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Notes: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie czterech prac domowych.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)

Time span: 2025-02-24 - 2025-09-20
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 45 hours more information
Coordinators: Łukasz Rzepnicki
Group instructors: Łukasz Rzepnicki
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)