Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

(in Polish) Emisja głosu

General data

Course ID: 1000-M1EmGłos
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Faculty of Mathematics and Computer Science
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Naturalna umiejętność posługiwania się głosem bez znaczących form zaburzeń mowy.

Type of course:

compulsory course

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30

- udział w ćwiczeniach – 30 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30

- przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.

- czytanie literatury- 5 godz.

- przygotowanie do kolokwium – 10 godz.


Łącznie: 30 godz. kontaktowych (1 ECTS )


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1. Student zna znaczenie języka jako ważnego narzędzia w pracy nauczyciela– C.W7.

W2. Student zna i rozumie zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy oraz zasady emisji głosu –C.W7

W3. Student posiada elementarną wiedzę o nieprawidłowościach prowadzących do złych nawyków emisyjnych – C.W7.

W4. Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości

i zakłóceń w komunikacji bezpośredniej za pomocą głosu – C.W7.


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1. Student potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami; potrafi umiejętnie wypowiadać się w mowie, posiadając nawyki prawidłowej fonacji, dykcji, płynności artykulacyjnej – C.U7.

U2. Student potrafi dokonywać analizy własnych działań i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne, wykorzystując

w tym celu różne źródła wiedzy; posiada świadomość poziomu swoich umiejętności językowych i wiedzy z tego zakresu – C.U7.

U3. Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim; potrafi prezentować zadania w przystępnej i poprawnej językowo formie; potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w języku polskim – C.U8.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1. Student posiada umiejętność efektywnego komunikowania się

i jest gotowy do:

- ciągłego doskonalenia swoich umiejętności językowych,

- skutecznego korygowania swoich błędów językowych

- doskonalenia aparatu emisji głosu oraz świadomego posługiwania się głosem – C.K2.

K2. Student posiada popartą doświadczeniem pewność w efektywnym komunikowaniu się; potrafi przeciwdziałać lękom i stresom podczas wypowiadania się na forum grupy, podczas występów publicznych - C.K2.

K3. Student potrafi pracować indywidualnie i w grupie, przyjmując różne role – C.K2.


Teaching methods:

(in Polish) - pokaz,

- inscenizacja,

- opis,

- pogadanka,

- ćwiczeniowa,

- doświadczeń.


Observation/demonstration teaching methods:

- display
- drama
- staging

Expository teaching methods:

- description
- discussion

Exploratory teaching methods:

- brainstorming
- experimental
- observation
- practical

Short description: (in Polish)

Przedmiot odbywa się w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela. Jego ogólne efekty reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 1450 z 2019 r.). Ćwiczenia przygotowują studenta do świadomego i efektywnego posługiwania się głosem w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest:

- przygotowanie studentów do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego,

- poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi, oraz świadomego posługiwania się głosem,

- dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.

Przedmiot obejmuję następującą tematykę:

1. Emisja głosu - podstawowe zagadnienia, wprowadzenie

w problematykę.

2. Anatomia i fizjologia narządu głosu- podstawowe wiadomości.

3. Zaburzenia głosu i komunikacji językowej.

4. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu.

5.Głos w aspekcie komunikacji, zawodowym i towarzyskim.

6. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia słuchowe.

7. Ćwiczenia relaksacyjne przygotowujące do prawidłowej pracy

z głosem.

8. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne.

9. Artykulacja i dykcja - rady dla mówcy, wystąpienia publiczne.

10. Ćwiczenia prawidłowej emisji w tekstach

11. Ćwiczenia wyrazistego wypowiadania się.

12. Gry i zabawy słowne, ekspresji werbalnej.

13. Autoprezentacja – ćwiczenia praktyczne przed występami publicznymi.

14. Dialog – forma warsztatowa prawidłowego nadawania komunikatu i odbioru.

15. Forma artystyczna w aktywnościach w pracy głosem.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

2. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009.

3. Walencik – Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.

4. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

2. Dunaj, B. , Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 2006, s. 161-172.

3. Skorek, E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2006.

4. Toczyska, B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie przedmiotu wpływa suma zebranych przez studentów punktów w następujących obszarach aktywności:

C.W7; C.U8; C.K2.:

1. Prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) (1-2 pkt)

C.U7;C.U8; C.K2:

2. Ocena praktycznych umiejętności na podstawie prezentacji materiału z ćwiczeń:

- czytanie prozy, (1pkt)

- prezentacja własna, (1 pkt)

- dowolna forma artystyczna (np. utwór śpiewany, scenka teatralna, dialog) możliwa praca w grupie. (1 pkt)

Ocena:

5 pkt- bdb

4 pkt- db

3 pkt- dst

2-0 pkt - ndst

Internships: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Tutorial, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Iwona Murawska
Group instructors: Iwona Murawska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Pass/Fail
Tutorial - Pass/Fail

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-24 - 2025-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Tutorial, 30 hours, 30 places more information
Coordinators: Lucyna Śmieszek-Formela
Group instructors: Lucyna Śmieszek-Formela
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Pass/Fail
Tutorial - Pass/Fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)