(in Polish) Emisja głosu
General data
Course ID: | 1000-M1EmGłos |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Faculty of Mathematics and Computer Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Naturalna umiejętność posługiwania się głosem bez znaczących form zaburzeń mowy. |
Type of course: | compulsory course |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): 30 - udział w ćwiczeniach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): 30 - przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz. - czytanie literatury- 5 godz. - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Łącznie: 30 godz. kontaktowych (1 ECTS ) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1. Student zna znaczenie języka jako ważnego narzędzia w pracy nauczyciela– C.W7. W2. Student zna i rozumie zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy oraz zasady emisji głosu –C.W7 W3. Student posiada elementarną wiedzę o nieprawidłowościach prowadzących do złych nawyków emisyjnych – C.W7. W4. Student zna i rozumie wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w komunikacji bezpośredniej za pomocą głosu – C.W7. |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1. Student potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami; potrafi umiejętnie wypowiadać się w mowie, posiadając nawyki prawidłowej fonacji, dykcji, płynności artykulacyjnej – C.U7. U2. Student potrafi dokonywać analizy własnych działań i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne, wykorzystując w tym celu różne źródła wiedzy; posiada świadomość poziomu swoich umiejętności językowych i wiedzy z tego zakresu – C.U7. U3. Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim; potrafi prezentować zadania w przystępnej i poprawnej językowo formie; potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w języku polskim – C.U8. |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1. Student posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i jest gotowy do: - ciągłego doskonalenia swoich umiejętności językowych, - skutecznego korygowania swoich błędów językowych - doskonalenia aparatu emisji głosu oraz świadomego posługiwania się głosem – C.K2. K2. Student posiada popartą doświadczeniem pewność w efektywnym komunikowaniu się; potrafi przeciwdziałać lękom i stresom podczas wypowiadania się na forum grupy, podczas występów publicznych - C.K2. K3. Student potrafi pracować indywidualnie i w grupie, przyjmując różne role – C.K2. |
Teaching methods: | (in Polish) - pokaz, - inscenizacja, - opis, - pogadanka, - ćwiczeniowa, - doświadczeń. |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot odbywa się w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego do wykonywania zawodu nauczyciela. Jego ogólne efekty reguluje Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. poz. 1450 z 2019 r.). Ćwiczenia przygotowują studenta do świadomego i efektywnego posługiwania się głosem w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia z przedmiotu „Emisja głosu” służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Celem zajęć jest: - przygotowanie studentów do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego, - poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi, oraz świadomego posługiwania się głosem, - dostarczenie wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. Przedmiot obejmuję następującą tematykę: 1. Emisja głosu - podstawowe zagadnienia, wprowadzenie w problematykę. 2. Anatomia i fizjologia narządu głosu- podstawowe wiadomości. 3. Zaburzenia głosu i komunikacji językowej. 4. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosu. 5.Głos w aspekcie komunikacji, zawodowym i towarzyskim. 6. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji głosu - ćwiczenia słuchowe. 7. Ćwiczenia relaksacyjne przygotowujące do prawidłowej pracy z głosem. 8. Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. 9. Artykulacja i dykcja - rady dla mówcy, wystąpienia publiczne. 10. Ćwiczenia prawidłowej emisji w tekstach 11. Ćwiczenia wyrazistego wypowiadania się. 12. Gry i zabawy słowne, ekspresji werbalnej. 13. Autoprezentacja – ćwiczenia praktyczne przed występami publicznymi. 14. Dialog – forma warsztatowa prawidłowego nadawania komunikatu i odbioru. 15. Forma artystyczna w aktywnościach w pracy głosem. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000. 2. Toczyska B., Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2009. 3. Walencik – Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009. 4. Szwajkowska E., Rymowane ćwiczenia wyrazistości mowy, Gdańsk 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006. 2. Dunaj, B. , Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 2006, s. 161-172. 3. Skorek, E.M., 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk 2006. 4. Toczyska, B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu wpływa suma zebranych przez studentów punktów w następujących obszarach aktywności: C.W7; C.U8; C.K2.: 1. Prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń prezentowanych na zajęciach (możliwa jedna nieobecność) (1-2 pkt) C.U7;C.U8; C.K2: 2. Ocena praktycznych umiejętności na podstawie prezentacji materiału z ćwiczeń: - czytanie prozy, (1pkt) - prezentacja własna, (1 pkt) - dowolna forma artystyczna (np. utwór śpiewany, scenka teatralna, dialog) możliwa praca w grupie. (1 pkt) Ocena: 5 pkt- bdb 4 pkt- db 3 pkt- dst 2-0 pkt - ndst |
Internships: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Go to timetable
MO TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Tutorial, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Iwona Murawska | |
Group instructors: | Iwona Murawska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Pass/Fail
Tutorial - Pass/Fail |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 30 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Group instructors: | Lucyna Śmieszek-Formela | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Pass/Fail
Tutorial - Pass/Fail |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.