Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Ethics in Business

General data

Course ID: 1152-12-L12-EtBiz
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0413) Management and administration The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethics in Business
Name in Polish: Etyka w biznesie
Organizational unit: Faculty of Economic Sciences and Management
Course groups: (in Polish) Logistyka, nst, PRK, 2 rok, przedmioty obowiązkowe
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.):

- udział w wykładach – 9

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 20


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.):

- przygotowanie do egzaminu – 20

- czytanie literatury, porządkowanie i utrwalanie materiału – 20

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: Słuchacz odtwarza zapamiętane informacje z zakresu ogólnej wiedzy o etyce, definiuje podstawowe pojęcia dyscypliny, wymienia główne działy, przywołuje genezę podstawowej terminologii w etyce, jako odrębnej dyscyplinie humanistycznej z jej swoistością metodologiczną i problemową. Prezentuje podstawowych pojęć z zakresu etyki ogólnej i stosowanej. Odniesienie do K_W03.

W2: Słuchacz ma rozpoznaje etykę jako integralną część dziedzictwa filozoficznego, czy szerzej kulturowego. Orientuje się i potrafi zreferować główne typy teorii etycznych, jako narzędzi wyznaczania i uzasadniania postaw moralnych oraz etycznych oraz kamienie milowe dziedzictwa etycznego w myśli europejskiej. Odniesienie do K_W03.

W3: Słuchacz rozpoznaje kluczowe elementy relacji ekonomii do etyki, a zwłaszcza sfery styku racjonalności ekonomicznej oraz racjonalności etycznej. Prezentuje główne systemy etyczne znanych z tradycji, teraz jako racje dla ograniczania perspektywy skuteczności w dążeniu do maksymalizacji wyników ekonomicznych. Zna zasady społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozpoznaje główne patologie życia gospodarczego. Odniesienie do K_W03.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: Słuchacz odróżnia trzy poziomy konstruowania racji działania: efektywność, ekonomiczność, etyczność; śledzi etyczny wymiar działalności zorganizowanej (kooperacja, konkurencja), rozpoznaje i reaguje na wyzwania późnego kapitalizmu – w szczególności globalizacji i korporacjonizmu; pozostaje w gotowości do reartykulacji i translacji tradycyjnych kodów etycznych na potrzeby rzeczywistości poddanej presji postępu technicznego, w tym informatycznego. Potrafi zaadoptować teoretyczną refleksję na temat społecznej odpowiedzialność biznesu (CSR) do własnych projektów biznesowych oraz reagować na patologie życia gospodarczego.

Odniesienie do K_U01, K_U02, K_U07.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: Dzięki zgromadzonej wiedzy z zakresu etyki i i jej aplikacji do praktyki biznesowej prawidłowo rozpoznaje główne zagrożenia naruszeń norm etycznych; posiada kompetencje do trafnych rozstrzygnięć dylematów moralnych, związanych z działalnością gospodarczą, stanowiącą element szerszego zbioru relacji międzypodmiotowych. Świadomość złożoności zagadnień etycznych, wielorakość prób rozwiązywania moralnych konfliktów przez tradycyjne koncepcje filozoficzne oraz umiejętność ich aplikacji do wyzwań współczesnej praktyki biznesowej kształtuje kompetencje w budowaniu relacji z innymi osobami oraz doskonali podstawy kształtowania praca zespołowej, w celu podnoszenia jej efektywności z zachowaniem poszanowania autonomii członków zespołu jako moralnych podmiotów.

Odniesienie do K_K02 oraz K_U15.

Teaching methods:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną. Praca własna studenta: lektura.

Short description: (in Polish)

Kurs Etyki w biznesie dla studiów kierunku Zarządzanie i administracja stanowi próbę odnalezienia wspólnej płaszczyzny dla grup zagadnień z zakresu etyki i biznesu. Wspiera się na trzech filarach zagadnień, stanowiących jednocześnie wzajemnie uzupełniające się części kursu: 1. Wprowadzenie do etyki, jej specyfiki i swoistości metodologicznej i problemowej; 2. Tradycja filozoficzno-etyczna i jej rola dla tożsamości człowieka XXI wieku i rozumienia współczesnego świata; 3. Szczegółowe aplikacje problematyki etycznej do biznesu.

Full description: (in Polish)

Cztery podstawowe elementy merytoryczne kursu

1. Wiedza o etyce jako odrębnej dyscyplinie humanistycznej z jej swoistością metodologiczną i problemową. Ta część kursu służy prezentacji podstawowych pojęć z zakresu etyki ogólnej i stosowanej (etyka, moralność, opis, ocena, norma, uzasadnienie sądów etycznych, dobro, cnota, słuszność) i płaszczyzny analizy etycznej (normatywna, opisowa, krytyczna, filozoficzna, teologiczna) – W1.

2. Wiedza o etyce jako części dziedzictwa filozoficznego, czy szerzej kulturowego. Tu wypracowane są podstawowe orientacje w głównych typach teorii etycznych, jako narzędzi wyznaczania i uzasadniania postaw moralnych oraz etycznych oraz kamienie milowe dziedzictwa etycznego w myśli europejskiej – W2.

3. Wiedza o relacji ekonomii do etyki, a zwłaszcza sfera styku racjonalności ekonomicznej oraz racjonalności etycznej. To miejsce omówienia głównych systemów etycznych znanych z tradycji (eudajmonizm, etyka prawa naturalnego, humanizm lub personalizm), teraz jako racji ograniczających perspektywę skuteczności w dążeniu do maksymalizacji wyników ekonomicznych – W3.

4. Część szczegółowa, czyli etyka biznesu w działaniu: tu pojawiają się konkretne problemy i przykłady konfliktu w ocenianiu wyborów i decyzji biznesowych: wybór zawodu, wybór pracy, branży, postawy wobec korupcji, praktyk nieuczciwej konkurencji, praktyk marketingu zorientowanego wyłącznie na sukces, form zarządzania, naruszania interesów ekologicznych i interesów lokalnej społeczności, odpowiedzialność etyczna biznesu – W3, U1, K1.

Szczegółowe zagadnienia

o Etyka jako nauka. Definicje, terminologia, dyscypliny – W1. Historyczne początki etyki. Sokrates i sofiści – problem relatywizmu – W2, W3.

o Platon i Arystoteles - etyka wysoka i etyka „codziennego użytku” – W2, W3. Epikureizm i stoicyzm – hedonizm a etyki deontologiczne – W2, W3.

o Etyka średniowiecza a nowożytna – etyka niezależna. Protestancka/katolicka etyka pracy i biznesu. Kant vs. utylitaryzm – W2, W3.

o Etyka pracy w kontekście marksizmu i personalizmu – W2, W3.

o Efektywność, ekonomiczność, etyczność (trzy „E” – W. Gasparski) – W3, K1, U1.

o Etyczny wymiar działalności zorganizowanej (kooperacja, konkurencja) – W3, K1, U1.

o Wyzwania późnego kapitalizmu – globalizacja, korporacjonizm – W3, K1, U1. Rewolucja informatyczna a wyzwania etyczne współczesnego biznesu – W3, K1, U1.

o Etyczne konteksty marketingu – W3, K1, U1. Regulacje branżowe – zawodowe kodeksy etyczne i ich ograniczenia – W3, K1, U1. Odpowiedzialność społeczna w biznesie – CSR – W3, K1, U1.

o Wybrane patologie życia gospodarczego – W3, K1, U1.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

1. Dietl J. , W. Gasparski (red.), Etyka biznesu, Warszawa 2002.

2. Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001.

3. Kietliński K. , T. Oleksyn, V. M. Reyes, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca

4. MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. A. Chmielewski, Warszawa 1995.

5. Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2002.

6. Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R., Historia filozofii i etyki, Toruń 1997 (i kolejne wydania).

7. Woleński J., Hartman J., Wiedza o etyce, Warszawa – Bielsko-Biała 2008.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W1 – Egzamin pisemny w formie testu +++

W2 – Egzamin pisemny w formie testu +++

W3 – Egzamin pisemny w formie testu +++

U1 – Egzamin pisemny w formie testu +++

U2 – Egzamin pisemny w formie testu +++

K1 – Egzamin pisemny w formie testu +++

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 9 hours more information
Coordinators: Piotr Domeracki
Group instructors: Piotr Domeracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 9 hours more information
Coordinators: Piotr Domeracki
Group instructors: Piotr Domeracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 9 hours more information
Coordinators: Piotr Domeracki
Group instructors: Piotr Domeracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)