Militarne aspekty architektury średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AAS-MAAS-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Militarne aspekty architektury średniowiecznej |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu - 15 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - 8 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 10 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu (suma godzin wszystkich form zajęć z przedmiotu), godziny konsultacji indywidualnych studenta/słuchacza/ uczestnika kursu, 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury, 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach), 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk). |
Efekty uczenia się - wiedza: | – zna terminologię stosowaną w archeologii architektury oraz innych naukach humanistycznych (K_W02); – ma ugruntowaną wiedzę z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego (K_W09); – posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł archeologicznych oraz innych wytworów kulturowych człowieka, przydatnych dla poznania danej epoki w dziejach ludzkości (K_W12). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U01); – posiada umiejętności badawcze obejmujące krytyczną analizę prac innych auto-rów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opra-cowanie i prezentację wyników, także pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii architektury (K_U02); – posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych, z których dyscypliny są integralną częścią archeo-logii bądź z nią współpracują (K_U04); – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę różnych rodzajów wytworów kultury, określić ich treść i znaczenie, w tym przynależność kulturową oraz funkcję (K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces nauczania i uczenia innych osób (K_K01). |
Metody dydaktyczne: | - prezentacje multimedialne |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Poznanie architektury średniowiecznej ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekty militarne. Studenci zapoznają się z historią zmian jakie zachodziły w architekturze na przestrzeni stuleci w związku ze zmieniającą się taktyka wojenną, bronią itp. |
Pełny opis: |
1. Podstawowa terminologia: architektura średniowiecza, architektura militarna - obronna, zamek, gród, forteca, fortyfikacje. 2. Zagadnienia wstępne - historia architektury obronnej - analiza najważniejszych etapów w rozwoju architektury obronnej na świecie; przegląd najważniejszych instalacji i budowli o charakterze obronnym od pradziejów do wczesnego średniowiecza. 3. Wprowadzenie do historii architektury obronnej: najstarsze konstrukcje obronne neolitu i epoki brązu (Jerycho, Hacilar, budowle świątynne na Malcie, Troja itp), budowle obronne Sumeru, Babilonu, Asyrii, fortyfikacje starozytnego Egiptu. 4. Architektura obronna epoki żelaza: miasta Hetytów, budowle obronne Grecji - Lerna, CHalandriani, Tiryns, Mykeny; budownictwo obronne Los Millares, Nuragi, palafity, crannogina. 5. Budownictwo obronne Rzymian - rzymskie obozy wojskowe, obwarowania miast, fortece, castra itp. 6. Antyczna inżynieria wojskowa - zarys problematyki 7. Budownictwo obronne wczesnego średniowiecza: grody prasłowiańskie, budowle obronne przedromańskiej Europy: oppida itp. 8. Średniowieczna inżynieria wojskowa - zarys problematyki 9. Architektura obronna Bizancjum 10. Architektura obronna Franków 11. Grody obronne Europy pogańskiej 12.Budowle obronne karolińskiej Europy 13.Architektura obronna wczesnego średniowiecza w Europie 14. Architektura obronna gotyckiej Europy 15. Architektura obronna okresu wypraw krzyżowych |
Literatura: |
- Salm J., Kołodziejski S., Kajzer L., Leksykon zamków w Polsce, Warszawa 2012 - Piskadło A, Grody, zamki, fortece : (budownictwo i architektura obronna do schyłku średniowiecza), Warszawa 1977. - Dupuy R.E. i T.N., Historia wojskowości. Starożytność – średniowiecze, Bellona, Warszawa 1999. - Pabian A., Rozynkowski W., Zamki krzyżackie na ziemi chełmińskiej, Toruń, Wydaw. Naukowe Scriptor, 1997 - Haftka M., Zamki krzyżackie w Polsce. Szkice z dziejów, Malbork – Płock 1999 - Turnbull S., Crusader Castles of the Teutonic Knights (2) - The stone castles of Latvia and Estonia 1185-1560, 2004 - Gravett C., Norman Stone Castles (2) Europe 950-1204, 2004 - Gravett C.,, ENGLISH CASTLES 1200-1300, 2009 - Gravett C., Norman Stone Castles (2) 950-1204, 2004 - Nicolle D, Crusader Castles in Cyprus, Greece and the Aegean,1191-1571, 2004 - Nicolle D., Crusader Castles in the Holy Land, 1192-1302, 2005 |
Efekty uczenia się: |
- Wiedza: • zna znaczenie pojęcia architektura obronna, budownictwo obronne, fortyfikacje, fortece, grody itp. • zna i rozumie historię i znaczenie architektury obronnej w historii cywilizacji. • zna najwazniejsze obiekty architektury obronnej w okresie pradziejowym i śrdniowiecznym w Europie i na Bliskim Wschodzie. • zna i rozumie najwazniejsze przemiany jakie zaszły w architekturze obronnej okresu antycznego i średniowiecznego w kontekście zmian w taktyce wojskowej Umiejętności: • charakteryzuje zakres pojęcia archeologia architektury obronnej, budowle obronne, fortyfikacje, grody itp. • charakteryzuje specyfikę badań architektury obronnej i ich znaczenie, możliwości poznawcze w badaniach archeologicznyc • opisuje najważniejsze obiekty badane metodami archeologiczno-architektonicznymi w antycznej i średniowiecznej Europie i na Bliskim Wschodzie. - potrafi zanalizować i zinterpretować na poziomie podstawowym informacje z publikacji dotyczących archeologii militarnej i obronnej okresu średniowiecza - potrafi wykorzystać i zanalizować informacje o źródłach archeologicznych korzystając z literatury dotyczącej archeologii architektury obronnej średniowieczna - potrafi w stopniu podstawowym komunikować się z specjalistami w języku polskim i obcym w zakresie architektury obronnej - student potrafi przygotować dłuższą wypowiedź ustną dotyczącą zagadnień związanych z archeologią architektury obronnej Kompetencje społeczne: - student zna poziom własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się i poszerzania własnych umiejętności w zakresie archeologii architektury obronnej - student potrafi wprowadzać własne pomysły badawcze - student ma świadomość, że jego praca badawcza opiera się na etyce zawodowej przejawiającej się w rzetelności i uczciwości w podejmowanych działaniach, zgodnie z prawem polskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w dyskusji; esej na wybrany temat; końcowy sprawdzian pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.