Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kolonia i metropolia - razem czy osobno?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1201-AGSH-KM-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kolonia i metropolia - razem czy osobno?
Jednostka: Instytut Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,5 pkt

- zdobycie niezbędnej wiedzy do aktywnego udziału w zajęciach: 0,5 pkt

- zdobycie niezbędnej wiedzy do przygotowania samodzielnej pracy pisemnej w domu: 0,5 pkt


Efekty uczenia się - wiedza:

– ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);

– zna terminologię stosowaną na gruncie archeologii polis greckiej, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych – historycznych i antropologii kulturowej, na po-ziomie rozszerzonym oraz w wybranych dyscyplinach obszaru nauk przyrodni-czych, z którymi współpracuje archeologia (K_W02);

– ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i me-todologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla ar-cheologii ośrodków miejskich w starożytnej Grecji, tj. stosowaną w archeologii i różnych kierunkach badań archeologicznych (K_W03);

– posiada wiedzę na temat metod analizy i interpretacji różnych wytworów kul-tury właściwych dla zagadnień związanych z kształtowaniem się ośrodków miej-skich w starożytnej Grecji (K_W07).


Efekty uczenia się - umiejętności:

– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować infor-macje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej pod-stawie krytyczne sądy w odniesieniu do kształtowania się poleis greckich w cza-sie procesu kolonizacji wybrzeży Morza Śródziemnego (K_U01);

– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomicznie (samodzielnie) działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03);

– posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych (w szczególności przyrodniczych), z których dyscypliny są integralną częścią archeologii zajmującej się szczegółowo kształ-towaniem i rozwojem miast greckich bądź z nią współpracują (K_U04).



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces nauczenia i uczenia innych osób (K_K01);

– ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie (K_K05);

– bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych oraz popularyzatorskich (K_K06);

– docenia rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K08).


Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z procesem formowania się poleis greckich w kontekście źródeł archeologicznych. Przewiedzione zostaną relacje pomiędzy metropolią a koloniami na przykładzie wybranych poleis z zaznaczeniem najważniejszych źródeł archeologicznych.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studentom zostanie przedstawiona wiedza na temat procesu kształtowania się poleis greckich. Pogłębione zostaną zagadnienia obejmującą terminologię dotyczącą procesu zakładania kolonii greckich. W szczególnym stopniu zostanie zwrócona uwaga na czynnik społeczno-kulturowych wpływających na rozwój wybranych kolonii i ich stosunki z metropolią.Studenci zostaną zapoznani ze źródłami niezbędnymi do poznania relacji pomiędzy poleis greckimi (w tym: koloniami i metropolią). W trakcie zajęć zostaną poruszone zagadnienia dotyczące roli ośrodków religijnych (Delfy, Didyma, Delos) w procesie tworzenia ponadregionalnych związków panhelleńskich.

Literatura:

Copenhagen Polis Center, vol. 1-6, 1992-2002

Graham A. J., Colony and Mother City in Ancient Greece, Oxford 1964

Hansen M. H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa, Warszawa 2011

Murray O., Narodziny Grecji, Warszawa 2004

Sarah B. Pomeroy, Stanley M. Burstein, Walter Donlan, Starożytna Grecja, Warszawa 2010

Veyne P., Imperium grecko-rzymskie, Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; pisemna praca domowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)