Kolonia i metropolia - razem czy osobno?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-AGSH-KM-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Kolonia i metropolia - razem czy osobno? |
Jednostka: | Instytut Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | - zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,5 pkt - zdobycie niezbędnej wiedzy do aktywnego udziału w zajęciach: 0,5 pkt - zdobycie niezbędnej wiedzy do przygotowania samodzielnej pracy pisemnej w domu: 0,5 pkt |
Efekty uczenia się - wiedza: | – ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01); – zna terminologię stosowaną na gruncie archeologii polis greckiej, w tym zwłaszcza nauk pokrewnych – historycznych i antropologii kulturowej, na po-ziomie rozszerzonym oraz w wybranych dyscyplinach obszaru nauk przyrodni-czych, z którymi współpracuje archeologia (K_W02); – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i me-todologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla ar-cheologii ośrodków miejskich w starożytnej Grecji, tj. stosowaną w archeologii i różnych kierunkach badań archeologicznych (K_W03); – posiada wiedzę na temat metod analizy i interpretacji różnych wytworów kul-tury właściwych dla zagadnień związanych z kształtowaniem się ośrodków miej-skich w starożytnej Grecji (K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować infor-macje z wykorzystaniem różnych źródeł i metod oraz formułować na tej pod-stawie krytyczne sądy w odniesieniu do kształtowania się poleis greckich w cza-sie procesu kolonizacji wybrzeży Morza Śródziemnego (K_U01); – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomicznie (samodzielnie) działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U03); – posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz innych (w szczególności przyrodniczych), z których dyscypliny są integralną częścią archeologii zajmującej się szczegółowo kształ-towaniem i rozwojem miast greckich bądź z nią współpracują (K_U04). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces nauczenia i uczenia innych osób (K_K01); – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i propaguje ją w społeczeństwie (K_K05); – bierze udział w życiu naukowym i kulturalnym, uczestnicząc w konferencjach i spotkaniach środowiskowych oraz popularyzatorskich (K_K06); – docenia rolę nauk humanistycznych, pokrewnych i współpracujących dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym (K_K08). |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z procesem formowania się poleis greckich w kontekście źródeł archeologicznych. Przewiedzione zostaną relacje pomiędzy metropolią a koloniami na przykładzie wybranych poleis z zaznaczeniem najważniejszych źródeł archeologicznych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studentom zostanie przedstawiona wiedza na temat procesu kształtowania się poleis greckich. Pogłębione zostaną zagadnienia obejmującą terminologię dotyczącą procesu zakładania kolonii greckich. W szczególnym stopniu zostanie zwrócona uwaga na czynnik społeczno-kulturowych wpływających na rozwój wybranych kolonii i ich stosunki z metropolią.Studenci zostaną zapoznani ze źródłami niezbędnymi do poznania relacji pomiędzy poleis greckimi (w tym: koloniami i metropolią). W trakcie zajęć zostaną poruszone zagadnienia dotyczące roli ośrodków religijnych (Delfy, Didyma, Delos) w procesie tworzenia ponadregionalnych związków panhelleńskich. |
Literatura: |
Copenhagen Polis Center, vol. 1-6, 1992-2002 Graham A. J., Colony and Mother City in Ancient Greece, Oxford 1964 Hansen M. H., Polis. Wprowadzenie do dziejów greckiego miasta-państwa, Warszawa 2011 Murray O., Narodziny Grecji, Warszawa 2004 Sarah B. Pomeroy, Stanley M. Burstein, Walter Donlan, Starożytna Grecja, Warszawa 2010 Veyne P., Imperium grecko-rzymskie, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach; aktywne uczestnictwo w zajęciach; pisemna praca domowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.