(in Polish) Projektowanie dekoracji wnętrz w architekturze zabytkowej
General data
Course ID: | 1401-PD-AW-1L-S2 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Projektowanie dekoracji wnętrz w architekturze zabytkowej |
Organizational unit: | Faculty of Fine Arts |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe 1 rok sem. letni Architektura wnętrz (S2) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Dobre umiejętności w zakresie obsługiwania programów graficznych |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - wykład - 20 - udział w ćwiczeniach – 10 - pracownia – 60 - konsultacje – 5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - przygotowanie do ćwiczeń i konwersatorium -20 - czytanie literatury- 10 - przygotowanie do kolokwium- 10 Pracownia: - przygotowanie koncepcji projektowych- 30 - realizacja makiety, w zależności od wybranego projektu – modeli i szablonów – 30 - realizacja dokumentacji oraz planszy - 10 Łącznie: 200 godz. (8 ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji (morfologicznej i ikonograficznej) form ornamentalnych K_W01 W2: Potrafi określić kontekst kulturowy, w jakim występuje dana forma ornamentalna K_W03 W3: Rozumie zależności pomiędzy stylistyką wnętrz a ich funkcją i dekoracją w architekturze dawnej K_W03 |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Potrafi określać proweniencję form ornamentalnych i zaprojektować wystrój wnętrza z zachowaniem jego najistotniejszych cech historycznych K_U02 U2. Dobrze posługuje się tradycyjnymi i współczesnymi technikami i technologiami, świadomie wykorzystując je przy tworzeniu koncepcji projektowych K_U06 U3. Organizuje prace w zespole także przyjmując w nim rolę lidera, umie stworzyć warunki do kreatywnego rozwiązywania problemów projektowych. Potrafi zadbać o bezpieczne stanowisko pracy. K_U01 |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Ma świadomość doniosłości dziedzictwa ornamentyki i jest zdolny czerpać z wiedzy o niej inspiracje do własnych działań projektowych. K_K04 K2: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy z ornamentyki oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań w zakresie projektowania dekoracji i wnętrz, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji. K_K07 K3. Potrafi sformułować problemy, jest zdolny do krytycznej oceny oraz przyjmuje odpowiedzialną postawę w zakresie podejmowanych decyzji K_K03 |
Teaching methods: | (in Polish) • wykład informacyjny • ćwiczenia • prezentacje • wstępne konsultacje dotyczące podejmowanego tematu projektowego, • indywidualne konsultacje i korekty, • omówienia i dyskusje w przypadku projektów zespołowych, • prezentacja zaliczeniowa |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot łączący elementy zabytkoznawstwa ornamentyki z praktycznym zastosowaniem tej wiedzy w projektach szeroko rozumianych dekoracji wnętrz. |
Full description: |
(in Polish) Ornament – pojęcie, funkcja, schematy kompozycyjne; stosunek do architektury i sztuk plastycznych; Program przedmiotu wyposaża studenta w umiejętności i kompetencje w projektowaniu dekoracji i wnętrz w wybranej stylistyce historycznej. Wśród nich szczególne miejsce zajmują umiejętności rozpoznawania i świadomego odtwarzania stylu, znajomość tradycyjnych technik dekoracyjnych, umiejętność korzystania z wiedzy innych dyscyplin nauki, zdobycie doświadczenia w pracach zespołowych oraz umiejętności sprawnej i bezpiecznej organizacji pracy. Zajęcia odbywają się w 2 blokach: teoretycznym i praktycznym. Blok praktyczny: 1. Dekoracja architektoniczna w wybranym stylu ( analiza formalna, zagadnienia techniczne i technologiczne), interpretacja 2. Projekt przestrzeni w wybranym stylu architektonicznym |
Bibliography: |
(in Polish) Rudolf Berliner, Gerhar Egger, Ornamentale Vorlageblätter, vol. 1-3. München: Klinkhardt & Biermann 1984 Ornament I dekoracja dzieła sztuki. Studia z historii sztuki, red. Joanna Daranowska-Łukaszewska, Agata Dworzak, Andrzej Betlej, Warszawa: SHS 2015, szczególnie: Magdalena Adamska, Maureska – pierwszy triumf grafiki ornamentalnej, s. 1613-174, Wojciech Bałus, Czego chcą ornamenty, s. 13-28, Piotr Krasny, Ornament i dekor, s. 29-39, Michał Kurzej, Ornament dawny i nowoczesny w niderlandzkiej teorii sztuki XVIB i XVIIA, s. 201-214, Małgorzata Łazicka, Miniaturowe ryciny ornamentalne małych mistrzów niemieckich, s. 175-186, Adriana Podmostko-Kłos, Dekoracja retabulów wielkopolskich w XVIIb, s. 227-236, Franciszek Skibiński, Aldona Tołysz, Wokół „Inuentien” Cornelisa Florisa, s. 215-225, Jolanta Talbierska, Ornament i wzornik warsztatowy a grafika europejska XV i początku XVI wieku, s. 145-161, Michał F. Woźniak, Złotnicy i ich ornament, s. 53-66. Literatura we fragmentach: -Rudolf Arnheim “Sztuka I percepcja wzrokowa” -Ernst H. Gombrich “Zmysł porzadku. O psychologii sztuki dekoracyjnej” -Arleta Tylewicz “Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia” Indywidualny dobór literatury do realizowanych tematów Julian Hermel “Tynki szlachetne, stiuki sztukaterie” |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceniania: Wykład - na podstawie kolokwium (W1 W2 U1 K1) Pracownia - ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie zawierające zakres przewidziany dla danego tematu. (W3, U1 U2, U3, K1 K3) Na ocenę składa się: -poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, -ocena koncepcji : jej oryginalności oraz wartości artystycznej, -umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, - biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu -poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań -zaangażowanie i aktywność -praca samodzielna i w zespole -ocena umiejętności formułowania wypowiedzi oraz aktywności w dyskusjach przy użyciu profesjonalnej terminologii Ndst ≤ 50 % dst 51-60 % dst plus 61-70 % db- 71-80 % db plus 81-90 % bdb- ≥ 91 % |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO PRC
TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lab, 60 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Alicja Majewska, Juliusz Raczkowski | |
Group instructors: | Alicja Majewska, Juliusz Raczkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lab - Grading Lecture - Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lab, 60 hours
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Alicja Majewska, Marcin Podskarbi | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lab - Grading Lecture - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.