Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

(in Polish) Warsztat pisarski

General data

Course ID: 1402-WP-ka-1L-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Warsztat pisarski
Organizational unit: Faculty of Fine Arts
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Brak.

Total student workload:

(in Polish) Nakład pracy studenta to 4 pkt. ECTS, z czego:

- 2 pkt. - zajęcia w kontakcie z prowadzącym,

- 2 pkt. - przygotowanie do zajęć, wykonywanie ćwiczeń praktycznych, pisanie tekstów.

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

K_W01: Zna i rozumie podstawowe zasady pisania różnych tekstów.

K_W02: Zna zasady oceny tekstów z punktu widzenia czytelnika.

Learning outcomes - skills:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

K_U01: Umie zaplanować i napisać tekst, o różnym charakterze i przeznaczeniu.

K_U02: Umie wykorzystać narzędzia i źródła pomocne podczas pisania tekstów.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

K_K01: Rozumie i docenia rolę samokształceniu w doskonaleniu umiejętności pozyskanych w czasie zajęć.

K_K02: Docenia wagę i znaczenie etycznych zachowań zawodowych.

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- classic problem-solving
- observation
- practical

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods
- methods developing reflexive thinking

Short description: (in Polish)

Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem konwersatorium jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych.

Full description: (in Polish)

Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztat pisarski ma wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz swobodniejszej, krytycznej, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych.

W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy, jak:

1. język i style,

2. nasycenie treściowe tekstu,

3. kryterium zwięzłości tekstu,

4. czytelność i przejrzystość tekstu,

5. precyzja i konkret w tekście,

6. dynamizowanie tekstu,

7. najczęstsze błędy.

Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań:

1. Wprowadzenie: teoria ugruntowana.

2. Metody i teorie historii sztuki.

3. Dobre wzorce i przykłady: lektura inspirujących tekstów naukowych.

4. Praca z tekstami studentek i studentów.

5. Podsumowanie.

Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. Planowane jest również wspólne zwiedzanie wybranych wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej oraz w Galerii Sztuki Wozownia.

Bibliography: (in Polish)

Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu.

1. A. D"Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać..., przekład Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński, Kraków 2012.

2. A. Markowska, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków 2023.

3. F. Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022.

4. K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014.

5. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Biuletyn Historii Sztuki".

6. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Rocznik Historii Sztuki".

7. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Sztuka i Dokumentacja" (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku).

8. P. Sarzyński, teksty z bieżących numerów tygodnika "Polityka".

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach. - K_W01, K_W02, K_U01, K_K01.

2. Ocena ćwiczeń wykonywanych w domu. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02.

3. Ocena tekstu pisanego na zakończenie zajęć. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Tutorial, 45 hours more information
Coordinators: Paweł Tański
Group instructors: Paweł Tański
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Tutorial - Grading

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Tutorial, 45 hours more information
Coordinators: Paweł Tański
Group instructors: Paweł Tański
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Tutorial - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Tutorial, 45 hours more information
Coordinators: Paweł Tański
Group instructors: Paweł Tański
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Tutorial - Grading
Short description: (in Polish)

Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych.

Full description: (in Polish)

Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztaty mają wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz krytycznej, czyli swobodniejszej, o mniejszym rygorze naukowym, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych.W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy jak:

1. język i style,

2. nasycenie treściowe tekstu,

3. kryterium zwięzłości tekstu,

4. czytelność i przejrzystość tekstu,

5. precyzja i konkret w tekście,

6. dynamizowanie tekstu,

7. najczęstsze błędy.

Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań:

1. Wprowadzenie: teoria ugruntowana.

2. Metody i teorie historii sztuki.

3. Dobre wzorce i przykłady: lektura inspirujących tekstów naukowych.

4. Praca z tekstami studentek i studentów.

5. Podsumowanie.

Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. Planowane jest również wspólne zwiedzanie wybranych wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej oraz w Galerii Sztuki Wozownia.

Bibliography: (in Polish)

Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej.

1. A. D"Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać..., przekład Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński, Kraków 2012.

2. A. Markowska, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków 2023.

3. F. Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022.

4. K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014.

5. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Biuletyn Historii Sztuki".

6. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Rocznik Historii Sztuki".

7. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Sztuka i Dokumentacja" (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku).

8. P. Sarzyński, teksty z bieżących numerów tygodnika "Polityka".

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)