(in Polish) Warsztat pisarski
General data
Course ID: | 1402-WP-ka-1L-S1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0229) Humanities (except languages), not elsewhere classified
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Warsztat pisarski |
Organizational unit: | Faculty of Fine Arts |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe - I rok, sem. letni, krytyka artystyczna (s1) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Brak. |
Total student workload: | (in Polish) Nakład pracy studenta to 4 pkt. ECTS, z czego: - 2 pkt. - zajęcia w kontakcie z prowadzącym, - 2 pkt. - przygotowanie do zajęć, wykonywanie ćwiczeń praktycznych, pisanie tekstów. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: K_W01: Zna i rozumie podstawowe zasady pisania różnych tekstów. K_W02: Zna zasady oceny tekstów z punktu widzenia czytelnika. |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: K_U01: Umie zaplanować i napisać tekst, o różnym charakterze i przeznaczeniu. K_U02: Umie wykorzystać narzędzia i źródła pomocne podczas pisania tekstów. |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: K_K01: Rozumie i docenia rolę samokształceniu w doskonaleniu umiejętności pozyskanych w czasie zajęć. K_K02: Docenia wagę i znaczenie etycznych zachowań zawodowych. |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - participatory lecture |
Exploratory teaching methods: | - classic problem-solving |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem konwersatorium jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. |
Full description: |
(in Polish) Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztat pisarski ma wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz swobodniejszej, krytycznej, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych. W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy, jak: 1. język i style, 2. nasycenie treściowe tekstu, 3. kryterium zwięzłości tekstu, 4. czytelność i przejrzystość tekstu, 5. precyzja i konkret w tekście, 6. dynamizowanie tekstu, 7. najczęstsze błędy. Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań: 1. Wprowadzenie: teoria ugruntowana. 2. Metody i teorie historii sztuki. 3. Dobre wzorce i przykłady: lektura inspirujących tekstów naukowych. 4. Praca z tekstami studentek i studentów. 5. Podsumowanie. Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. Planowane jest również wspólne zwiedzanie wybranych wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej oraz w Galerii Sztuki Wozownia. |
Bibliography: |
(in Polish) Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. 1. A. D"Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać..., przekład Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński, Kraków 2012. 2. A. Markowska, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków 2023. 3. F. Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022. 4. K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014. 5. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Biuletyn Historii Sztuki". 6. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Rocznik Historii Sztuki". 7. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Sztuka i Dokumentacja" (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). 8. P. Sarzyński, teksty z bieżących numerów tygodnika "Polityka". |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Ocena ćwiczeń wykonywanych na zajęciach. - K_W01, K_W02, K_U01, K_K01. 2. Ocena ćwiczeń wykonywanych w domu. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02. 3. Ocena tekstu pisanego na zakończenie zajęć. - K_W01, K_U01, K_U02, K_K02. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 45 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Tański | |
Group instructors: | Paweł Tański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 45 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Tański | |
Group instructors: | Paweł Tański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 45 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Tański | |
Group instructors: | Paweł Tański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. |
|
Full description: |
(in Polish) Warsztat pisarski przeznaczony jest dla studentek i studentów kierunku krytyka artystyczna. Celem kursu jest przede wszystkim ćwiczenie pisarstwa krytycznego, dotyczącego analizy i interpretacji sztuk wizualnych. Podczas zajęć analizuje się podstawowe zasady związane z budową tekstu, jego zawartością i formą pisania pobudzającą zainteresowanie czytelnika (m.in. dynamizowanie tekstu, długość fraz). Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień związanych z tekstologią, stylistyką i poprawnością językową w odniesieniu do tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ich celem jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności poprawnego, sprawnego i komunikatywnego pisania tekstów naukowych oraz krytycznych, a także ich redagowania. Przedmiotem refleksji są wybrane zagadnienia z zakresu tekstologii (m.in. tekst, wskaźniki jego delimitacji, spójność tekstu - kohezja i koherencja, typy i struktura akapitu), stylistyki (styl naukowy i jego wyznaczniki, gatunki tekstów naukowych) i poprawnością językową (wybrane problemy ortografii, interpunkcji i składni). Warsztaty mają wspierać przygotowanie studentek i studentów do pisania tekstów naukowych i krytycznych z zakresu sztuk wizualnych. Ważnym elementem kursu jest analiza poprawnej konstrukcji pracy naukowej (artykułu i dłuższej formy, takiej jak książka) oraz krytycznej, czyli swobodniejszej, o mniejszym rygorze naukowym, przypomnienie podstawowych zasad rzetelnego warsztatu naukowego oraz refleksja nad stawianiem interesujących pytań badawczych.W czasie zajęć zostaną poruszone takie problemy jak: 1. język i style, 2. nasycenie treściowe tekstu, 3. kryterium zwięzłości tekstu, 4. czytelność i przejrzystość tekstu, 5. precyzja i konkret w tekście, 6. dynamizowanie tekstu, 7. najczęstsze błędy. Powyżej opisane cele przekładają się na plan spotkań: 1. Wprowadzenie: teoria ugruntowana. 2. Metody i teorie historii sztuki. 3. Dobre wzorce i przykłady: lektura inspirujących tekstów naukowych. 4. Praca z tekstami studentek i studentów. 5. Podsumowanie. Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. Podczas konwersatoriów omawiane będą także teksty naukowe oraz krytyczne, pisane przez słuchaczki i słuchaczy kursu. Planowane jest również wspólne zwiedzanie wybranych wystaw w Centrum Sztuki Współczesnej oraz w Galerii Sztuki Wozownia. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Podczas zajęć interpretowane będą przykłady inspirujących tekstów naukowych i krytycznych z zakresu analizy sztuk wizualnych. Prowadzący zajęcia wybierać je będzie do interpretacji na bieżąco, z najnowszych publikacji, na przykład z periodyków podanych niżej. 1. A. D"Alleva, Metody i teorie historii sztuki. Jak czytać..., przekład Eleonora Jedlińska i Jakub Jedliński, Kraków 2012. 2. A. Markowska, Sztuka i rewolucja. Wieloperspektywiczne ujęcie sztuki polskiej zaraz po wojnie, Kraków 2023. 3. F. Pręgowski, The Pictures Generation. Sztuka i krytyka w czasach przełomu, Toruń 2022. 4. K. Sienkiewicz, Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna, Kraków-Warszawa 2014. 5. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Biuletyn Historii Sztuki". 6. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Rocznik Historii Sztuki". 7. Bieżące i dawne artykuły z periodyku naukowego "Sztuka i Dokumentacja" (Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). 8. P. Sarzyński, teksty z bieżących numerów tygodnika "Polityka". |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.