Philosophical Anthropology
General data
Course ID: | 1500-AFIL3-2-DM |
Erasmus code / ISCED: |
08.2
|
Course title: | Philosophical Anthropology |
Name in Polish: | Antropologia filozoficzna |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III semestru II roku Teologii, sp. kapłańska (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III semestru II roku Teologii, sp. katech. - pastoralna |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) |
Type of course: | (in Polish) przedmiot obowiązkowy |
Total student workload: | (in Polish) Bilans pracy studenta: - udział w wykładach = 28 godz - udział w ćwiczeniach = 14 godzin - lektury na ćwiczenia = 16 godzin - przygotowanie zaliczeniowego eseju z ćwiczeń = 30 godzin - przygotowanie zaliczenia na ocenę = 32 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godz., co odpowiada 4 punktom ECTS. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W2a - Definiuje podstawowe pojęcia: wartość, postawa, nastawienie, akt - K_W02 W2b - Wymienia kilka filozoficznych koncepcji człowieka - K_W02 W2c - Opisuje detalicznie relację zaufania i jej negację - K_W02 W3: Student zdobywa wiedzę na temat wybranych, istotowo ludzkich postaw i relacji wyznaczających dziedzinę antropologii filozoficznej - (K_W10) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1 - Potrafi zaobserwować i opisać proste właściwości postaw ludzkich K_U01 U4 - Potrafi podawać przykłady z życia ilustrujące poszczególne elementy fenomenologicznych analiz wybranych postaw i relacji (K_U05) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K3a - Wyróżnia w materii życiowego doświadczenia wartości czystości, szlachetności - K_K05 K3b: Nabywa umiejętności wartościowania zachowań ludzkich w analizowanych obszarach nie tylko w porządku psychologicznym, ale też antropologicznym (K_K05) |
Teaching methods: | (in Polish) wykład: problemowy oraz wykład konwersatoryjny ćwiczenia: praca z tekstem, analiza fenomenologiczna, dyskusja, burza mózgów Zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik nauczania na odległość. O formie zdalnej realizowanej jako zajęcia on-line studenci zostaną poinformowani za pomocą USOS UMK. |
Expository teaching methods: | - participatory lecture |
Exploratory teaching methods: | - case study |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przedstawienie studentom jednego z obrazów człowieka dyskutowanych w antropologii filozoficznej i zachęcenie ich do samodzielnej refleksji nad ludzką naturą i jej aspektami takimi jak: zdolność do ufania, wrażliwość na wartości, rozpoznawanie natury wybranych wartości |
Full description: |
(in Polish) Filozofia człowieka jest dyscypliną filozoficzną, w której następuje ustosunkowanie się do pytania o istotę człowieka. Pytanie się uchyla i podaje ku temu racje, dyskutuje się odpowiedzi, jakie na to pytanie były udzielane w historii filozofii – tzw. projekty antropologiczne, bądź konstruuje się odpowiedzi nowe. Na zajęciach analizowany będzie jeden z możliwych „projektów” i metoda poznawcza, za pomocą której taki obraz daje się uzyskać. Jest to wczesna wersja metody fenomenologicznej, która odwołuje się do potocznego, codziennego doświadczenia – pozytywnie je waloryzuje. Przy takim ujęciu tematyki antropologicznej nie potrzeba zasadniczo żadnych prerekwizytów. W ramach tej metody zrazu analizuje się formuły językowe, za pomocą których w potocznie opisuje się obszar sensów i ich przeżyć, by w końcu po analizie danych doświadczenia egzystencjalnego rozpoznać istotę: zaufania, obiecywania, krzywdy wyrządzonej człowiekowi... Na treść programową WYKŁADÓW wchodzą następujące zagadnienia: 1. Ogólne wprowadzenie – pytanie o istotę człowieka i jego dyskusja 2. Dzieje filozofii człowieka 3. Cielesność człowieka 4. Pierwiastek duchowy człowieka; dusza ludzka 5. Struktura władz duszy 6. Umysł ludzkii proces poznawania umysłowego 7. Wolność człowieka 8. Pochodzenie człowieka 9. Człowiek istotą dialogiczną 10. Człoweik a historia 11. Człoweik twórcą kultury 12. Człowiek a świat wartości 13. Człowiek istotą religijną |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki: C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Pallottinum, Poznań 1998; R. Darowski, Filozofia człowieka, WAM, Kraków 2008 (szczególnie Antologia) Literatura uzupełniająca G. Dogiel, Antropologia filozoficzna, Kraków 1992 T. Stępień, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej św. Tomasza z Akiwnu, Warszawskie Towarzystwo Teologiczne, Warszawa 2013 J. F. Crosby - Zarys filozofii osoby. Bycue sobą, WAM, Kraków 2015 M. Buber, Ja i Ty, Pax, Warszawa 1992 5. E. Levinas, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, Warszawa 1998 F. Ebner, Słowo irealności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, Warszawa 2006. Literatura do ćwiczeń do wyboru (w ramach opracowania prezentacji na bazie jednej z lektur): Arystoteles, Etyka nikomachejska, rodz. VIII i IX (O przyjażni) Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, I-II, q. 26: O miłości; q. 27:O przyczynie miłości; q. 28: O skutkach miłości, w: Uczucia, t. 10 (ed. pol.), Wyd. Veritas Londyn 1967; J. Pieper, O miłości, Poznań 2000 K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność (wybrabe fragmenty: Osoba a popęd; Osoba a miłość) . KUL, Lublin 2010 D. von Hildebrand, Serce, Poznań 1987 F. Ebner, Słowo i realności duchowe, Warszawa 2006 M. Buber, Ja i Ty, Pax, Warszawa 1992 E. Levinas, Całość i nieskończoność, PWN, Warszawa 1998 (wybrane fragmenty: Epifania twarzy) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę wykładów: pisemny esej na temat wybranego zagadnienia z zakresu filozzofii człowieka na podstawie tematu-zagadnienia antropologicznego bądź tekstu filozoficznego (por. Antologia tekstów, w: R. Darowski Filozofia człowieka, WAM, Kraków 2008) egzamin ustny W2, K3, U1, U4 Zaliczenie na ocenę ćwiczeń: Sprawdzenie wiedzy z zadanej literatury sprawdzenie U1 Praca zaliczeniowa – esej zaliczeniowy K3,U1,U4 Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę wykładu - ocena z opisania wybranego tematu antropologicznego (np. na podstawie tematów wykładów, bądź Antologia tekstów, w: R. Darowski, Filozofia człowieka, WAM, Kraków 2008 zaliczenie na ocenę ćwiczeń: esej na temat antrolologii uczuć (wybór jednego z podstawowych jedenastu - miłość, nienawiść, pragnienie, niechęć, radość, smutek, nadzieja, rozpacz, odwaga, lęk, gniew) na postawie S. Th., I-II, q. 22-48; |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 28 hours
Tutorial, 14 hours
|
|
Coordinators: | Mirosław Mróz | |
Group instructors: | Jacek Bartczak, Mirosław Mróz, Andrzej Zykubek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 28 hours
Tutorial, 14 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Huzarek, Mirosław Mróz, Michał Oleksowicz | |
Group instructors: | Tomasz Huzarek, Michał Oleksowicz, Andrzej Zykubek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading Tutorial - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.