Bioethics and elements of ecology
General data
Course ID: | 1500-BIOT-S2 |
Erasmus code / ISCED: |
08.0
|
Course title: | Bioethics and elements of ecology |
Name in Polish: | Bioetyka z elementami ekologii |
Organizational unit: | Faculty of Theology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu etyki ogólnej oraz bioetyki zdobyte podczas studiów I stopnia. |
Type of course: | (in Polish) przedmiot obowiązkowy |
Total student workload: | (in Polish) Całkowity nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS (1 ECTS = 25-30 godzin). Udział w zajęciach = 15 godz. Szczegółowy nakład pracy studenta to: - godziny kontaktowe (udział w konwersatorium i konsultacje): 17 godz. - praca własna studenta (lektura obowiązkowa, przygotowanie się do dyskusji i sprawdzianów ze znajomości lektury): 43 godz. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: W1: wyjaśnia na czym polega pluralizm nurtów bioetycznych ze względu na różne sposoby uzasadnia norm i ocen etycznych (K_W02; K_W15) W2: wyjaśnia znaczenie antropologicznego fundamentu rozwiązań konkretnych kwestii bioetycznych i ekologicznych (K_W02; K_W15) W3: wyjaśnia fundamentalne znaczenie statusu ludzkiego embrionu dla oceny wielu działań biomedycznych związanych z początkiem ludzkiego życia (K_W06; K_W15) W4: wskazuje na podstawowe dokumenty Kościoła służące refleksji nad zagadnieniami bioetycznymi i ekologicznymi (K_W15) W5: wskazuje na konkretne postawy i działania służące obronie życia ludzkiego, profilaktyce zdrowia i ochronie środowiska naturalnego, dotyczące zagadnień bioetycznych, które odpowiadają personalistycznej wizji człowieka (K_W15) |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: U1: potrafi w sposób klarowny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie dotyczące zagadnień bioetycznych i ekologicznych (K_U04) U2: analizuje wypowiedzi na tematy bioetyczne i ekologiczne pod kątem sposobu argumentacji i przynależności do konkretnego nurtu bioetyki (K_U02; K_U05) |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: K1: Ma świadomość złożoności zagadnień bioetycznych i ekologicznych oraz rozumie potrzebę pogłębiania interdyscyplinarnej wiedzy w celu rozwiązywania pojawiających się problemów moralnych (K_K01; K_K03) K2: Dostrzega dylematy etyczne związane z rozwojem i osiągnięciami biomedycyny (K_K06) K3: ma świadomość indywidualnej odpowiedzialności za podejmowanie działań służących profilaktyce zdrowia, obronie życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci oraz ochrony środowiska naturalnego (K_K04) |
Teaching methods: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny. |
Expository teaching methods: | - participatory lecture |
Short description: |
(in Polish) Dynamiczny rozwój nauk biomedycznych pociąga za sobą konieczność oceny etycznej możliwości wpływania na życie ludzkie na wszystkich jego etapach. Dotyczy to również wpływu człowieka na środowisko naturalne i dokonujące się w nim zmiany. Możliwości te budzą z jednej strony nadzieję i entuzjazm, a z drugiej niepokój i troskę, stając się przedmiotem ożywionych dyskusji publicznych, naukowej refleksji bioetycznej i ekologicznej, a także wypowiedzi doktrynalnych Kościoła katolickiego. Zadaniem konwersatorium jest zwrócenie uwagi na społeczne znaczenie zagadnień bioetycznych i ekologicznych oraz przygotowanie studentów do udziału w debacie na ich temat. W szczególności chodzi o umiejętność dostrzegania i uwzględniania obecnego w tej dziedzinie pluralizmu oraz rozumienie, z czego wynikają zasadnicze różnice w interpretacji zjawisk i ocenie poszczególnych działań. |
Full description: |
(in Polish) Dynamiczny rozwój nauk biomedycznych pociąga za sobą konieczność oceny etycznej możliwości wpływania na życie ludzkie na wszystkich jego etapach. Dotyczy to również wpływu człowieka na środowisko naturalne i dokonujące się w nim zmiany. Konwersatorium bazuje na wiedzy, którą student zdobył podczas wykładów z etyki oraz odwołuje się do ogólnie dostępnej wiedzy biomedycznej, wskazując w ten sposób na interdyscyplinarność bioetyki. Poprzez analizę wybranych wypowiedzi Kościoła katolickiego dowartościowuje personalistyczno-religijny nurt bioetyki. Obok zagadnień już tradycyjnych w refleksji o charakterze bioetycznym w ramach konwersatorium podjęte zostaną nowe zagadnienia, które budzą z jednej strony nadzieję i entuzjazm, a z drugiej uzasadniony niepokój. W ten sposób studenci jako przyszli aktywni i odpowiedzialni uczestnicy życia społecznego zapoznają się z wybranymi zagadnieniami i otrzymają podstawy do dalszych osobistych poszukiwań i odważnego udziału w dyskusjach. Podczas zajęć konwersatoryjnych omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Zagadnienia wstępne bioetyki i ekologii 2. Dramat niepłodności i sztuczne zapłodnienie 3. Nadzieje i obawy związane z badaniami nad komórkami macierzystymi 4. Dramat aborcji. W obronie matki i dziecka 5. Promocja zdrowego stylu życia 6. Transplantacja narządów 7. Operacje plastyczne 8. Ból i cierpienie u kresu ludzkiego życia 9. Kryzys ekologiczny jako problem etyczny 10. Ekologia integralna według papieża Franciszka 11. Ekologia w duchu św. Franciszka 12. Właściwy stosunek do zwierząt |
Bibliography: |
(in Polish) Lektura obowiązkowa: ■ - Derdziuk A., W kręgu zagadnień bioetycznych i ekologicznych, Lublin 2018. (wskazane fragmenty) ■ - Dlaczego ekologia? W kręgu encykliki Laudato si’, red. T. Reroń, A, Szafulski, Wrocław 2016. (wskazane fragmenty) ■ - Jurczyk B., Ekologia, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 169-170. ■ - Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005 (hasła dotyczące omawianych zagadnień) ■ - Marie Hendricks, O właściwą postawę wobec zwierząt, „L’Osservatore Romano” 22 (2001) nr 10, s. 53-55. ■ - Wyrostkiewicz M., Ekologia ludzka, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 171-172. Dokumenty Kościoła (wskazane fragmenty): ■ - Jan Paweł II, Enc. o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evengelium vitae (25.03.1995) ■ - Franciszek, Enc. Laudato si’ poświęcona trosce o wspólny dom (Watykan, 24.05.2015) ■ - Instrukacja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego Donum vitae (22.02.1987) ■ - Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych Dignitas personae (8.09.2008) ■ - Deklaracja o eutanazji Iura et bona (5.05.1080) ■ - Deklaracja o przerywaniu ciąży Questio de abortu (18.11.1974) ■ - Nota doktrynalna wraz z komentarzem dotycząca sztucznego odżywiania i nawadniania (1.08.2007) ■ - List biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów „Nadprzyrodzony krwiobieg miłości”(11.09.2007) ■ - Benedykt XVI, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010 roku Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia (Watykan, 8.12.2009), „L’Osservatore Romano” 31 (2010) nr 1, s. 4-8. ■ - Franciszek, Przesł. Okazujmy miłosierdzie naszemu wspólnemu domowi (Watykan, 1.09.2016), OR 37 (2016) nr 9, s. 4-7. Wybrana literatura pomocnicza: ■ - Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997. ■ - Jurczyk B., Ekologia o człowiek – Kościół. Antropologiczny wymiar kryzysu ekologicznego w ocenie Kościoła, Opole 2002. ■ - Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienie biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009. ■ - Machinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004. ■ - Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004. ■ - Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007. ■ - Muszala A., A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007. ■ - Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009. ■ - Wanat Z. (red.), Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Toruń 2011. ■ - Wanat Z. (red.), Dar życia. W 25. rocznicę publikacji instrukcji „Donum vitae”, Toruń 2012. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sposobem weryfikacji osiągniętych przez studenta efektów jest ocena wypowiedzi wprowadzającej do dyskusji wokół lektur oraz ocena sposobu prowadzenia / uczestnictwa w dyskusji. Wystąpienie wprowadzające i prowadzenie dyskusji wokół treści literatury obowiązkowej: W1, W2, W3, W4, U1. Aktywny udział w dyskusji: W5, U1, U2, K1, K2, K3. Student zalicza przedmiot, gdy: a) uczestniczył w konwersatorium – obecność na zajęciach jest obowiązkowa (każda nieobecność musi być usprawiedliwiona, np. zwolnienie lekarskie); b) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wystąpień (prezentacji) wprowadzających i sposobu prowadzenia dyskusji (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10); c) uzyskał pozytywną ocenę na podstawie aktywnego udziału w dyskusji (maksymalna liczba punktów do zdobycia 15). Ocena z konwersatorium za uzyskane punkty: od 21-25 punktów – bardzo dobry (5) od 19 - mniej niż 21 punktów – dobry plus (4,5) od 17 - mniej niż 19 punktów – dobry (4) od 15 - mniej niż 17 punktów – dostateczny plus (3,5) od 13 - mniej niż 15 punktów – dostateczny (3) mniej niż 13 punktów – niedostateczny (2) |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wanat | |
Group instructors: | Zbigniew Wanat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wanat | |
Group instructors: | Zbigniew Wanat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Wanat | |
Group instructors: | Zbigniew Wanat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.