Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Bioethics and elements of ecology

General data

Course ID: 1500-BIOT-S2
Erasmus code / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Humanities (except languages), not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Bioethics and elements of ecology
Name in Polish: Bioetyka z elementami ekologii
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu etyki ogólnej oraz bioetyki zdobyte podczas studiów I stopnia.

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta wynosi 60 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS (1 ECTS = 25-30 godzin).

Udział w zajęciach = 15 godz.


Szczegółowy nakład pracy studenta to:

- godziny kontaktowe (udział w konwersatorium i konsultacje): 17 godz.

- praca własna studenta (lektura obowiązkowa, przygotowanie się do dyskusji i sprawdzianów ze znajomości lektury): 43 godz.


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

W1: wyjaśnia na czym polega pluralizm nurtów bioetycznych ze względu na różne sposoby uzasadnia norm i ocen etycznych (K_W02; K_W15)

W2: wyjaśnia znaczenie antropologicznego fundamentu rozwiązań konkretnych kwestii bioetycznych i ekologicznych (K_W02; K_W15)

W3: wyjaśnia fundamentalne znaczenie statusu ludzkiego embrionu dla oceny wielu działań biomedycznych związanych z początkiem ludzkiego życia (K_W06; K_W15)

W4: wskazuje na podstawowe dokumenty Kościoła służące refleksji nad zagadnieniami bioetycznymi i ekologicznymi (K_W15)

W5: wskazuje na konkretne postawy i działania służące obronie życia ludzkiego, profilaktyce zdrowia i ochronie środowiska naturalnego, dotyczące zagadnień bioetycznych, które odpowiadają personalistycznej wizji człowieka (K_W15)


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

U1: potrafi w sposób klarowny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie dotyczące zagadnień bioetycznych i ekologicznych (K_U04)

U2: analizuje wypowiedzi na tematy bioetyczne i ekologiczne pod kątem sposobu argumentacji i przynależności do konkretnego nurtu bioetyki (K_U02; K_U05)


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student:

K1: Ma świadomość złożoności zagadnień bioetycznych i ekologicznych oraz rozumie potrzebę pogłębiania interdyscyplinarnej wiedzy w celu rozwiązywania pojawiających się problemów moralnych (K_K01; K_K03)

K2: Dostrzega dylematy etyczne związane z rozwojem i osiągnięciami biomedycyny (K_K06)

K3: ma świadomość indywidualnej odpowiedzialności za podejmowanie działań służących profilaktyce zdrowia, obronie życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci oraz ochrony środowiska naturalnego (K_K04)


Teaching methods:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny.

Expository teaching methods:

- participatory lecture

Short description: (in Polish)

Dynamiczny rozwój nauk biomedycznych pociąga za sobą konieczność oceny etycznej możliwości wpływania na życie ludzkie na wszystkich jego etapach. Dotyczy to również wpływu człowieka na środowisko naturalne i dokonujące się w nim zmiany. Możliwości te budzą z jednej strony nadzieję i entuzjazm, a z drugiej niepokój i troskę, stając się przedmiotem ożywionych dyskusji publicznych, naukowej refleksji bioetycznej i ekologicznej, a także wypowiedzi doktrynalnych Kościoła katolickiego. Zadaniem konwersatorium jest zwrócenie uwagi na społeczne znaczenie zagadnień bioetycznych i ekologicznych oraz przygotowanie studentów do udziału w debacie na ich temat. W szczególności chodzi o umiejętność dostrzegania i uwzględniania obecnego w tej dziedzinie pluralizmu oraz rozumienie, z czego wynikają zasadnicze różnice w interpretacji zjawisk i ocenie poszczególnych działań.

Full description: (in Polish)

Dynamiczny rozwój nauk biomedycznych pociąga za sobą konieczność oceny etycznej możliwości wpływania na życie ludzkie na wszystkich jego etapach. Dotyczy to również wpływu człowieka na środowisko naturalne i dokonujące się w nim zmiany. Konwersatorium bazuje na wiedzy, którą student zdobył podczas wykładów z etyki oraz odwołuje się do ogólnie dostępnej wiedzy biomedycznej, wskazując w ten sposób na interdyscyplinarność bioetyki. Poprzez analizę wybranych wypowiedzi Kościoła katolickiego dowartościowuje personalistyczno-religijny nurt bioetyki. Obok zagadnień już tradycyjnych w refleksji o charakterze bioetycznym w ramach konwersatorium podjęte zostaną nowe zagadnienia, które budzą z jednej strony nadzieję i entuzjazm, a z drugiej uzasadniony niepokój. W ten sposób studenci jako przyszli aktywni i odpowiedzialni uczestnicy życia społecznego zapoznają się z wybranymi zagadnieniami i otrzymają podstawy do dalszych osobistych poszukiwań i odważnego udziału w dyskusjach.

Podczas zajęć konwersatoryjnych omawiane będą następujące zagadnienia:

1. Zagadnienia wstępne bioetyki i ekologii

2. Dramat niepłodności i sztuczne zapłodnienie

3. Nadzieje i obawy związane z badaniami nad komórkami macierzystymi

4. Dramat aborcji. W obronie matki i dziecka

5. Promocja zdrowego stylu życia

6. Transplantacja narządów

7. Operacje plastyczne

8. Ból i cierpienie u kresu ludzkiego życia

9. Kryzys ekologiczny jako problem etyczny

10. Ekologia integralna według papieża Franciszka

11. Ekologia w duchu św. Franciszka

12. Właściwy stosunek do zwierząt

Bibliography: (in Polish)

Lektura obowiązkowa:

■ - Derdziuk A., W kręgu zagadnień bioetycznych i ekologicznych, Lublin 2018. (wskazane fragmenty)

■ - Dlaczego ekologia? W kręgu encykliki Laudato si’, red. T. Reroń, A, Szafulski, Wrocław 2016. (wskazane fragmenty)

■ - Jurczyk B., Ekologia, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 169-170.

■ - Muszala A. (red.), Encyklopedia bioetyki, Radom 2005 (hasła dotyczące omawianych zagadnień)

■ - Marie Hendricks, O właściwą postawę wobec zwierząt, „L’Osservatore Romano” 22 (2001) nr 10, s. 53-55.

■ - Wyrostkiewicz M., Ekologia ludzka, w: Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005, s. 171-172.

Dokumenty Kościoła (wskazane fragmenty):

■ - Jan Paweł II, Enc. o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego Evengelium vitae (25.03.1995)

■ - Franciszek, Enc. Laudato si’ poświęcona trosce o wspólny dom (Watykan, 24.05.2015)

■ - Instrukacja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego Donum vitae (22.02.1987)

■ - Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych Dignitas personae (8.09.2008)

■ - Deklaracja o eutanazji Iura et bona (5.05.1080)

■ - Deklaracja o przerywaniu ciąży Questio de abortu (18.11.1974)

■ - Nota doktrynalna wraz z komentarzem dotycząca sztucznego odżywiania i nawadniania (1.08.2007)

■ - List biskupów polskich w sprawie przeszczepiania narządów „Nadprzyrodzony krwiobieg miłości”(11.09.2007)

■ - Benedykt XVI, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010 roku Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia (Watykan, 8.12.2009), „L’Osservatore Romano” 31 (2010) nr 1, s. 4-8.

■ - Franciszek, Przesł. Okazujmy miłosierdzie naszemu wspólnemu domowi (Watykan, 1.09.2016), OR 37 (2016) nr 9, s. 4-7.

Wybrana literatura pomocnicza:

■ - Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997.

■ - Jurczyk B., Ekologia o człowiek – Kościół. Antropologiczny wymiar kryzysu ekologicznego w ocenie Kościoła, Opole 2002.

■ - Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienie biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009.

■ - Machinek M., Życie w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u początku ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004.

■ - Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, wyd. 2 poszerzone, Olsztyn 2004.

■ - Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.

■ - Muszala A., A. Rudziewicz, Bioetyka w szkole. Dla nauczycieli, wychowawców i katechetów, Kraków 2007.

■ - Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.

■ - Wanat Z. (red.), Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Toruń 2011.

■ - Wanat Z. (red.), Dar życia. W 25. rocznicę publikacji instrukcji „Donum vitae”, Toruń 2012.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sposobem weryfikacji osiągniętych przez studenta efektów jest ocena wypowiedzi wprowadzającej do dyskusji wokół lektur oraz ocena sposobu prowadzenia / uczestnictwa w dyskusji.

Wystąpienie wprowadzające i prowadzenie dyskusji wokół treści literatury obowiązkowej: W1, W2, W3, W4, U1.

Aktywny udział w dyskusji: W5, U1, U2, K1, K2, K3.

Student zalicza przedmiot, gdy:

a) uczestniczył w konwersatorium – obecność na zajęciach jest obowiązkowa (każda nieobecność musi być usprawiedliwiona, np. zwolnienie lekarskie);

b) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wystąpień (prezentacji) wprowadzających i sposobu prowadzenia dyskusji (maksymalna liczba punktów do zdobycia 10);

c) uzyskał pozytywną ocenę na podstawie aktywnego udziału

w dyskusji (maksymalna liczba punktów do zdobycia 15).

Ocena z konwersatorium za uzyskane punkty:

od 21-25 punktów – bardzo dobry (5)

od 19 - mniej niż 21 punktów – dobry plus (4,5)

od 17 - mniej niż 19 punktów – dobry (4)

od 15 - mniej niż 17 punktów – dostateczny plus (3,5)

od 13 - mniej niż 15 punktów – dostateczny (3)

mniej niż 13 punktów – niedostateczny (2)

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-21 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Zbigniew Wanat
Group instructors: Zbigniew Wanat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Zbigniew Wanat
Group instructors: Zbigniew Wanat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: Zbigniew Wanat
Group instructors: Zbigniew Wanat
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)