Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.8. Propedeutyka stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1600-LekM3PMKSTO-NJ
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: 1.8. Propedeutyka stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej
Jednostka: Katedra Otolaryngologii, Foniatrii i Audiologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.60 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 2 godziny

- udział w wykładach: 4 godzin

- konsultacje: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego

udziału nauczycieli akademickich wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 pkt ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 2 godziny

- udział w wykładach: 4 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń i wykładów (w tym czytanie wskazanej

literatury): 9 godziny


Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godziny, co odpowiada

0,6 pkt ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz

opracowań naukowych z zakresu chirurgii Szczękowo-twarzowej): 2 godziny

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań

naukowych z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej): 4 godziny


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

F.W3. student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania w zakresie stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej;

Efekty uczenia się - umiejętności:

E.U16. student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

F.U2. umie posługiwać się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 student potrafi korzystać z obiektywnych źródeł informacji

K_K02 zna odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

K_K04 potrafi kierować się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu

K_K09 jest świadomy propagowania zachowań prozdrowotnych

Metody dydaktyczne:

1. Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków


2. Wykłady: wykład informacyjny

wykład problemowy

dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

W ramach programu zajęć z zakresu Propedeutyki Stomatologii i studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu szeroko pojętej stomatologii. Niezbędnym warunkiem odpowiedniego przygotowania sie do zajęć ,jak również właściwego ich realizowania jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu etiologii, objawów chorobowych i metod diagnostycznych, przebiegu klinicznego, metod postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz powikłań najczęstszych chorób układu stomatognatycznego, jak również wczesna diagnostyka i postępowanie w odniesieniu do nowotworów głowy i szyi. Nauczanie obejmuje również postępowanie w stanach nagłych w stomatologii, urazach zębów i twarzoczaszki.

Pełny opis:

Seminaria rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką.

Literatura:

1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014.

2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013.

3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011.

4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 2 godzin więcej informacji
Seminarium, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Burduk
Prowadzący grup: Paweł Burduk, Marta Kodzik, Dagmara Maluchnik, Joanna Mucha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach programu zajęć z zakresu Propedeutyki Stomatologii i studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu szeroko pojętej stomatologii. Niezbędnym warunkiem odpowiedniego przygotowania sie do zajęć ,jak również właściwego ich realizowania jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu etiologii, objawów chorobowych i metod diagnostycznych, przebiegu klinicznego, metod postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz powikłań najczęstszych chorób układu stomatognatycznego, jak również wczesna diagnostyka i postępowanie w odniesieniu do nowotworów głowy i szyi. Nauczanie obejmuje również postępowanie w stanach nagłych w stomatologii, urazach zębów i twarzoczaszki.

Pełny opis:

Wykład rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką.

Literatura:

1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014.

2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013.

3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011.

4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)