1.8. Propedeutyka stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM3PMKSTO-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.8. Propedeutyka stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej |
Jednostka: | Katedra Otolaryngologii, Foniatrii i Audiologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.60 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 2 godziny - udział w wykładach: 4 godzin - konsultacje: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 8 godzin, co odpowiada 0,32 pkt ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 2 godziny - udział w wykładach: 4 godziny - przygotowanie do ćwiczeń i wykładów (w tym czytanie wskazanej literatury): 9 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godziny, co odpowiada 0,6 pkt ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 9 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu chirurgii Szczękowo-twarzowej): 2 godziny - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu chirurgii szczękowo-twarzowej): 4 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | F.W3. student zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania w zakresie stomatologii i chirurgii szczękowo-twarzowej; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U16. student potrafi planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne F.U2. umie posługiwać się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 student potrafi korzystać z obiektywnych źródeł informacji K_K02 zna odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób K_K04 potrafi kierować się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu K_K09 jest świadomy propagowania zachowań prozdrowotnych |
Metody dydaktyczne: | 1. Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków 2. Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach programu zajęć z zakresu Propedeutyki Stomatologii i studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu szeroko pojętej stomatologii. Niezbędnym warunkiem odpowiedniego przygotowania sie do zajęć ,jak również właściwego ich realizowania jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu etiologii, objawów chorobowych i metod diagnostycznych, przebiegu klinicznego, metod postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz powikłań najczęstszych chorób układu stomatognatycznego, jak również wczesna diagnostyka i postępowanie w odniesieniu do nowotworów głowy i szyi. Nauczanie obejmuje również postępowanie w stanach nagłych w stomatologii, urazach zębów i twarzoczaszki. |
Pełny opis: |
Seminaria rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką. |
Literatura: |
1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014. 2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013. 3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011. 4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 2 godzin
Seminarium, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Burduk | |
Prowadzący grup: | Paweł Burduk, Marta Kodzik, Dagmara Maluchnik, Joanna Mucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
W ramach programu zajęć z zakresu Propedeutyki Stomatologii i studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu szeroko pojętej stomatologii. Niezbędnym warunkiem odpowiedniego przygotowania sie do zajęć ,jak również właściwego ich realizowania jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu etiologii, objawów chorobowych i metod diagnostycznych, przebiegu klinicznego, metod postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz powikłań najczęstszych chorób układu stomatognatycznego, jak również wczesna diagnostyka i postępowanie w odniesieniu do nowotworów głowy i szyi. Nauczanie obejmuje również postępowanie w stanach nagłych w stomatologii, urazach zębów i twarzoczaszki. |
|
Pełny opis: |
Wykład rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu propedeutyki stomatologii, w szczególności w punktach wymagających współpracy z innymi specjalnościami lekarskimi. Następnie przedłożone zostają rodzaje specjalności stomatologicznych i zakres ich kompetencji. Omówione zostaną problemy chorób twardych tkanek zęba i błon śluzowych. Podstawowe stany wymagające pilnej interwencji: krwawienia, urazy i zapalenia w stomatologii. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów stomatologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką. |
|
Literatura: |
1. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Jańczuk Z., Kaczmarek U., Lipski M. PZWL, Warszawa 2014. 2. Periodontologia współczesna pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej i prof. dr hab.Tomasza Konopki. Med Tour Press International, Warszawa 2013. 3. Diagnostyka I leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej pod redakcją prof. dr hab. Renaty Górskiej. Med Tour Press International, Warszawa 2011. 4. Kryst L.(red.) Chirurgia Szczękowo-Twarzowa. PZWL Warszawa 2011 wyd. V |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.