1. Moduł: Choroby układu nerwowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM4CUN-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1. Moduł: Choroby układu nerwowego |
Jednostka: | Katedra Neurologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość anatomii i fizjologii układu nerwowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Anatomia- 6 godzin Patologia- 6 godizn Neurologia- 60 godzin Neurochirurgia -30 godizn Radiologia - 6 godzin Rehabilitacja - 6 godzin Wykłady 2 Seminaria 60 Ćwiczenia 48 Inne (e-learning) 4 przygotowanie do zajęć i egzaminu- 100 godz. Razem: 214 h (7,1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E.W13) W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego, w tym: 1) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V, 2) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu, 3) padaczce, 4) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych, 5) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych, 6) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona, 7) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym, 8) chorobach układu nerwowo-mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej, 9) urazach czaszkowo-mózgowych, w szczególności wstrząśnienia mózgu (E.W14) W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F.W15) W4 Zna przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie: 1) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, 2) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami, 3) urazów czaszkowo-mózgowych, 4) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego, 5) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego, 6) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego - (F.W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E.U07) U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego (C.U11) U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E.U28) U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F.U21) U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F.U22) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03) K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04) K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06) K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02) K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01) K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08) K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07) K8 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05) |
Metody dydaktyczne: | - metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta - metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna - metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia, - metody problemowe: analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna, - metody eksponujące: film, prezentacja Power Point Wymagania wstępne Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii - online MS TEAMS |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego |
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia. Ian Bone, Geraint Fuller, Lindsay Kenneth W. red. pol. Kozubski W. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2022. 2.Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. II polskie red. J. Moryś Edra Urban & Partner 2022 3.Neurologia- podręcznik dla studentów medycyny. Tom 1 i 2. Red. Liberski P, Kozubski W. Wyd. 2, PZWL, 2016r. 4. Merritt neurologia, t. 1, cz. I-XI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd. pol.W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2017. 5. Merritt neurologia, t. 2, cz. XII-XXI, red. E. D. Louis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, red. wyd.pol. W. Turaj, Wrocław, Edra Urban & Partner, 2018 6. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wyd. pol. red. W Turaj. Edra Urban & Partner 2015 |
Metody i kryteria oceniania: |
Z anatomii - zaliczenie na ocenę przeprowadzane przez Katedrę Anatomii, Z radiologii- zaliczenie na ocenę przeprowadzane przez Katedrę Radiologii. Po zakończeniu ćwiczeń z neurologii odbywa się egzamin praktyczny ustny- ocena wlicza się do oceny z egzaminu wspólnego. Z patologii układu nerwowego, neurologii, neurochirugii oraz rehabilitacji- egzamin wspólny testowy - liczba pytań z poszczególnych przedmiotów proporcjonalna do punktów ECTS ( odpowiednio 0,4, 3,8, 1,7, 0,4). Ocena z egzaminu testowego wspólnego: odsetek liczby zadań- ocena 92% i więcej - bdb co najmniej 88%- db+ co najmniej 80%- db co najmniej 71% - dst+ co najmniej 60% i więcej- dst <60% ndst Ocena z egzaminu wspólnego: (ocena z egzaminu wspólnego testowego * 1.5 + ocena z egzaminu praktycznego z neurologii * 1) / 2.5 Ocena końcowa z modułu: (ocena z anatomii * 0.4 + ocena z radiologii * 0,4 + ocena z egzaminu wspólnego * 6,3) /7.1 Ocenę końcową z modułu ustala się z dokładnością do 0,001 i zaokrągla do 0,01 według zasady, zgodnie z którą, jeżeli ostatnia cyfra jest mniejsza od pięć pomija się ją, a jeżeli jest większa od 4 dodaje się 0,01. Ostateczna ocena końcowa: 1) do 3,49 – dostateczny, 2) 3,50 do 3,83 – dostateczny plus, 3) 3,84 do 4,16 – dobry, 4) 4,17 do 4,50 – dobry plus, 5) powyżej 4,50 – bardzo dobry. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z modułu jest ocena pozytywna z egzaminu praktycznego, jak i testowego wspólnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Rajewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego |
|
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
|
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay 2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny – pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r. 3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś Elsevier Urban & Partner 2011 4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r. |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | Adam Wiśniewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego |
|
Pełny opis: |
Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych. Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego. |
|
Literatura: |
1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay 2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny – pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r. 3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś Elsevier Urban & Partner 2011 4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.