Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

1.4. Neurology

General data

Course ID: 1600-LekM4CUNR-J
Erasmus code / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medicine The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: 1.4. Neurology
Name in Polish: 1.4. Neurologia
Organizational unit: Department of Neurology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.30 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Znajomość podstaw neuroanatomii i neurofizjologii oraz zasad badania podmiotowego i przedmiotowego.

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

-udział w seminariach: 34 godzin

-udział w ćwiczeniach: 26 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

-udział w seminariach: 34 godzin

- udział w ćwiczeniach: 26 godzin

-konsultacje: 1,0 godzina

-przygotowanie do seminariów i ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 15 godzin


-uczestnictwo w egzaminie; 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 78 godzin, co odpowiada 3,12 punktom ECTS


3.Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej : 0,5 godziny

- udział w seminariach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu neurologii) : 5 godziny

-udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników opracowań naukowych z zakresu neurologii): 5 godziny

-przygotowanie do egzaminu (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii : 0,5 godziny)

-konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu neurologii): 0,5 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 11,5 godziny, co odpowiada 0,46 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu końcowego:15 godzin oraz uczestnictwo w egzaminie: 2 godziny; co odpowiada 0,68 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym

- udział w ćwiczeniach (w tym zaliczenie praktyczne) wynosi 40 godzin

- udział w seminariach o charakterze praktycznym (studium przypadku): 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1 Zna i potrafi rozróżnić podstawowe zespoły objawów neurologicznych: zespół piramidowy, zespół wiotki, zespoły pozapiramidowe, zespół móżdżkowy, zespoły rdzeniowe, zespół oponowy, zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, objawy uszkodzenia nerwów czaszkowych i obwodowych, zaburzenia czynności wyższych układu nerwowego (afazja, dyzartria, aleksja itp.) (E K_W13)

W2 Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób układu nerwowego (E K_W14)

a) stany zagrożenia życia w neurologii (zespół wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego, stan padaczkowy, przełom miasteniczny)

b) bóle głowy (samoistne i objawowe)

c) udary mózgu i krwotoki podpajęczynówkowe

d) padaczka i inne stany napadowe

e) neuroinfekcje (bakteryjne, wirusowe, gruźlica OUN, kiła, borelioza, grzybicze, zespół Guillaine-Barre, choroby prionowe)

f) choroby układu nerwowego przebiegające z otępieniem

g) choroby układu pozapiramidowego

h) choroby demielinizacyjne i choroby neuronu ruchowego

i) guzy śródczaszkowe i wewnątrzkanałowe

j) choroby obwodowego układu nerwowego i mięśni (rwy, neuralgie, zespoły wielonerwowe, miopatie, miotonie, miastenia)

W3 Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu (F K_W15)

W4 Zna objawy zaburzeń psychicznych w przebiegu chorób somatycznych, ich wpływ na przebieg choroby podstawowej i rokowanie oraz zasady ich leczenia (E K_W20)


Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1 Ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta, potrafi przeprowadzić pełne badanie neurologiczne – podmiotowe i przedmiotowe (E K_U07)

U2 Potrafi odróżnić fizjologię od patologii układu nerwowego, objawy patologiczne potrafi ułożyć w zespół objawów neurologicznych i zlokalizować w obrębie układu nerwowego, powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami oznaczeń laboratoryjnych, ustala rozpoznanie zespołowe, rozpoznanie lokalizacyjne i hipotezy etiologiczne W oparciu o wynik badania podmiotowego, przedmiotowego ( C K_U11)

U3 Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej (E K_U28)

U4 Potrafi rozpoznać i ocenić głębokość zaburzeń przytomności (F K_U21)

U5 Potrafi rozpoznać i zaproponować postępowanie terapeutyczne w przypadku udaru mózgu, krwotoku podpajęczynówkowego, zespołu wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego napadu padaczkowego i stanu padaczkowego (F K_U22)


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K_K03)

K2 Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K_K04)

K3 Przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta (K_K06)

K4 Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności, a czasem i stresu (K_K02)

K5 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się (K_K01)

K6 Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K_K08)

K7 Współpracuje z innymi studentami podczas badania i procesu diagnostycznego (K_K07)

K8 Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K_K05)


Teaching methods:

(in Polish) - metody praktyczne: prezentacja badania neurologicznego, prowadzenia dokumentacji medycznej, weryfikacja badania przeprowadzanego przez studenta

- metody problemowe: analiza przypadków, zadania problemowe, dyskusja dydaktyczna

- metody podające: opis, prelekcja, objaśnienia,

- metody problemowe: analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna,

- metody eksponujące: film, prezentacja Power Point

Wymagania wstępne Znajomość neuroanatomii, neurofizjologii

- online MS TEAMS

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- description
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- practical
- seminar

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- exchange and discussion methods

Short description: (in Polish)

Celem zajęć w ramach neurologii jest przypomnienie i poszerzenie zagadnień dotyczących anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz zapoznanie studentów z objawami zaburzeń jego struktury i funkcji, które leżą u podstaw schorzeń neurologicznych. Część kliniczna poświęcona jest nabywaniu umiejętności badania neurologicznego, a także diagnostyce oraz leczeniu schorzeń układu nerwowego.

Full description: (in Polish)

Seminarium przedstawia w ujęciu syntetycznym etiologię, diagnostykę i leczenie chorób układu nerwowego. Eksponuje najważniejsze objawy sugerujące rozpoznanie danego schorzenia. Zwraca uwagę na elementy badania neurologicznego istotne dla rozpoznania zespołowego i lokalizacyjnego. Naświetla studentom podstawowe aspekty różnicujące z innymi jednostkami chorobowymi. Prezentuje wybór optymalnej diagnostyki, postępowania terapeutycznego oraz pielęgnacyjnego i rehabilitacyjnego, z uwzględnieniem badań dodatkowych oraz konsultacji specjalistycznych.

Ćwiczenia maja za zadanie przekazać studentom umiejętność badania neurologicznego i jego interpretacji. Student pod okiem asystenta wykonuje pełne badanie neurologiczne- podmiotowe i przedmiotowe, przedstawia stwierdzane odchylenia, analizuje je pod katem możliwej etiologii, proponuje rozpoznanie lokalizacyjne, zespołowe, różnicuje z innymi możliwymi przyczynami stanu chorego. Podczas ćwiczeń asystent zapoznaje studentów z prowadzeniem dokumentacji medycznej- celem doskonalenia student przygotowuje własną historię choroby. W trakcie ćwiczeń studenci pod okiem asystenta analizują i interpretują wyniki badań dodatkowych, zwłaszcza neuroobrazowych. Tematyka ćwiczeń bezpośrednio koreluje z tematyką seminariów. Ćwiczenia obejmują także zajęcia nt. fizjoterapii oraz pielęgniarstwa neurologicznego.

Bibliography: (in Polish)

1.Neurologia i neurochirurgia – K.W.Lindsay

2.Neurologia kliniczna dla lekarzy i studentów medycyny –

pod redakcją Romana Mazura ,Via Medica, Gdańsk 2007r.

3. Mózg człowieka tom I i II- J. Nolte wyd. I polskie red. J. Moryś

Elsevier Urban & Partner 2011

4. Badanie Neurologiczne – to proste! Garaint Fuller.

Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1995r.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Podstawą zaliczenia seminariów i ćwiczeń jest obecność na nich studenta. Podczas ćwiczeń asystent na bieżąco sprawdza przygotowanie studentów do zajęć w postaci odpowiedzi ustnej,

Egzamin końcowy teoretyczny pisemny z wszystkich przedmiotów modułu– testowy, 0-100 p-tów. Do punktów z testu doliczane są punkty z egzaminu praktycznego z psychatrii. Minimalny próg procentowy dla uzyskania oceny dostatecznej wynosi >=60%

liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena

>90% bdb

86-90% db+

81-86% db

76-80 dst+

60-75% dst

<60% ndst

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Academic Year 2020/21" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 34 hours more information
Tutorial, 26 hours more information
Coordinators: Piotr Rajewski
Group instructors: Beata Kukulska-Pawluczuk, Aleksandra Lubieniecka, Katarzyna Piec, Robert Princ, Piotr Rajewski, Monika Szablewska, Małgorzata Wichlińska-Lubińska, Adam Wiśniewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Pass/Fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)