1.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów endokrynnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1600-LekM5CNEPAT-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.2. Patologia (patomorfologia, patofizjologia) narządów endokrynnych |
Jednostka: | Katedra Patomorfologii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 5 roku SJ kierunku lekarskiego |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ |
Punkty ECTS i inne: |
0.40 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu patologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii, histologii, genetyki, biochemii, embriologii, fizjologii, wprowadzenia do patologii i patomorfologii na poziomie trzeciego roku studiów medycznych (zgodnie z programem szkolenia kierunku lekarskiego). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminariach w trybie: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach w trybie: 6 godzin - konsultacje w trybie stacjonarnym: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 1 = 6 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych): 5 godzin - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,33 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 5 + 1 = 6 godziny (0,2 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Stosuje nazewnictwo patomorfologiczne w zakresie chorób endokrynologicznych z uwzględnieniem chorób nowotworowych i nienowotworowych (C.W26) W2: Interpretuje przebieg kliniczny i obraz makro- i mikroskopowy procesów chorobowych w wybranych chorobach endokrynologicznych (C.W31) W3: Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne prowadzące do patologii w zakresie chorób endokrynologicznych (C.W33) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | nie dotyczy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ocenia krytycznie źródła informacji medycznej (K_K01) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych związanych z diagnostyką patomorfologiczną (K_K02) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K3: Wykazuje postawę odnoszącą się do poczucia odpowiedzialności za ludzkie zdrowie i życie oraz stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu (K_K02, K_K04) – efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K4: Wykazuje postawę odnoszącą się do zrozumienia wagi informacji medycznej uzyskanej podczas badania patomorfologicznego i poczucia odpowiedzialności za tą informację (K_K05). efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K5: Współpracuje z zespołem specjalistów w celu ustalenia ostatecznej diagnozy (K_K06) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K6: Wykazuje nawyk samokształcenia (K_K07) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych K7: Formułuje wnioski z własnych obserwacji (K_K10) efekt uczenia się realizowany w warunkach stacjonarnych |
Metody dydaktyczne: | Seminaria: • analiza przypadków • dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Patologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii układu dokrewnego |
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: chorób przysadki, tarczycy, przytarczyc, trzustki, kory nadnerczy, rdzenia nadnerczy, zespołów MEN. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedłużona obserwacja/Aktywność: (0-10 pkt.; > 50%): K1 – K7 realizowana w warunkach stacjonarnych Kolokwium na koniec seminarium (0 – 10 punktów; >=60%), złożone 10 pytań teoretycznych i/lub praktycznych (W1- W3) Warunkiem podejścia do kolokwium jest obecność na seminarium oraz uzyskanie pozytywnej oceny przedłużonej obserwacji/Aktywności |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Dariusz Grzanka, Arleta Kulwas, Barbara Ruszkowska-Ciastek, Mateusz Wartęga, Magda Zwolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Patologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii układu dokrewnego |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: chorób przysadki, tarczycy, przytarczyc, trzustki, kory nadnerczy, rdzenia nadnerczy, zespołów MEN. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Grzanka | |
Prowadzący grup: | Ewelina Kolańska-Dams, Natalia Skoczylas-Makowska | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizpk/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Patologia ma na celu naukę i zrozumienie etiologii, patogenezy, zmian morfologicznych i czynnościowych w procesach chorobowych w zakresie szczegółowej patologii narządowej. Tematyka seminariów poświęcona jest szczegółowej patologii układu dokrewnego |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają za zadanie zdobycie i utrwalenie szczegółowej wiedzy na temat wybranych zagadnień z zakresu patomorfologii: przyswojenie wiedzy i dyskusja na temat: chorób przysadki, tarczycy, przytarczyc, trzustki, kory nadnerczy, rdzenia nadnerczy, zespołów MEN. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Domagała W.: „Stachury i Domagały PATOLOGIA znaczy słowo o chorobie” (tom 2), PAU, Kraków 2019, wyd.3. Literatura uzupełniająca: 1„Patologia Robbinsa” Edra Urban&Partner, Wroclaw 2019 Wydanie 3 (tłumaczenie wydania 10). 2. Atlas histopatologiczny wirtualny dostępny na serwerze uczelnianym pod adresem: http://www.patologia.cm.umk.pl/atlas |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.