1.5. Neurochirurgia z elementami neuroonkologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1655-LekM4CUNNEC-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | 1.5. Neurochirurgia z elementami neuroonkologii |
Jednostka: | Katedra Neurochirurgii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.70
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | Zakres wiedzy i umiejętności zdobyty na zajęciach z neurologii, podstawy anatomii i fizjologii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 2 h - udział w ćwiczeniach - 16 h - udział w seminarium - 12 h Łącznie - 30 h - 1,2 ECTS Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 2,5 h = 0,1 ECTS Łączny nakład pracy: 42,5 h = 1,7 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W1: rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych W2: sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego właściwe dla określonych stanów chorobowych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: rozpoznać problemy medyczne i określić priorytety w zakresie postępowania lekarskiego U2: rozpoznać stany zagrażające życiu i wymagające natychmiastowej interwencji lekarskiej U3: zaplanować postępowanie diagnostyczne i zinterpretować jego wyniki U4: wdrożyć właściwe i bezpieczne postępowanie terapeutyczne oraz przewidzieć jego skutki U5: planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotów do: K1: kierowania się dobrem pacjenta |
Metody dydaktyczne: | - Dyskusja w ramach zajęć praktycznych; - Prezentacja przypadków; - Samodzielne dochodzenie do wiedzy; - Analiza literatury. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć student wykorzystując wiedzę z podstaw anatomii, fizjologii i neurofizjologii układu nerwowego oraz rozbuduje i uszczegółowi przy tym wiedzę z zakresu neurologii o elementy specyficzne dla postępowania intensywnego i interwencyjnego. Powinien umieć podjąć działania diagnostyczne i terapeutyczne w wybranych stanach chorobowych, szczególnie w urazach głowy, kręgosłupa oraz ośrodkowego układu nerwowego, a także w chorobach naczyniowych i nowotworowych mózgu i rdzenia, i w zmianach zwyrodnieniowych kręgosłupa. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student wykorzystując wiedzę z podstaw anatomii, fizjologii i neurofizjologii układu nerwowego oraz rozbuduje i uszczegółowi przy tym wiedzę z zakresu neurologii o elementy specyficzne dla postępowania intensywnego i interwencyjnego. Powinien umieć podjąć działania diagnostyczne i terapeutyczne w wybranych stanach chorobowych, szczególnie w urazach głowy, kręgosłupa oraz ośrodkowego układu nerwowego, a także w chorobach naczyniowych i nowotworowych mózgu i rdzenia, i w zmianach zwyrodnieniowych kręgosłupa. Student powinien nabyć umiejętność: badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta z bezpośrednim zagrożeniem życia, w tym w szczególności pacjenta z zaburzeniami przytomności i ciasnotą wewnątrzczaszkową, zaplanować i zinterpretować badania dodatkowe włącznie ze specjalistyczną diagnostykę obrazową (głownie radiologiczną), ustalić diagnozę i kierunek leczenia schorzeń zwyrodnieniowych kręgosłupa, schorzeń naczyniowych i nowotworowych mózgu oraz w stanach po urazach OUN, wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Paweł P. Liberski, Neuroonkologia Kliniczna, Lublin 2011 2. Mirosław Ząbek, Zarys Neurochirurgii, Warszawa 1999 Literatura dodatkowa 1. Mark S. Greenberg, „Hadnbook of Neurosurgery”, Stuttgart, 2016 2. Youmans and Winn Neurological Surgery, 7th Edition, Nowy York, 2016 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach i zaliczenie wiedzy w obowiązującym zakresie – zaliczenie końcowe w formie ustnej lub pisemnej u asystentów prowadzących zajęcia. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Seminarium, 12 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Śniegocki | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nowacka, Zygmunt Siedlecki, Maciej Śniegocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Seminarium, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Śniegocki | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Nowacka, Zygmunt Siedlecki, Maciej Śniegocki, Kamila Woźniak-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: - Neuromonitoring w operacjach guzów mózgu - Dostępy neurochirurgiczne - Neuroendoskopia - możliwość i ograniczenia - Biopsja mózgu - Aktualne badania w krwotoku podpajęczynówkowym - Leczenie tętniaków mózgu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.