Information Architecture Theory
General data
Course ID: | 2401-AI-TA-21-s1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0322) Library, information and archival studies
|
Course title: | Information Architecture Theory |
Name in Polish: | Teoria architektury informacji |
Organizational unit: | Institute of Information and Communication Research |
Course groups: |
(in Polish) Architektura informacji - II rok s1 - sem. zim. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - udział w laboratoriach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do laboratoriów – 15 godz. - stworzenie projektu zaliczeniowego – 15 godz. - czytanie literatury i przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) Wykłady w r. akad. 2020-2021 prowadzone są synchronicznie na MTeams, materiały dostępne na Moodle. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) W1: Posiada wiedzę o metodach budowania dobrych zasobów cyfrowych oraz potrzebach ich użytkowników - K_W02, K_W03, K_W08 W2: Posiada wiedzę dotyczącą metod i kryteriów oceny jakości zasobów cyfrowych – K_W03, K_W10 W3: Posiada wiedzę o narzędziach i strategiach wyszukiwania informacji - K_W09 |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) U1: Dobiera narzędzia wyszukiwania informacji odpowiednio do rodzaju zasobów cyfrowych – K_U08 U2: Weryfikuje i ocenia jakość wykonania stron WWW – K_U08 |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K1: Ma świadomość konieczności doboru właściwych metod i technik tworzenia dobrych zasobów cyfrowych - K_K02 |
Teaching methods: | (in Polish) Metoda dydaktyczna podająca: - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - laboratoryjna - projektu |
Expository teaching methods: | - participatory lecture |
Exploratory teaching methods: | - presentation of a paper |
Short description: |
(in Polish) Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje podstawy terminologiczne, metodologiczne i teoretyczne analizy architektury informacji szeroko rozumianych serwisów internetowych (portali i serwisów WWW, bibliotek i repozytoriów cyfrowych i innych publikacji cyfrowych) oraz badań ich użytkowników. Podczas kolejnych spotkań w ramach laboratorium studenci realizują projekty badawcze polegające na analizie, porównaniu oraz ocenie architektury informacji wybranych serwisów internetowych |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przybliżają podstawowe zagadnienia związane z architekturą informacji różnych serwisów internetowych. Ukazują możliwości tworzenia struktur organizacyjnych informacji w różnorodnych tego typu źródłach informacji, sposoby etykietowania zawartych w nich informacji, metody nawigacji i wyszukiwania informacji w serwisach. Przedstawiają metody badań ich użyteczności. Pokazują sposób analizy architektury informacji serwisów z punktu widzenia potrzeb różnych kategorii ich użytkowników oraz przedstawiają metodologię oceny jakości architektury informacji badanych serwisów. Podczas kolejnych spotkań w ramach laboratorium studenci realizują projekty badawcze polegające na analizie, porównaniu oraz ocenie architektury informacji wybranych serwisów internetowych |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Kamińska-Czubała B.: Architektura informacji w internetowych serwisach edukacyjnych [w:] Profesjonalna informacja w Internecie, red. M. Kocójowa, Kraków 2005, s. 114-118. 2. Kamińska-Czubała B.: Serwis informacyjny jako maszyna medialna. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinenta” [on-line] 2009, nr 7 [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://sbsp.up.krakow.pl/article/view/844/pdf. 3. Osińska V.: Rola mechanizmów wizualizacyjnych w architekturze informacji. „Toruńskie Studia Bibliologiczne” [on-line] 2013, nr 2 (11) [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.home.umk.pl/~tsb/sites/default/files/numer11/osinska.pdf. 4. Pearrow M.: Funkcjonalność stron internetowych, tł. M. Szolc, Gliwice 2002. 5. Rosenfeld L., Morville P., Architektura informacji, wyd. 2, Gliwice 2003. 6. Roszkowski M., Architektura informacji w serwisach hipertekstowych, Zagadnienia Informacji Naukowej 2004, nr 2, s. 13–28. 7. Skórka S. ,”Najpierw użytkownik, potem technologia" – czyli zadania architekta informacji w bibliotece. „Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników” ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa [on-line] 2008, nr 5 [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://eprints.rclis.org/14230/1/skorka-n.pdf. 3. Skórka S., Architektura informacji – krótki przewodnik, W: Zawód infobroker. Polski rynek informacji red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, Warszawa 2015, s. 260-274. 8. Skórka S.: Architektura informacji hipertekstowego podręcznika [on-line] [dostęp 23 listopada 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://biblioteka.oeiizk.waw.pl/konferencyjne/skorka.pdf. Literatura uzupełniająca: 1. J. Kalbach, Projektowanie nawigacji strony WWW, Gliwice 2008,2. 2. P. Morville, J. Callender, Wzorce wyszukiwania. Projektowanie nowoczesnych wyszukiwarek, Gliwice 2011. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Laboratorium: 1. Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, U1, U2, 2. Indywidualne zadanie praktyczne (projekt) z wykorzystaniem poznanych rozwiązań – analiza, ocena i porównanie architektury wybranych zasobów WWW – W2, W3 3. Prezentacja indywidualnych projektów oraz odpowiedź z zakresu wykorzystanych w nim rozwiązań – W2, W3 Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 20% oceny) - przygotowanie projektu (do 60% oceny) Wykład: Egzamin pisemny - prezentacja projektu i odpowiedź ustna (do 20% oceny) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 50% do 59% 2 – 49% i poniżej Wykład: - Obecność i aktywność w zajęciach dydaktycznych (możliwe dwie nieobecności) – W1, W2, W3, - Egzamin pisemny – W1, W2, W3, Kryteria oceniania: - aktywność na zajęciach (do 20% oceny) - egzamin pisemny (do 80% oceny) Ostateczna ocena z zajęć: 5 – 90% i więcej 4+ – 80% do 89% 4 – 70% do 79% 3+ – 60% do 69% 3 – 50% do 59% 2 – 49% i poniżej |
Internships: |
(in Polish) Brak |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
LAB
LAB
LAB
LAB
FR |
Type of class: |
Laboratory, 15 hours, 12 places
Lecture, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Ewa Głowacka | |
Group instructors: | Ewa Głowacka, Weronika Kortas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Laboratory - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Go to timetable
MO TU W LAB
LAB
LAB
LAB
TH WYK
FR |
Type of class: |
Laboratory, 15 hours, 12 places
Lecture, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Ewa Głowacka | |
Group instructors: | Ewa Głowacka, Weronika Kortas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Laboratory - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
FR LAB
LAB
|
Type of class: |
Laboratory, 15 hours, 12 places
Lecture, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Ewa Głowacka | |
Group instructors: | Ewa Głowacka, Krzysztof Wieniecki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Laboratory - Grading Lecture - Examination |
Classes in period "Winter semester 2025/26" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 15 hours, 12 places
Lecture, 15 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Weronika Kortas | |
Group instructors: | Weronika Kortas | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Examination
Laboratory - Grading Lecture - Examination |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.