About listening
General data
Course ID: | 2401-D-s1/s2-OS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | About listening |
Name in Polish: | O słuchaniu (świata i muzyki) |
Organizational unit: | Faculty of Philosophy and Social Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Dziennikarstwo i komnunikacja społeczna s1/s2- konwersatoria j. polski |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) ETYKA PODCZAS ZAJĘĆ Osoby uczestniczące w konwersatorium muszą pamiętać, że decydując się na przyjście na zajęcia nie powinny rozpraszać swej uwagi inną aktywnością, choć z antropologii kulturowej i socjologii doskonale wiadomo, że ludzie zachowują się w różnorodny, również dewiacyjny, sposób. Osoba o rozproszonej uwadze lub nadaktywna werbalnie (zajęta prowadzeniem kontr-konwersatorium) stanowi podczas zajęć bardzo zły przykład dla innych (grupa odniesienia negatywnego) i może stać się obiektem uszczypliwych komentarzy (kontrola społeczna) lub zostać uprzejmie poproszona o opuszczenie sali. Szczególne niebezpieczeństwo płynie ze strony urządzeń mobilnych (tabletów, smartfonów, laptopów) i możliwości, jakie dają, np. przeglądanie stron internetowych podczas konwesatorium, czytanie wpisów na społecznościówkach, czy głupawe śmianie się do ekranu. NALEŻY UNIKAĆ TAKIEGO ZACHOWANIA Dlatego też, jeżeli urządzenia te nie służą do notowania wykładanych treści, to należy pozostawić je w torbach, plecakach, czy kieszeniach (można je dla pewności wyłączyć przed zajęciami). |
Type of course: | elective course |
Total student workload: | (in Polish) 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 10 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 5 |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) K_W03 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę szczegółową, w zakresie wykorzystania dźwięków i muzyki w procesach komunikacji oraz ich funkcjonowania w mediach masowych K_W04 Zna i rozumie współczesne dylematy związane z komunikowaniem się poprzez dźwięk oraz muzykę i zagrożeniami wynikającymi z korzystania z mediów wykorzystujących sferę dźwiękową |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) K_U01 Wykorzystuje, selekcjonuje, ocenia, przetwarza, interpretuje oraz prezentuje informacje pochodzące ze źródeł wykorzystujących dźwięk i muzykę jako podstawowe narzędzia komunikacji K_U04 Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauki komunikacji społecznej i mediach, przedstawiając, oceniając i interpretując opinie i stanowiska związane dźwiękiem i muzyką jako narzędziami komunikowania oraz dyskutuje o nich |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących dźwięków i muzyki jako formy komunikacji K_K02 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych poświęconych dźwiękowi i muzyce w procesie komunikowania oraz ich obecności w mediach |
Expository teaching methods: | - discussion |
Exploratory teaching methods: | - brainstorming |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zwrócenie uwagi na kategorie słuchania i słyszenia w odniesieniu do dźwięków, muzyki, hałasu, otoczenia, miasta, instytucji, domu/mieszkania… Sfera dźwiękowa jest potraktowana jako nieodłączny element komunikacji na poziomie interpersonalnym (międzyludzkim) i masowym (medialnym). Zajęcia są próbą uchwycenia różnorodnych aspektów słuchania, nasłuchiwania, podsłuchiwania, wsłuchiwania się i słyszenia, bowiem wrażliwość na dźwięk oraz na muzykę są istotnymi dookreślającymi warunki bytowania współczesnego człowieka. Dlatego też oprócz aspektów muzycznych i związanych z nimi elementów graficznych i tekstowych, zwracamy uwagę na otoczenie dźwiękowe człowieka, czyli soundscape, definiujący to, w jaki sposób postrzegamy rzeczywistość. |
Full description: |
(in Polish) Program konwersatorium 1. O słuchaniu – czyli wstęp albo uwertura do zajęć Część I: O słuchaniu muzyki i piosenek 2. O słuchaniu tego, co lubimy i nie lubimy – czyli o arcydziełach i krindżach Proponowani artyści: Queen, The Doors, U2, The Beach Boys, Modern Talking, Sabrina 3. O słuchaniu politycznym – czyli o miejscach pamięci i oporze kulturowym Proponowani artyści: Henry Cow, Stormy Six, Art Bears, Area, Midnight Oil, Marszałek Pizdutski, Dezerter, Abba, 2Tm2,3, Siekiera 4. O słuchaniu ze śmiechem – czyli o jak kwestionować muzykę popularną Proponowani artyści: The Residents, The Rutles, Letni, Marszałek Pizdutski 5. O słuchaniu dziewczyn i chłopców – czyli o płci w muzyce popularnej Proponowani artyści: Patti Smith, Blondie, Maanam, Lombard, Gayga, Daria Zawiałow 6. O suchaniu i paczeniu – czyli o sztuce teledysków Proponowani artyści: Talking Heads, Laurie Anderson, ABC, Talk Talk, Peter Gabriel 7. O słuchaniu innych wykonań i recyklingu – czyli o sztuce coverów Proponowani artyści: Gayga, Oasis, Musical Box, The Australian Pink Floyd, Abba Cover Tribute Live Band, Mariusz Lubomski, Tom Waits, Talk Talk 8. O tym, co lubimy a czego nie lubimy słuchać i jak słuchamy? – czyli o przyjemności słuchania (dyskusja grupowa) Część II: O słuchaniu świata, dźwięków i miejsc 9. O słuchaniu świata jako praktyce kulturowej – czyli o dźwiękach 10. O soundwalkingu i dźwiękowym safari, czyli o potrzebie słuchania w przestrzeni publicznej 11. O słuchaniu miasta w terenie – czyli wyjście 1 12. O słuchaniu otoczenia – czyli o dźwiękach wokół nas (zajęcia zdalne – praca własna) 13. O słuchaniu miejsc i instytucji – czyli wyjście 2 14. O słuchaniu i niepatrzeniu – czyli wyjście 3 15. O słuchaniu miasta i otoczenia – czyli powrót i rozmowa |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury (wybór) Część I: O słuchaniu muzyki Backer Ch. 2005 „Studia kulturowe”. Kraków Chmielewski H.J. 2009 „Tytus, Romek i A’Tomek”, księga XVII. Warszawa Hornby N. „Wierność w stereo”. Poznań Kasprzycki R. 2013 „Dekada Buntu”. Kraków Makowski M., M.Szymański 2010 „Obok albo ile procent Babilonu?” Katowice Reynolds S. 2018 „Retromania”. Warszawa Storey J. 2003 „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”. Kraków Witkowski G. 2011 „Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie”. Poznań Filmy do obejrzenia Gnoiński L., Słota W. 2010 “Beats of Freedom – zew wolmości” Gnoiński L., Gajczak M. 2016 „Jarocin – po co wolmość?” Część II: O słuchaniu dźwięków i miejsc Brzostek D. 2014 „Nasłuchiwanie hałasu”. Toruń Cox Ch., D. Warner (red.). 2010 „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej”. Gdańsk Szałasek F. 2017 „Nagrania terenowe”. Gdańsk oraz – wszelkie numery czasopism: Glissando Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki – numery tematyczne pism: AVANT 3/2020 Kultura Współczesna 3/ 2017 Kultura Współczesna 2/ 2021 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Całościowe zaliczenie konwersatorium przybiera postać rozliczenia punktowego, w którym liczą się: (a) indywidualna aktywność podczas zajęć oraz (b) sprawozdania z własnych działań indywidualnych. 1.Aktywność na zajęciach oceniana w skali punktowej: wypowiedzi powinny dotyczyć tematyki poruszanej na zajęciach, bazując na lekturach proponowanych do zajęć. Za dane zajęcia można uzyskać 1 lub 2 punkty w zależności od jakości wypowiedzi. Za aktywność można otrzymać 20 punktów. Na zajęcia warto przynieść znalezione przez siebie nagrania (wystarczy znaleźć je w sieci) oraz sylwetki artystów, których twórczość można będzie zaproponować jako ilustracje do danego tematu. 2.Wykonanie zadania związanego z dźwiękami otoczenia. Za zadanie można otrzymać 20 punktów. Przygotowujemy sprawozdanie ze słuchania dźwięków w przestrzeni publicznej i prywatnej, czyli dzielimy się nagranymi przez siebie dźwiękami z wyprawy terenowej. Podczas wyjścia w teren na zajęciach nr 11-14 nagrywamy dźwięki otoczenia, które stanowić będą podstawę do tego zadania. Forma: reportaż dźwiękowy / relacja z nagrywania opatrzona komentarzem, ilustrowana dźwiękami nagranymi przez siebie. Praca powinna trwać 15-20 minut. Plik dźwiękowy (podpisany imieniem i nazwiskiem) przesyłamy na adres prowadzącego. Termin: do 22.czerwca.2025 UWAGA: tych zajęć nie można zaliczać zdalnie, wymagana jest obecność na zajęciach, zwłaszcza drugiej części (słuchanie świata) Maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania podczas zajęć (40): aktywność: 20 Zadanie: 20 Skala punktowa a oceny: dst: 60-74% dst+: 75-80% db: 81-85% db+: 86-90% bdb: 91-100% |
Internships: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)
Time span: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Go to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marek Jeziński | |
Group instructors: | Marek Jeziński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.