Analysis of Philosophical Texts I
General data
Course ID: | 2402-F-S1-1-ATF1 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | Analysis of Philosophical Texts I |
Name in Polish: | Analiza tekstów filozoficznych I |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Filozofia I rok s1 - przedmioty obowiązkowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Brak |
Type of course: | (in Polish) przedmiot obowiązkowy |
Total student workload: | (in Polish) Godziny kontaktowe - ćwiczenia z prowadzącym - 30 godz. Prace przygotowawcze - kwerenda, gromadzenie materiałów - 10 godz. Samodzielna lektura - 20 godz. Opracowywanie konspektów z zadanych fragmentów tekstów Stagiryty - 15 godz. Interpretacja fragmentów do prac pisemnych, pisanie prac zaliczeniowych - 25 godz. Porządkowanie materiału, prace syntetyzujące, utrwalanie - 20 godz. Łącznie 120 godz. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student zna główne wątki "Metafizyki" Arystotelesa, kontekst historyczny dzieła, problemy translatorskie z nim związane; rozpoznaje i identyfikuje podstawowe trudności interpretacyjne klasycznego tekstu filozoficznego. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_W03, K_W17, K_W18 Umiejętności: K_U01, K_U03, K_U05, K_U08 Kompetencje społeczne: K_K02 |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student potrafi przeprowadzić prostą kwerendę źródeł, czyta ze zrozumieniem fragmenty tekstów filozoficznych, potrafi dokonać syntezy treści i zwięźle ją sprawozdać. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_U01, K_U03, K_U05, K_U08 |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Zna ograniczenia swoich kompetencji interpretacyjnych i dąży do ich rozwijania. Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K_K02 |
Teaching methods: | (in Polish) Referat wprowadzający, wspólna lektura, komentarze, dyskusja |
Exploratory teaching methods: | - biographical |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia te służą wstępnemu przygotowaniu studentów do samodzielnej lektury dzieł filozoficznych oraz redagowania własnych tekstów o charakterze analizy filozoficznej, z uwzględnieniem wszelkich niezbędnych po temu umiejętności, takich jak: - sporządzanie konspektu sprawozdającego przewodnie idee, tezy, twierdzenia, pojęcia i konkluzje analizowanego źródła - konstruowanie pracy pisemnej - opanowanie technikaliów związanych z prawidłową redakcją wypowiedzi ustnej i pisemnej, aspirującej do tekstu naukowego oraz przypisów, cytatów i bibliografii. Pierwszy semestr analizy tekstów filozoficznych zorientowany jest monotematycznie na - sięgającą tradycji powstałej na uniwersytetach średniowiecznych, a wydatnie kultywowanej w filozoficznej Szkole Lwowsko-Warszawskiej - analizę dzieł Arystotelesa, z których tekstem prowadzącym jest "Metafizyka". Przedmiot traktowany jest propedeutycznie i pomocniczo względem dalszych studiów. Nie wymaga się prerekwizytów. |
Full description: |
(in Polish) 1. Cele: - zapoznanie z tekstem filozoficznym jako przedmiotem i narzędziem badań - rozwijanie umiejętności rozumiejącego czytania tekstu, analizy treści, formułowania interpretacji ora syntetyzowania wywodu w logicznie spójne całości - przyswojenie i utrwalenie technik konstruowania wypowiedzi ustnych (referaty, dyskusje) oraz pisemnych (konspekty, rozprawki; ogólna konstrukcja i struktura, logika wywodu, przypisy, bibliografia itd.) - lektura wybranych tekstów filozoficznych. 2. Przebieg zajęć: - podczas zajęć odczytywany jest na głos przez jednego ze studentów lub wykładowcę fragment tekstu. Uczestnicy kursu śledzą treść przy pomocy własnych kopii - grupa podejmuje próbę wspólnej interpretacji - pod koniec zajęć formułowane są wnioski - w późniejszej części kursu (od listopada) studenci mogą wygłaszać referaty tradycyjne lub przedstawiać prezentacje multimedialne. 3. Tekst wykładniczy, w oparciu o który kształcona jest umiejętność analizowania tekstu filozoficznego, a dalej tekstów nauki i kultury, to "Metafizyka" Arystotelesa. Studenci korzystają z przekładu Kazimierza Leśniaka, porównawczo zaś z przekładem Tadeusza Żeleźnika. Dla studentów studiujących lub znających co najmniej podstawy łaciny i/lub greki oferuje się możliwość komparatywnego korzystania bądź z greckiego oryginału, bądź z przekładu łacińskiego. Wykładowca zachęca studentów do poszerzania swoich kompetencji naukowych i językowych przez studiowanie języków klasycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Głównym tekstem analizowanym w trakcie ćwiczeń jest "Metafizyka" Arystotelesa. Ponadto obowiązuje lista fragmentów tekstów dodatkowych, przeznaczonych do samodzielnej interpretacji i sporządzania na jej podstawie konspektów i pracy zaliczeniowej nr 1. Obejmuje ona Wstęp Kazimierza Leśniaka do "Metafizyki" Arystotelesa oraz inne teksty Stagiryty. Fragmenty do konspektów: - Kazimierz Leśniak, Wstęp tłumacza, [w:] Arystoteles, Metafizyka, tłum. Kazimierz Leśniak, różne wydania. - Arystoteles, Polityka, tłum. Ludwik Piotrowicz, Ks. I, rozdz. 1: Definicja państwa. Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie, § 1–12, 1252 a – 1253 a, s. 25–28, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001. - Arystoteles, Retoryka, tłum. Henryk Podbielski, Ks. I, rozdz. 3: Trzy rodzaje wymowy. Ich ogólna charakterystyka, 1358 b – 1359 a, s. 313–314, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001. - Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. Daniela Gromska, Księga VI, rozdz. 2: O myśleniu praktycznym, 1139 a – b, s. 194–195, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 5, WN PWN, Warszawa 2002. - Arystoteles, Poetyka, tłum. Henryk Podbielski, rozdz. 6: Definicja tragedii i jej konstytutywnych składników, 1449 b – 1450 b, s. 582–585, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 6, WN PWN, Warszawa 2001. - Arystoteles, Kategorie, tłum. Kazimierz Leśniak, rozdz. 5: Czy Kategoria substancji, 2 a – 4 b, s. 34–40, [w:] tegoż, Dzieła wszystkie, t. 1, PWN, Warszawa 1990. Fragmenty do pracy zaliczeniowej nr 1: 1. Ks. Beta (III), rozdz. 4: Formy, zasady i jedność 2. Ks. Beta (III), rozdz. 5: Czy przedmioty matematyczne są substancjami 3. Ks. Beta (III), rozdz. 6: Problem Idej, potencji i ogólności 4. Ks. Gamma (IV), rozdz. 2: Metafizyka jako nauka o substancji, Jedności i Wielości 5. Ks. Delta (V), rozdz. 2: Przyczyna 6. Ks. Delta (V), rozdz. 4: Natura 7. Ks. Delta (V), rozdz. 7: Byt 8. Ks. Delta (V), rozdz. 8: Substancja 9. Ks. Zeta (VII), rozdz. 1: Substancja jako pierwsza kategoria bytu 10. Ks. Zeta (VII), rozdz. 8: Wieczność materii i formy. Powstają tylko twory złożone 11. Ks. Eta (VIII), rozdz. 2: Materia, forma i całość złożona 12. Ks. Theta (IX), rozdz. 1: Potencja w ścisłym znaczeniu 13. Ks. Theta (IX), rozdz. 6: Odróżnienie aktu od potencji 14. Ks. Theta (IX), rozdz. 10: Prawda i fałsz 15. Ks. Jota (X), rozdz. 6: Przeciwieństwo Jedności i Wielości 16. Ks. Kappa (XI), rozdz. 8: Byt akcydentalny i byt jako prawda 17. Ks. Kappa (XI), rozdz. 10: Analiza nieskończoności 18. Ks. Lambda (XII), rozdz. 4: Tożsamość przyczyn wszystkich bytów 19. Ks. Lambda (XII), rozdz. 5: Akt i potencja jako zasady wszystkich rzeczy 20. Ks. Lambda (XII), rozdz. 6: Konieczność istnienia Pierwszego, Wiecznego Poruszyciela 21. Ks. Lambda (XII), rozdz. 7: Natura Pierwszego Poruszyciela 22. Ks. Mi (XIII), rozdz. 10: Czy pierwsze zasady substancji są jednostkowe czy ogólne. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody: - metoda podająca - metoda uczestnicząca - dyskusja - metoda tekstu przewodniego - burza mózgów. Kryteria oceniania: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Na ocenę końcową składają się następujące obszary aktywności studentów: - konspekty (w liczbie 6) - prace pisemne: praca nr 1 (mała), praca nr 2 (duża) - aktywność podczas zajęć - wydatny udział w dyskusji - referat (nieobowiązkowo) - "wejściówki" - kolokwium. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Zdrenka | |
Group instructors: | Marcin Zdrenka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Zdrenka | |
Group instructors: | Marcin Zdrenka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Tutorial, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Zdrenka | |
Group instructors: | Marcin Zdrenka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Tutorial - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.