Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Diagnosis of domestic violence

General data

Course ID: 2403-205-PD-PRSs1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0310) Social and behavioural sciences, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Diagnosis of domestic violence
Name in Polish: Diagnostyka przemocy domowej
Organizational unit: Faculty of Philosophy and Social Sciences
Course groups: (in Polish) Praca socjalna II rok s1 - specjalności
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Total student workload:

(in Polish) Całkowity nakład pracy studentki, studenta (2 ECTS)

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studentki, studenta:

• Czas potrzebny na przygotowanie się do zajęć (czytanie literatury): 15 godz.

• Czas potrzebny na przygotowanie projektu: 15 godz.


Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Studentka, student:

W1: ma wiedzę o przyczynach, przejawach i skutkach problemów człowieka, które zaburzają jego funkcjonowanie społeczne – K_W06

W2: ma wiedzę na temat metod, technik i środków diagnozowania jednostek, grup lub środowiska w celu wzmocnienia, lub przywrócenia zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie, szczególnie w sytuacji wystąpienia przemocy domowej– K_W07


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Studentka, student:

U1: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do diagnozowania konkretnych zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza związanych z przemocą domową, istotnych dla funkcjonowania pracy socjalnej i pomocy społecznej – K_U02

U2: potrafi właściwie diagnozować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w obszarze pracy socjalnej i pomocy społecznej z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi oraz nowoczesnych technologii – K_U04


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Studentka, student:

K1: jest gotowa, gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K01

K2: jest gotowa, gotów do uzupełnienia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności przydatnych w pracy socjalnej, zwłaszcza w obszarze diagnozowania – K_K04


Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- description
- discussion
- narration

Exploratory teaching methods:

- case study
- practical
- project work
- situational

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek i studentów ze sposobami identyfikowania problemu przemocy domowej, stosowanymi przez pracowników socjalnych.

Full description: (in Polish)

Treści programowe przedmiotu

Diagnoza jako jedno z zadań pracowników socjalnych.

Cechy i zasady dobrej diagnozy.

Etapy diagnozowania.

Diagnoza zjawiska przemocy domowej w Polsce.

Metody, techniki i narzędzia diagnozowania problemu przemocy w rodzinie stosowane przez pracowników socjalnych.

Trudności w diagnozowaniu przemocy domowej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Consuelo B., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy: metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.

2. Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej: bezpieczeństwo i zmiana, Warszawa 2014.

3. Ilnicka R., M., Cichla J. (red.), Wybrane aspekty przemocy: diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.

4. Mazur M., Procedury prawne ochrony praw kobiet oraz dzieci przed przemocą domową: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013.

5. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

6. Stanek K., Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy, Warszawa 2014.

7. Wasilewska-Ostrowska K., Bezradność seniora - ofiary przemocy w rodzinie: nowe zadania dla pomocy społecznej, Niebieska Linia, nr 2 (127), 2020.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody sprawdzenia efektów kształcenia

- Aktywny udział w dyskusji na zajęciach – K1, K2

- Aktywne wykonywanie zadań na zajęciach – W1, W2, U1, U2

- Obecność na zajęciach (możliwe są dwie nieobecności, każdą dodatkową należy zaliczyć w trybie indywidualnych konsultacji) – U1, U2, K1, K2

- Projekt – W1, W2, U1, U2

Kryteria oceniania:

student, studentka otrzymuje oceną pozytywną z przedmiotu gdy aktywnie uczestniczył (a) w zajęciach i przygotował (a) projekt.

• ocena bardzo dobra (5): student, studentka w stopniu bardzo dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena dobra (4): student, studentka w stopniu dobrym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena dostateczna (3): student, studentka w stopniu podstawowym opanował (a) materiał obowiązujący na zajęciach

• ocena niedostateczna (2): student, studentka nie opanował (a) materiału obowiązującego na zajęciach

Ocena szczegółowa:

• dostateczny -60%,

• dostateczny plus- 75%

• dobry- 80%

• dobry plus- 90%

• bardzo dobry- 95%.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Group instructors: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek i studentów ze sposobami identyfikowania problemu przemocy domowej, stosowanymi przez pracowników socjalnych.

Full description: (in Polish)

Treści programowe przedmiotu

Diagnoza jako jedno z zadań pracowników socjalnych

Cechy i zasady dobrej diagnozy

Etapy diagnozowania

Diagnoza zjawiska przemocy domowej w Polsce

Metody, techniki i narzędzia diagnozowania problemu przemocy w rodzinie stosowane przez pracowników socjalnych

Trudności w diagnozowaniu przemocy domowej

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Consuelo B., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy: metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.

2. Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej: bezpieczeństwo i zmiana, Warszawa 2014.

3. Ilnicka R., M., Cichla J. (red.), Wybrane aspekty przemocy: diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.

4. Mazur M., Procedury prawne ochrony praw kobiet oraz dzieci przed przemocą domową: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013.

5. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

6. Stanek K., Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy, Warszawa 2014.

7. Wasilewska-Ostrowska K., Bezradność seniora - ofiary przemocy w rodzinie: nowe zadania dla pomocy społecznej, Niebieska Linia, nr 2 (127), 2020.

Classes in period "Summer semester 2025/26" (future)

Time span: 2026-02-23 - 2026-09-20
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Group instructors: Katarzyna Wasilewska-Ostrowska
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentek i studentów ze sposobami identyfikowania problemu przemocy domowej, stosowanymi przez pracowników socjalnych.

Full description: (in Polish)

Treści programowe przedmiotu

Diagnoza jako jedno z zadań pracowników socjalnych

Cechy i zasady dobrej diagnozy

Etapy diagnozowania

Diagnoza zjawiska przemocy domowej w Polsce

Metody, techniki i narzędzia diagnozowania problemu przemocy w rodzinie stosowane przez pracowników socjalnych

Trudności w diagnozowaniu przemocy domowej

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Consuelo B., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy: metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.

2. Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej: bezpieczeństwo i zmiana, Warszawa 2014.

3. Ilnicka R., M., Cichla J. (red.), Wybrane aspekty przemocy: diagnoza i profilaktyka, Toruń 2009.

4. Mazur M., Procedury prawne ochrony praw kobiet oraz dzieci przed przemocą domową: poradnik dla pracowników socjalnych, Warszawa 2013.

5. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.

6. Stanek K., Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy, Warszawa 2014.

7. Wasilewska-Ostrowska K., Bezradność seniora - ofiary przemocy w rodzinie: nowe zadania dla pomocy społecznej, Niebieska Linia, nr 2 (127), 2020.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)