Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Text analysis

General data

Course ID: 2502-s1LPC2Z-AT
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Text analysis
Name in Polish: Analiza tekstu
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Znajomość podstawowych pojęć z zakresu gramatyki i poetyki.

Type of course:

(in Polish) przedmiot obowiązkowy

Total student workload:

(in Polish) Student uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS);

2) bezpośredni kontakt z prowadzącym w ramach konsultacji (osobiście lub za pomocą platformy MOODLE) - 5 godzin (0,2 ECTS);

3) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć, opracowanie prac domowych oraz powtórzenie materiału przed zaliczeniem końcowym - 15 godzin (0,8 ECTS).


ŁĄCZNIE 50 godzin = 2 ECTS


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:

- W1: zna podstawowe mechanizmy tekstotwórcze i spójnościowe i stosuje je w komunikacji międzyludzkiej – K_W02

- W2: charakteryzuje uwarunkowania gatunkowe tekstów oraz omawia ich rolę w kształtowaniu komunikacji – K_W02


Learning outcomes - skills:

(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:


- U1: analizuje tekstu użytkowe i medialne; ocenia je pod względem poprawności językowej i logicznej oraz rozpoznaje ramy tekstowe – K_U02

- U2: buduje teksty spójne pod względem logicznym oraz poprawne językowo; przekazuje je w sposób precyzyjny z wykorzystaniem języka specjalistycznego – K_U12

- U3: przygotowuje teksty dotyczące tematyki literackiej, kulturalnej i językowej, a jednocześnie formułuje krytyczne uwagi na temat ich poprawności i spójności logicznej – K_U13


Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:


- K1: w sposób odpowiedni hierarchizuje informacje przekazywane w tekście; rozpoznaje działania manipulacyjne – K_K03

- K2: hierarchizuje i problematyzuje przekazywane informacje oraz podaje je w sposób jasny i klarowny – K_K03


Teaching methods:

(in Polish) Zajęcia o charakterze praktycznym.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- prezentacja


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa


Expository teaching methods:

- discussion
- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- practical

Online teaching methods:

- methods developing reflexive thinking

Short description: (in Polish)

Cel zajęć:

zapoznanie studentów z metodami analizy tekstu, z różnymi formami tekstowości; z procedurami rozpoznawania struktury tekstu, jego głównych cech, rozpoznawania mechanizmów spójnościowych: logicznych, składniowych, estetycznych. Ponadto analiza tekstów ma pomóc w lekturze tekstów, rozpoznawaniu różnych ich odmian, ale i rozumieniu oraz tworzeniu.

Full description: (in Polish)

Problematyka spotkań:

1. Ćwiczenia ze stylistyki

2. „Wszystko jest interpretacją”: J. Kochanowski Gadka (Fraszki III 78)

3. „Wspólny mianownik” toruńskich zagadek weselnych

4. Biografia! Julian Przyboś, „Z Tatr”

5. Cztery cząstki świata poetyckiego Juliana Przybosia

6. Paralogika poezji czystego nonsensu

7. Manipulacja językowa – praktycznie

8. Manipulacja językowa – teoretycznie

9. Dezinformująca informacja turystyczna

10. Reklama: perswazja i kreatywność

11. Prehipertekstowa poezja kunsztowna

12. Ciało cielesne: „Instrukcja”

13. Retoryka ciała

14. Semiotyczny obraz pieniądza

15. Zakończenie: Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie”

Bibliography: (in Polish)

R. Jakobson, „Poetyka w świetle językoznawstwa”

J. Sławiński, „O problemach >>sztuki interpretacji<<”, w: „Miejsce interpretacji”, Gdańsk 2006

A. Szahaj, „Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna”, w: „O interpretacji”, Kraków 2014

Anna Murdoch, „Kreatywność w reklamie”, Warszawa 2003

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Sprawdzenie praktycznej znajomości książki Anny Murdoch "Kreatywność w reklamie".

Nieobecności: jedna – bezproblemowa, dwie i trzy – obowiązuje zaliczenie.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)