Antropologia literatury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2506-s2POL1Z-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia literatury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - 11 - filologia polska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 55 godzin w tym: - 30 godzin zajęć wspólnych i bezpośrednich z wykładowcą, 1 ECTS - 20 godzin pracy własnej związanej z przygotowaniem eseju zaliczeniowego 0,75 ECTS - 5 godzin konsultacji także przez internet (0,25 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat filologii polskiej we współczesnym systemie nauk, szczególnie zaś w odniesieniu do dynamicznie rozwijającej się refleksji kulturowej na temat zjawisk literackich. K_W01 2. Student ma dobrą orientację w zakresie podstawowych zagadnień wchodzących w zakres badań antropologii literatury, w tym również refleksji teoretycznoliterackiej K_W02, K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Student potrafi sfunkcjonalizować posiadaną wiedzę na temat współczesnych badań literackich, które korzystają z metodologicznych osiągnięć refleksji o kulturze. K_U02 2. Student potrafi porównać i scharakteryzować wybrane kierunki w badaniach antropologicznych na gruncie nauk o literaturze. K_U01 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Student rozumie potrzebę rozwijania postawy charakteryzującej się pluralizmem kulturowym. K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z elementami dyskusji, a ponadto |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Antropologia literatury traktuje dzieło literackie jako zapis doświadczeń człowieka i świadectwo jego obrazu. Antropologia literatury to nowy obszar badań literackich, który czerpie narzędzia badawcze z antropologii kultury. Studia postkolonialne, gender studies, queer theory i inne propozycje odczytań utworów literackich wprowadzają do rozważań literaturoznawczych wybrane zjawiska antropologiczne. Antropologia literatury stanowi przykład odwrotu od strukturalno-fenomenologicznego literaturoznawstwa, kładącego w swojej refleksji nacisk na stronę formalną dzieła: poziom językowo-stylistyczny, kompozycja, konwencja, gatunek, rodzaj. Antropologia literatury kładzie nacisk na praktykę lektury jako świadectwa podmiotu doświadczenia. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić informacje dotyczące najważniejszych problemów dotyczących antropologii literatury. Jego celem jest ukazanie głównych obszarów badań w zakresie antropologii literatury: 1) utwór literacki jako źródło antropologiczne, 2) zapis etnograficzny jako utwór literacki, 3) utwór literacki jako medium ujawniania kulturowego wymiaru człowieka, 4) literatura jako szczególna praktyka językowa, determinowana kulturowo, techniką utrwalania i przekazywania słowa (oralność, pismo, druk, hipertekst). Antropologia literatury podejmuje problem mówienia o rzeczywistości ze względu na różnice: 1) płci (kobiece - męskie), 2) wieku (dziecięco-młodzieżowe - dorosłe), 3) preferencje seksualne (heteroseksualne - homoseksualne), 4) językowe, kulturowe (swój - inny - obcy). Celem wykładu jest ukazanie antropologii literatury na gruncie polskim jako dyscypliny względnie nowej, rozwijającej się od lat 90. XX wieku, stanowiącej rezultat przemian związanych z tzw. zwrotem kulturowym (lata 60. XX) i przełomem poststrukturalistycznym, dotyczącym humanistyki. O ile teoria literatury, wyrastająca z nurtów strukturalno-fenomenologicznych, kładła nacisk na autonomiczność, obiektywność, uniwersalność opisu utworu, tak w ujęciu antropologii literatury dominuje subiektywizm doświadczenia, pluralizm poznawczy, dążenie do opisów lokalnych, lepiej oddających zachowania czytelnika. W ramach antropologii literatury pojawia się wiele zagadnień, mających związek bezpośredni i pośredni z antropologią kultury, z doświadczeniami człowieka w konkretnym miejscu i czasie. Utwór literacki stanowi jeden z wielu zapisów egzystencji człowieka, ale ze względu na sposób ukształtowania zawartego w nim świata na poziomie konwencji, rodzaju, gatunku i językowo-stylistycznym charakteryzuje się swoistością. Wykład z antropologii literatury obejmuje także zagadnienia związane z: 1) wpływem nowych mediów na sposób funkcjonowania literatury w obiegu czytelniczym (audiobook, e-book, Kindle, Internet), 2) wpływem mediów (telewizja, Internet) na sposób ukształtowania świata przedstawionego, 3) "materialnym", sensualnym wymiarem literatury (antropologia pisma). |
Literatura: |
Antropologia kultury - antropologia literatury, red. E. Kosowska, Katowice 2005. Antropologia pisma. Od teorii do praktyki, red. P. Artieres, P. Rodak, Warszawa 2010. Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, Warszawa 2003. J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, tłum E. Dżurak i inni, Warszawa 2000. C. Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum M. M. Piechaczek, Kraków 2005. G. Godlewski, Słowo - pismo - sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa 2008. J. Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tłum. i red. G. Godlewski, Warszawa 2006. W. Iser, Czym jest antropologia literatury? Różnica między fikcjami wyjaśniającymi a odkrywającymi, tłum. A. Kowalcze-Pawlik, "Teksty Drugie" 2005, nr 6. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, t. 1-2, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006/2012. W. J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tłum. J. Japola, Lublin 1992. W. J.Ong, Osoba - świadomość - komunikacja. Antologia tekstów tłum. J. Japola, Warszawa 2009. Ch. Vanderdorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008. E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury. systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 1991. "Teksty Drugie" 2007, nr 6 (wybór przynajmniej jednego tekstu dotyczącego wybranych zagadnień związanych z antropologią literatury). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z antropologii literatury oceniany będzie na podstawie obecności studenta na zajęciach, student powinien być obecny przynajmniej na 70% zajęć. Ponadto warunkiem otrzymania zaliczenia jest pozytywne albo napisanie testu końcowego, obejmującego zagadnienia poruszane na wykładzie. K_W01, K_W02, K_W08, K_U01 |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wróblewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Wróblewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Antropologia literatury pozwala traktować zapis literacki w kategoriach swoistego, bo ograniczonego estetycznymi konwencjami, dokumentu ludzkiego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe zagadnienia podejmowane w ramach wykładu w roku akadem. 2020-21 pozostają takie, jak przedstawiono w sylabusie niezależnym od cyklu. Większy jednak nacisk położony zostanie na przemiany literatury w związku z rewolucją cyfrową, formami i funkcjami hipertekstu, w tym szczególnie funkcją perswazyjną. Ponadto na wykładzie prezentował będę ustalenia dotyczące relacji między tekstem literackim a strategiami pisania z wykorzystaniem różnych narzędzi: od pióra/stalówki do edytora tekstu. Ważnym zagadnieniem będzie także przedstawianie literatury jako zapisu ludzkiego doświadczenia, które definiuję za J. Deweyem i V. Turnerem. Zajęcia prowadzone będą metodą zdalną on-line z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teems. |
|
Literatura: |
Do listy opracowań wskazanych w sylabusie niezależnym od cyklu proponuje się do wyboru jedną z lektur: M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, przekł. O Siara, Warszawa 2013. L. Manovich, Język nowych mediów, przekł. P. Cypryański Warszawa 2006. P. Levinson, Nowe nowe media, przekł. M. Zawadzka, Kraków 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wróblewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Wróblewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Antropologia literatury pozwala traktować zapis literacki w kategoriach swoistego, bo ograniczonego estetycznymi konwencjami, dokumentu ludzkiego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe zagadnienia podejmowane w ramach wykładu w roku akadem. 2022-23 pozostają takie, jak przedstawiono w sylabusie niezależnym od cyklu. Większy jednak nacisk położony zostanie na przemiany literatury w związku z rewolucją cyfrową, formami i funkcjami hipertekstu, w tym szczególnie funkcją perswazyjną. Ponadto na wykładzie prezentował będę ustalenia dotyczące relacji między tekstem literackim a strategiami pisania z wykorzystaniem różnych narzędzi: od pióra/stalówki do edytora tekstu. Ważnym zagadnieniem będzie także przedstawianie literatury jako zapisu ludzkiego doświadczenia, które definiuję za J. Deweyem i V. Turnerem. |
|
Literatura: |
Do listy opracowań wskazanych w sylabusie niezależnym od cyklu proponuje się do wyboru jedną z lektur: M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, przekł. O Siara, Warszawa 2013. L. Manovich, Język nowych mediów, przekł. P. Cypryański Warszawa 2006. P. Levinson, Nowe nowe media, przekł. M. Zawadzka, Kraków 2010. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Wróblewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Wróblewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Antropologia literatury pozwala traktować zapis literacki w kategoriach swoistego, bo ograniczonego estetycznymi konwencjami, dokumentu ludzkiego doświadczenia. |
|
Pełny opis: |
Szczegółowe zagadnienia podejmowane w ramach wykładu w roku akadem. 2023-24 pozostają takie, jak przedstawiono w sylabusie niezależnym od cyklu. Większy jednak nacisk położony zostanie na przemiany literatury w związku z rewolucją cyfrową, formami i funkcjami hipertekstu, w tym szczególnie funkcją perswazyjną. Ponadto na wykładzie prezentował będę ustalenia dotyczące relacji między tekstem literackim a strategiami pisania z wykorzystaniem różnych narzędzi: od pióra/stalówki do edytora tekstu. Ważnym zagadnieniem będzie także przedstawianie literatury jako zapisu ludzkiego doświadczenia, które definiuję za J. Deweyem i V. Turnerem. |
|
Literatura: |
Do listy opracowań wskazanych w sylabusie niezależnym od cyklu proponuje się do wyboru jedną z lektur: M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu, przekł. O Siara, Warszawa 2013. L. Manovich, Język nowych mediów, przekł. P. Cypryański Warszawa 2006. P. Levinson, Nowe nowe media, przekł. M. Zawadzka, Kraków 2010. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.