Drugi język romański (włoski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2513-s1ROM2L-DJRW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Drugi język romański (włoski) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty: II rok 4 semestr (S1) filologia romańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe - godziny wynikające z programu studiów (60h w semestrze) - 2 ECTS konsultacje - 10h - 0,3 ECTS oraz praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i sprawdzianów pisemnych i ustnych) -20h - 0,7 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1 - zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka włoskiego) w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1 - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku włoskim (K_U02) U 2 - potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka włoskiego (K_U04) U 3 - potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_U08) U 4 - posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku włoskim i polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16) U 5 - potrafi tłumaczyć z języka włoskiego na język polski teksty oryginalne i preparowane o niewielkim stopniu trudności (K_U21) U 6 - potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język włoski teksty o niewielkim stopniu trudności (K_U22) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) K 2 - dzięki kompetencjom językowym student jest przygotowany do porozumiewania się w języku włoskim oraz swobodnego poruszania się w obszarze kultury włoskiej (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące: przygotowanie i przedstawienie przez studentów krótkich scenek na tematy zaczerpnięte z życia codziennego współczesnych Włochów metody podające: pogadanka ze studentami na wybrane tematy z zakresu kultury włoskiej, opis (pisemny i/lub ustny postaci, przedmiotu, zdarzenia, ilustracji lub fotografii; opowiadanie (w formie ćwiczenia pisemnego lub ustnego) o wydarzeniu z przeszłości - relacja. metoda ćwiczeniowa: ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, ze słuchu, na rozumienie tekstu pisanego. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest nauczenie współczesnego języka włoskiego na poziomie podstawowym, a więc doprowadzenie do opanowania podstawowych kompetencji językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku włoskim, rozumienia przekazu ustnego, rozumienia tekstu pisanego oraz umiejętności redagowania tekstu pisanego. |
Pełny opis: |
Student zdobywa wiedzę i umiejętności językowe w zakresie gramatyki i leksyki. W zakresie gramatyki poznaje poszczególne struktury fleksyjne i składniowe, w zakresie leksyki zapoznaje się ze słownictwem poprzez określone działy tematyczne (np. praca, święta, zagadnienia kulturowo-cywilizacyjne). Student doskonali znajomość języka zarówno poprzez komunikaty pisane, jak i mówione, których stopień trudności dostosowany jest do jego poziomu wiedzy i umiejętności językowych. |
Literatura: |
Podręcznik: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Gramatyki: Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020 Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014 Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014 Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015 Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
I semestr nauki języka włoskiego kończy się zaliczeniem na ocenę. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich sprawdzianów cząstkowych (prace pisemne, odpowiedzi ustne, sprawdziany) odbywających się w ciągu danego semestru oraz pomyślne zaliczenie prac domowych [K_W02; K_U02; K_U04;K_U08; K_16; K_U19; K_U21; K_U22; K_K01; K_K06]. Przewidziany jest jeden termin poprawy w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z kolokwium. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z poprawy, obniżeniu ulegnie ocena odpowiednio semestralna lub roczna. W razie nieobecności w pierwszym terminie zaliczenia, student zalicza sprawdzian w terminie poprawkowym, w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną. Warunkiem zaliczenia semestru jest również aktywne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są cztery absencje) [K_K01] II semestr kończy się egzaminem. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie pozytywnych wyników ze wszystkich kolokwiów odbywających się w trakcie roku akademickiego oraz pozytywny wynik egzaminu końcowego, składającego się z części pisemnej i ustnej. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie ocen pozytywnych z obydwu części. Przewidziane są dwa terminy egzaminu: pierwszy oraz poprawkowy. Sprawdziany cząstkowe pisemne - mają na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie podstawowych kompetencji językowych: rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu pisanego, ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i tłumaczeniowe, napisanie krótkiego (notatka, ogłoszenie) lub dłuższego tekstu (opowiadanie, opis, list) w języku włoskim [K_W02; K_U02; K_U04; K_U19; K_U21; K_U22]. Sprawdziany ustne obejmują wypowiedź dłuższą (opis, relacja) i krótszą (odpowiedź na pytania, sformułowanie pytania, prośby, rozkazu, udział w dialogu o tematyce zaczerpniętej z życia codziennego) [K_W02; K_U19; K_U16]. Egzamin składa się z części pisemnej, która obejmuje ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozumienie tekstu słuchanego i pisanego oraz zredagowanie dłuższego tekstu na zadany temat. Natomiast część ustna obejmuje: dłuższą wypowiedź na wylosowany temat zaczerpnięty z życia codziennego lub kultury Włoch oraz odegranie roli w improwizowanym dialogu. Przy wystawianiu oceny z egzaminu brane są wyniki obydwu części egzaminu, przy czym wyższą wagę ma część pisemna, ponieważ sprawdza większą liczbę kompetencji językowych. Egzamin zostanie przeprowadzony stacjonarnie lub metodą zdalną z wykorzystaniem Microsoft Teams i poczty UMK, w zależności od ostatecznej decyzji władz uczelni. Na sprawdzianach i egzaminie pisemnym brana jest pod uwagę skala procentowa: 60% - ocena dst, 70% - ocena dst plus, 80% - ocena db, 85% - ocena db plus i 90% i powyżej ocena bdb. Natomiast na sprawdzianach ustnych i ustnej części egzaminu końcowego brane są pod uwagę: płynność i poprawność wypowiedzi oraz znajomość słownictwa i struktur gramatycznych (K_U02; K_U04; K_U16; K_K06). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest nauczenie współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i ponadśredniozaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku włoskim, rozumienia przekazu ustnego, rozumienia tekstu pisanego oraz umiejętności redagowania tekstu pisanego. |
|
Pełny opis: |
Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów |
|
Literatura: |
Podręcznik: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020 Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014 Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014 Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015 Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Marin T., Magnelli S., Progetto Italiano Nuovo 2. Corso multimediale di lingua e civilta' italiana. Livello intermedio (B1-2), Edilingua, Roma 2008 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś względów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się zdalnie lub stacjonarnie, jest zobowiązany do skontaktowania się z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. Jeśli okaże się, że zajęcia w drugim semestrze odbywają się zdalnie, to kurs włoskiego odbywać się będzie na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z tygodniowym planem zajęć. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć - stacjonarnie lub zdalnie - metody oceniania i warunki zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest nauczenie współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i ponadśredniozaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku włoskim, rozumienia przekazu ustnego, rozumienia tekstu pisanego oraz umiejętności redagowania tekstu pisanego. |
|
Pełny opis: |
Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów |
|
Literatura: |
Podręcznik: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020 Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014 Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014 Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015 Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Marin T., Magnelli S., Progetto Italiano Nuovo 2. Corso multimediale di lingua e civilta' italiana. Livello intermedio (B1-2), Edilingua, Roma 2008 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś względów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się zdalnie lub stacjonarnie, jest zobowiązany do skontaktowania się z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. Jeśli okaże się, że zajęcia w drugim semestrze odbywają się zdalnie, to kurs włoskiego odbywać się będzie na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z tygodniowym planem zajęć. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć - stacjonarnie lub zdalnie - metody oceniania i warunki zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest nauczenie współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i ponadśredniozaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku włoskim, rozumienia przekazu ustnego, rozumienia tekstu pisanego oraz umiejętności redagowania tekstu pisanego. |
|
Pełny opis: |
Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów |
|
Literatura: |
Podręcznik: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020 Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014 Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014 Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015 Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Marin T., Magnelli S., Progetto Italiano Nuovo 2. Corso multimediale di lingua e civilta' italiana. Livello intermedio (B1-2), Edilingua, Roma 2008 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś względów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się zdalnie lub stacjonarnie, jest zobowiązany do skontaktowania się z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. Jeśli okaże się, że zajęcia w drugim semestrze odbywają się zdalnie, to kurs włoskiego odbywać się będzie na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym, czyli zgodnie z tygodniowym planem zajęć. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć - stacjonarnie lub zdalnie - metody oceniania i warunki zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.