Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Cultural Anthropology of Europe - first stage

General data

Course ID: 2525-s1ETN2Z-AKE-E1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural Anthropology of Europe - first stage
Name in Polish: Antropologia kulturowa Europy - etap I
Organizational unit: Faculty of Humanities
Course groups: (in Polish) Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Total student workload:

(in Polish) 30 godzin konwersatorium, zaliczenie na ocenę

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w konwersatoriach: min. 26 godz. (dodatkowo, w razie nieobecności konsultacje z nauczycielem prowadzącym)

Łącznie: 30 godz.(1 ECTS)


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

np.

- kwerenda biblioteczna 5 godz.

- czytanie literatury: 20 godz.

- pisanie prac: 10 godz.

- analiza materiałów pomocniczych (filmu, prezentacji): 10 godz.

- przygotowywanie prezentacji: 5 godz.

- przygotowanie do kolokwium: 10 godz.


Łącznie: 55 godz. (2 ECTS)


Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) K_W08 Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii kultury, historii kultury, historii sztuki, filozofii kultury i socjologii.(P6S_WG; P6S_WK).

K_W12. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur od czasu kształtowania się etnologii po współczesność (P6S_WG; P6S_WK).



Learning outcomes - skills:

(in Polish) K_U04. Potrafi zdobyte materiały analizować, ocenić, zinterpretować i wykorzystać w opracowaniu naukowym i dyskusji (P6S_UW).

K_U16. Potrafi podjąć i przeprowadzać działania badawcze i interpretacyjne pracując w grupie, przyjmując zarówno funkcję lidera, jak i zwykłego członka zespołu (P6S_UO).

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K_K03. Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników (P6S_KK).

K_K06. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu międzykulturowego (między-etnicznego i między-religijnego). (P6S_KO).


Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Kalniuk
Group instructors: Tomasz Kalniuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Zajęcia zapoznają studenta ze szczegółowymi zagadnieniami dotyczącymi zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem jej sfery religii i religijności.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przedstawiają Europę w perspektywie antropologii religii. Ukazują zaświadczone formy ekspresji religijnej. Szeroka rozpiętość czasowa analizowanych i porównywanych zjawisk stwarza możliwość antropologicznego oglądu i refleksji.

Bibliography: (in Polish)

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t.2, Od Gautamy Buddy do początków chrześcijaństwa, przeł. Stanisław Tokarski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1994; t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Guriewicz Aaron, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, przeł. Z. Dobrzyniecki, PIW, Warszawa 1987.

Hamman Adalbert G., Życie codzienne pierwszych chrześcijan, przeł. Andrzej Guryn, Urszula Sudolska, Instytut Wydawniczy. Pax, Warszawa 1990.

Jones Pennick N, A History of Pagan Europe, Routledge 2000.

Kalniuk Tomasz, Ruch pustelniczy wczesnego chrześcijaństwa. Nie-ludzka mądrość, głupota czy zbiorowe szaleństwo?, [w:] Mądrość a głupota. Aspekt kulturowy, red. A. N. Kmieć, R. Beszterda, Toruń 2020.

Kalniuk Tomasz, Żydowskie i chrześcijańskie doświadczenie obcości w perspektywie biblijnej: ujęcie antropologiczne, [w:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Seria III., t. II, Chrześcijaństwo w kulturze, sztuce i historii, red. Z. Abramowicz, K. Korotkich, Białystok 2016, s. 95-108

Kalevipoeg – estoński epos ludowy [w:] „Lud", t. 68, 1984.

Klinge Matii Fińska tradycja: eseje o strukturach i tożsamościach Północy, Wrocław, 2006.

Le Goff Jacques, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.

Łabuda Piotr, Qumran. Osada, wspólnota i pisma znad Morza Czarnego, Wyd. TUM, Wrocław 2009.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Przybył Elżbieta, Święte miasta [w:] Znak 610/2006, s. 11–18.

Szynkiewicz S., Karelska społeczność w Finlandii: historia grupy etno – konfesyjnej [w:] Sprawy Narodowościowe, z. 1, 1996, s. 135-151.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Notes: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną. Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. 1. wybranego zjawiska religijnego/areligijnego lub 2. procesu ewolucji religii/religijności w Europie.

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822).

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Zmieniony tryb prowadzenia zajęć nie obniża wymagań stawianych studentom, a niekiedy oznacza konieczność zwiększonego nakładu pracy własnej studenta.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Kalniuk
Group instructors: Tomasz Kalniuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Zajęcia zapoznają studenta ze szczegółowymi zagadnieniami dotyczącymi zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem jej sfery religii i religijności.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przedstawiają Europę w perspektywie antropologii religii. Ukazują zaświadczone formy ekspresji religijnej. Szeroka rozpiętość czasowa analizowanych i porównywanych zjawisk stwarza możliwość antropologicznego oglądu i refleksji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t.2, Od Gautamy Buddy do początków chrześcijaństwa, przeł. Stanisław Tokarski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1994; t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Guriewicz Aaron, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, przeł. Z. Dobrzyniecki, PIW, Warszawa 1987.

Hamman Adalbert G., Życie codzienne pierwszych chrześcijan, przeł. Andrzej Guryn, Urszula Sudolska, Instytut Wydawniczy. Pax, Warszawa 1990.

Jones Pennick N, A History of Pagan Europe, Routledge 2000.

Johnson Paul, Historia Żydów, przeł. M. Wócik, M. Godyń¸ Wyd. Platan, Kraków 1998 (fragmenty o diasporze).

Kalniuk Tomasz, Ruch pustelniczy wczesnego chrześcijaństwa. Nie-ludzka mądrość, głupota czy zbiorowe szaleństwo?, [w:] Mądrość a głupota. Aspekt kulturowy, red. A. N. Kmieć, R. Beszterda, Toruń 2020.

Kalniuk Tomasz, Żydowskie i chrześcijańskie doświadczenie obcości w perspektywie biblijnej: ujęcie antropologiczne, [w:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Seria III., t. II, Chrześcijaństwo w kulturze, sztuce i historii, red. Z. Abramowicz, K. Korotkich, Białystok 2016, s. 95-108

Literatura dodatkowa:

Le Goff Jacques, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.

Łabuda Piotr, Qumran. Osada, wspólnota i pisma znad Morza Czarnego, Wyd. TUM, Wrocław 2009.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Przybył Elżbieta, Święte miasta [w:] Znak 610/2006, s. 11–18.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Notes: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną.

Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. 1. wybranego zjawiska religijnego/areligijnego lub 2. procesu ewolucji religii/religijności w Europie.

Kolokwium pisemne

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822).

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Kalniuk
Group instructors: Tomasz Kalniuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Discussion seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Zajęcia zapoznają studenta ze szczegółowymi zagadnieniami dotyczącymi zróżnicowania kulturowego Europy z uwzględnieniem jej sfery religii i religijności.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przedstawiają Europę w perspektywie antropologii religii. Ukazują zaświadczone formy ekspresji religijnej. Szeroka rozpiętość czasowa analizowanych i porównywanych zjawisk stwarza możliwość antropologicznego oglądu i refleksji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Eliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, t.2, Od Gautamy Buddy do początków chrześcijaństwa, przeł. Stanisław Tokarski, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1994; t. 3, Od Mahometa do wieku Reform, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1997.

Guriewicz Aaron, Problemy średniowiecznej kultury ludowej, przeł. Z. Dobrzyniecki, PIW, Warszawa 1987.

Hamman Adalbert G., Życie codzienne pierwszych chrześcijan, przeł. Andrzej Guryn, Urszula Sudolska, Instytut Wydawniczy. Pax, Warszawa 1990.

Jones Pennick N, A History of Pagan Europe, Routledge 2000.

Johnson Paul, Historia Żydów, przeł. M. Wócik, M. Godyń¸ Wyd. Platan, Kraków 1998 (fragmenty o diasporze).

Kalniuk Tomasz, Ruch pustelniczy wczesnego chrześcijaństwa. Nie-ludzka mądrość, głupota czy zbiorowe szaleństwo?, [w:] Mądrość a głupota. Aspekt kulturowy, red. A. N. Kmieć, R. Beszterda, Toruń 2020.

Kalniuk Tomasz, Żydowskie i chrześcijańskie doświadczenie obcości w perspektywie biblijnej: ujęcie antropologiczne, [w:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Seria III., t. II, Chrześcijaństwo w kulturze, sztuce i historii, red. Z. Abramowicz, K. Korotkich, Białystok 2016, s. 95-108

Literatura dodatkowa:

Le Goff Jacques, Świat średniowiecznej wyobraźni, przeł. Maria Radożycka-Paoletti, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.

Łabuda Piotr, Qumran. Osada, wspólnota i pisma znad Morza Czarnego, Wyd. TUM, Wrocław 2009.

Otto Rudolf, Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. Kupis Bogdan, Wyd. Thesaurus Press, Wrocław 1993.

Przybył Elżbieta, Święte miasta [w:] Znak 610/2006, s. 11–18.

Wilson Bryan, Religious Sects: A Sociological Study, McGraw-Hill 1970.

Notes: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji prowadzonej w oparciu o znajomość tekstu przewodniego i wiedzę własną.

Ocena prezentacji na zaaprobowany wcześniej temat dot. 1. wybranego zjawiska religijnego/areligijnego/quasireligijnego lub 2. procesu ewolucji religii/religijności w Europie.

Kolokwium pisemne

Dopuszczalna jest dwukrotna nieobecność na zajęciach.

Zasady odbywania zajęć w trybie online:

W przypadku konieczności prowadzenia zajęć wyłącznie w trybie zdalnym prowadzący, w razie potrzeby, udostępni materiały lub wskaże miejsca ich dostępności, bądź zaproponuje dostępne materiały alternatywne.

Zajęcia odbywają się, zasadniczo, w wymiarze czasowym przewidzianym w programie studiów. Godziny zajęć pozostają te same, jak wskazane w obowiązującym planie studiów.

W związku z darmowością dostępu pakietu Office 365 dla studentów platformą prowadzenia zajęć jest Microsoft Teams, lub ew. Skype (w wersji Skype for Bussines dostępny na platformie moodle.umk https://moodle.umk.pl/mod/folder/view.php?id=6822).

Zasady zaliczenia przedmiotu na zajęciach w trybie online:

Dokładne omówienie zasad ma miejsce w trakcie zajęć organizacyjnych.

W razie konieczności uzyskania zaliczenia w trybie online wymagane będzie zapewnienie sobie przez studenta wystarczającego dobrego połączenia audio i wideo. Termin i godzina zaliczeń/egzaminów, zostaną ustalone przynajmniej dwa tygodnie przed ich terminem.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)