Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia obszarów pozaeuropejskich – etap II - (Kultury Chin)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN3L-AOP-E2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia obszarów pozaeuropejskich – etap II - (Kultury Chin)
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:


- 30 godzin = 1p. ECTS;


2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną:


- przygotowanie do zajęć = 25 godzin = 1p. ECTS


3. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń = 25 godzin = 1p. ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

1. Posiada uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu etnologii i

antropologii kulturowej w systemie nauk humanistycznych i

społecznych oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

(K_W01).

2. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu klasycznej

terminologii i metodologii badań etnologii i antropologii

kulturowej, w tym metodyki badań terenowych oraz metodologii

innych nauk o kulturze (K_W04).

3. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu współczesnych

osiągnięć metodologicznych etnologii i antropologii kulturowej

(K_W05).

4. Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu studiów

etnicznych i narodowościowych, podejmujących problematykę

tożsamości i konfliktów kulturowych (K_W06).

5. Ma zaawansowaną wiedzę szczegółową z zakresu etnologii

Polski i Europy, zróżnicowania etnicznego i narodowego świata,

sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, folkloru, studiów lokalnych i

regionalnych, muzealnictwa etnograficznego, historii myśli

etnologicznej (K_W07).

6. Posiada szeroką wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć

metodologicznych i badawczych dotyczących badań nad

tożsamością kulturową (regionalną, etniczną, narodową,

transnarodową) (K_W10).

7. Zna i rozumie zasady i metody analizy oraz interpretacji kultur

od czasu kształtowania się etnologii po współczesność (K_W12).

Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Potrafi wyszukiwać informacje oraz materiały w źródłach

zastanych (literatura, archiwalia, internetowe bazy danych) (K_U01).

2. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę wykorzystując

konsultacje i różnorodne teksty kultury(K_U06).

3. Potrafi określić konsekwencje zastosowania w badaniach

różnych sposobów interpretacji kultur (K_U08). 4. Posiada umiejętności prowadzenia polemiki, argumentacji

naukowej i przyjmowania krytyki własnych poglądów oraz

formułowania wniosków z dyskusji (K_U10)

5. Potrafi opracować pisemnie zadany temat z zastosowaniem

warsztatu naukowego (recenzja, pisemny referat, esej, notatka z

wykładu) (K_U11).

6. Potrafi przygotować krótkie wypowiedzi z wykorzystaniem rozmaitych źródeł i technik multimedialnych (K_U12)

7. Potrafi w ramach posiadanej wiedzy analizować oraz

interpretować przyczyny i przebieg procesów społeczno-kulturowych (K_U13).

8. Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju

intelektualnego

(K_U15)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań

badawczych, dobierając tematy pod względem ich wartości

2. Identyfikuje i rozstrzyga problemy etyczne związane z

odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich

wyników (K_K03).

3. Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za zachowanie

światowego dziedzictwa kulturowego oraz odczuwa potrzebę

jego ochrony (K_K04).

4. Wykazuje postawę humanitarną i wrażliwość wobec

problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata

(K_K05).

5. Rozumie potrzebę popularyzacji idei dialogu

międzykulturowego (etnicznego i religijnego) (K_K06).

6. Odczuwa potrzebę wykorzystywania posiadanej wiedzy w

rozwiązywaniu problemów badawczych oraz korzystania z

wiedzy eksperckiej (K_K07).


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- punktowana
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów etnologii i antropologii kulturowej z podstawowymi informacjami na temat historii, społeczeństwa, zwyczajów i kultury obszaru chińskojęzycznego.

Konwersatorium uzupełnione zostało dodatkowymi, nieobowiązkowymi zajęciami języka chińskiego i chińskiej kaligrafii.

Pełny opis:

I Historia i cywilizacja chińska (od wojen opiumowych do czasów panowania Xi Jinpinga)

II Społeczeństwo (zwyczaje, wpływ polityki na społeczeństwo)

III Etnologia (w tym mniejszości etniczne i narodowe)

IV Kultura (film, literatura, sztuki wizualne)

V Religie, filozofie i wierzenia

Literatura:

Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe spojrzenie. Warszawa: Wydawnictwo Marabut.

Gittings John 2010. Historia współczesnych Chin. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Granet Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy,.

Kissinger, Henry. 2017. O Chinach. Wydawnictwo Czarne.

Kunstler Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Liao Yiwu 2011. Prowadzący umarłych. Opowieści prawdziwe, Chiny z perspektywy nizin społecznych. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Terzani, Tiziano 2011. Zakazane Wrota. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Wasserstorm Jeffrey N. 2010. Chiński nowy wspaniały świat i inne opowieści czasów globalizacji. Kraków: Universitas.

Yu Hua 2013. Chiny w dziesięciu słowach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Skrittmatter, Kai 2010. Chiny instrukcja obsługi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Astraia.

Skrittmatter, Kai 2020. Chiny 5.0 Jak powstaje cyfrowa dyktatura. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Zajdler Ewa (red.) 2011. Zrozumieć Chińczyków. Kulturowe kody społeczności chińskich. Warszawa: Wydawnictwo Dialog.

Krytyka polityczna nr 29 - Chiny blisko (wybór artykułów)

Pomocnik Historyczny POLITYKI - Historia Chińczyków 9/2012

oraz filmy ("Ostatni cesarz", "Żegnaj, moja konkubino", "Zawieście czerwone latarnie", "Dotyk grzechu", "Chunking Express")

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową zaliczenia składają się:

- obecność i aktywność na zajęciach;

- cotygodniowe przygotowanie do zajęć;

- pisemna praca zaliczeniowa lub/i zaliczenie ustne

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Szatkowski
Prowadzący grup: Maciej Szatkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)