Central Europe - history, identity, ideas
General data
Course ID: | 2751-KON-ESH |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0312) Political sciences and civics
|
Course title: | Central Europe - history, identity, ideas |
Name in Polish: | Europa Środkowa – historia, tożsamość, idee |
Organizational unit: | Faculty of Political and Security Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu geopolityki w jej ujęciu statycznym (podstawowe podziały świata i Europy na regiony) oraz rozumienie znaczenia geopolityki w ujęciu dynamicznym (wpływ podziałów geopolitycznych na kształtowanie się ładu międzynarodowego). Znajomość i rozumienie pojęć: kultura, tożsamość, idea, naród. |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | (in Polish) Udział w zajęciach - 30 godz. Praca własna studenta, w tym przygotowanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji, opracowanie literatury do dyskusji - 40 godz. Konsultacje z prowadzącym - 15 godz. |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student zna: - podstawowe podziały geopolityczne w Europie - najważniejsze definicje pojęcia "Europa Środkowa" - autorów najistotniejszych idei dotyczących Europy Środkowej, w tym jej tożsamości - najważniejsze wydarzenia historyczne kształtujące Europę Środkową jako całość oraz tworzące ją kraje |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student: - rozumie zmiany, jakie zachodziły w definiowaniu pojęcia "Europa Środkowa" wraz z czynnikami, które je powodowały - interpretuje najważniejsze idee związane z Europą Środkową i jej miejscem w podziałach geopolitycznych - analizuje czynniki wpływające na rozwój tożsamości środkowoeuropejskiej - ocenia wpływ podobieństw i różnic w rozwoju poszczególnych państw na kształtowanie się Europy Środkowej |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Student: - rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i dokształcania się - ma świadomość potrzeby lepszego rozumienia swojego otoczenia społecznego i kulturowego - docenia tradycję i dziedzictwo Europy Środkowej i tworzących ją państw - sprawnie porusza się w środkowoeuropejskim obszarze kulturowym |
Teaching methods: | (in Polish) Metody podające i poszukujące |
Expository teaching methods: | - participatory lecture |
Exploratory teaching methods: | - classic problem-solving |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot zapoznaje studentów z pojęciem "Europy Środkowej" w ujęciu geopolitycznym, historycznym, kulturowym i tożsamościowym. Istotą przedmiotu jest poszukiwanie kryteriów definiujących to pojęcie i zrozumienie konsekwencji związanych z ich stosowaniem.Konwersatorium składa się z dwóch bloków tematycznych, z których pierwszy dotyczy Europy Środkowej jako całości, drugi zaś wybranych państw regionu |
Full description: |
(in Polish) Podczas konwersatorium poruszane są następujące zagadnienia szczegółowe: 1. Znaczenie podziałów geopolitycznych 2. Geograficzne i etniczne podziały Europy Środkowej 3. Europa Środkowa jako krąg kulturowy: czy istnieje wspólna kultura środkowoeuropejska? 4. Wpływy zewnętrzne a kształtowanie się Europy Środkowej 5. Projekty integracji i współpracy państw Europy Środkowej 6. Powstanie i upadek Bloku Wschodniego w Europie 7. Europa Środkowa w Unii Europejskiej 8. Państwa Europy Środkowej: Czechy i Słowacja 9. Państwa Europy Środkowej: Węgry 10. Państwa Europy Środkowej: Rumunia i Bułgaria 11. Państwa Europy Środkowej: Chorwacja i Słowenia 12. Państwa Europy Środkowej: Litwa, Łotwa i Estonia |
Bibliography: |
(in Polish) Albin Janusz, Kupcz Janusz (red.), Z badań nad problematyką narodowościową państw Europy Środkowej i Wschodniej, Wrocław 1998 Brix Emil, Z powrotem w Europie Środkowej : eseje i szkice, Kraków 2012 Brzechczyn Krzysztof, Odrębność historyczna Europy Środkowej : studium metodologiczne, Poznań 1998 Czyż Anna, Kubas Sebastian, Państwa Grupy Wyszehradzkiej: pomiędzy przeszłością a teraźniejszością : wybrane aspekty polityki wewnętrznej i zagranicznej, Katowice 2014 Gorzelak Grzegorz, Jałowiecki Bohdan (red.), The identity of Central Europe, Warszawa 1997 Janowski Maciej (red.), Drogi odrębne, drogi wspólne : problem specyfiki rozwoju historycznego Europy Środkowo-Wschodniej w XIX-XX wieku, Warszawa 2014 Johnson Lonnie R., Central Europe : enemies, neighbors, friends, New York-Oxford 2011 Kisielewski Tadeusz, Europa Środkowa - zakres pojęcia, Lublin 1992 Kiss Csaba G., Lekcja Europy Środkowej : eseje i szkice, Kraków 2009 Kłoczowski Jerzy (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000 Matla Marzena, Németh Vítová Lenka (red.), Europa Środkowa : podobieństwa, różnice, perspektywy, Poznań 2014 Waldenberg Marek, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej : dzieje konfliktów i idei, Warszawa 2000 Wandycz Piotr, Cena wolności : historia Europy Środkowowschodniej od średniowiecza do współczesności, Kraków 2003 Wojnicki Jacek, Droga Europy Środkowej do Unii Europejskiej : (Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry) / Warszawa 2007 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Referat/prezentacja (kryteria oceniania: poprawność merytoryczna, poprawność językowa, wybór literatury) oraz obecność (dopuszczalne dwie nieobecności) |
Practical placement: |
(in Polish) x |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Czyżniewski | |
Group instructors: | Marcin Czyżniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
KON
|
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Czyżniewski | |
Group instructors: | Marcin Czyżniewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.