Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Linguistic Politeness

General data

Course ID: 2800-ETJ-TIRX-3-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0239) Languages, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Linguistic Politeness
Name in Polish: Etykieta językowa
Organizational unit: Faculty of Earth Sciences and Spatial Management
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) przedmiot fakultatywny

Total student workload:

(in Polish) Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 1 punkt ECTS w następującym układzie:


1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego: zajęcia (15 godzin) = 0,5 ECTS,


2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego: przygotowanie się do zajęć i zaliczenia - 15 godzin (0,5 ECTS).

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W_01 Student/ka ma uporządkowaną wiedzę na temat reguł grzeczności wymaganych podczas komunikacji interpersonalnej.


W_02 Student/ka zna podstawowe akty grzecznościowe (przepraszanie, życzenie, gratulacje, kondolencje, prośby, odmowy).

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U_01 Student/ka potrafi przy użyciu językowych form grzeczności wpływać na własną skuteczność komunikacyjną w komunikacji mówionej i pisanej.


U_02 Student/ka przygotowuje zróżnicowane stylistycznie wypowiedzi mówione i pisane.


U_03 Student/ka posługuje się formami adresatywnymi dostosowanymi do sytuacji komunikacyjnej.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K_01 Student/ka zdaje sobie sprawę z tego, że sukces zawodowy jest ściśle związany z jakością komunikacji językowej.


K_02 Student/ka jest świadomy poziomu swoich kompetencji językowych i komunikacyjnych, a także docenia wartość samokształcenia w tym zakresie.

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- participatory lecture

Exploratory teaching methods:

- case study
- practical

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest podnoszenie kompetencji językowych i komunikacyjnych studentów w zakresie etykiety językowej. Studenci poznają funkcje wypowiedzi grzecznościowych, a także środki językowe służące do wyrażania szacunku partnerom komunikacji. Podczas zajęć zostaną porównane zasady grzeczności biznesowej z grzecznością towarzyską. Rozważać będziemy także najnowsze problemy związane z etykietą językową w kontekście komunikacji inkluzywnej.

Full description: (in Polish)

Proponowany kurs obejmuje 15 godzin zajęć, których problematyka jest skoncentrowana wokół środków, za których pomocą wyrażany jest szacunek należny partnerowi komunikacji interpersonalnej. Na przykładach omawiane są zasady i strategie polskiego savoir-vivre’u. Porównuje się polski savoir-vivre towarzyski ze skodyfikowanym międzynarodowym systemem norm biznesowych. Z kolei polska grzeczność językowa i pozajęzykowa jest konfrontowana z grzecznością innych kręgów kulturowych. Analizowane są takie akty mowy, jak powitania, przeproszenia, przedstawianie (się), tytulatura, życzenia, gratulacje i kondolencje. Przeprowadzana jest analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u.

Zajęcia mają na celu wzmocnienie pozycji studenta na rynku pracy poprzez doskonalenie kompetencji językowych i komunikacyjnych potrzebnych w życiu zawodowym.

Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Wyjaśnienie pojęcia etykiety językowej i pojęć pokrewnych (grzeczność językowa, językowy savoir-vivre). Przedstawienie celów językowych zachowań grzecznościowych w relacjach prywatnych i zawodowych. Zanalizowanie werbalnych i niewerbalnych przejawów etykiety językowej.

2. Wyjaśnienie zasad kontaktu uprzejmego. Przeanalizowanie funkcjonowania maksym uprzejmości w praktyce komunikacyjnej. Wyjaśnienie lokalnego charakteru szczegółowych zasad grzecznościowych. Zanalizowanie norm polskiej etykiety językowej w kontaktach towarzyskich i zawodowych.

3. Przemiany etykiety językowej. Przeanalizowanie zróżnicowania zasad etykiety językowej ze względu na wiek, płeć, pozycję zajmowaną przez interlokutorów w hierarchii społecznej i zawodowej / służbowej.

4. Język inkluzywny: potrzeby i ograniczenia.

5. Ćwiczenia polegające na analizie przykładów zachowań językowych pod kątem przestrzegania norm etykiety językowej. Analiza przykładów wykorzystywania zasad grzeczności językowej w działalności marketingowej.

6. Analiza e-maili i korespondencji oficjalnej pod kątem przestrzegania reguł savoir-vivre’u. Przedstawienie zasad posługiwania się tytulaturą w wypowiedziach mówionych i pisanych w kontaktach bezpośrednich i pośrednich.

7. Zapoznanie się z konwencjami stosowanymi w grzecznościowych aktach mowy. Ćwiczenia polegające na budowaniu oficjalnych aktów grzecznościowych: powitania, przedstawianie siebie i innych, przepraszanie, składanie życzeń, gratulacje, wyrazy współczucia, kondolencje. Ćwiczenia polegające na budowaniu grzecznych wypowiedzi służbowych: odmowa, zaprzeczenie, krytyka, polecenie służbowe, pochwała.

Bibliography: (in Polish)

W trakcie zajęć wykorzystana zostanie następująca literatura podstawowa:

M. Marcjanik, Etykieta językowa, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku,

t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław 1993, s. 271-281.

M. Marcjanik, Współczesna etykieta językowa - zmierzch wartości? Wykład wygłoszony na inauguracji roku akademickiego 2015/2016 na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.

J. Grębowiec, rozdział "Pragmatyka grzeczności", [w:] J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013, s. 83-105.

Bańko Mirosław (red.) , 2006, Polszczyzna na co dzień, Warszawa, rozdz. 5 - Dodatek: formy adresatywne.

Kamińska-Radomska Iwona, 2003, Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji, Warszawa ( rozdz. 1, podrozdz. 1-10).

Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację, Warszawa 2021, oprac. we współpracy merytorycznej z E. Kołodziejek i pod patronatem Rady Języka Polskiego (https://etykajezyka.pl/).

Inkluzywna komunikacja. Poradnik Rady Unii Europejskiej (https://www.consilium.europa.eu/media/35436/pl_brochure-inclusive-communication-in-the-gsc.pdf).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Realizacja efektów uczenia się będzie prowadzona w sposób ciągły, podczas zajęć. Będzie polegała na ocenie merytorycznej poprawności wykonywanych podczas zajęć ćwiczeń indywidualnych i zespołowych.

Przewidziana jest także kontrola końcowa, polegająca na wykonaniu testu na platformie MOODLE, zawierającego kilka zadań praktycznych typu oceń właściwe użycie podanych wyrażeń grzecznościowych, popraw błędne formy adresatywne.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Gębka-Wolak
Group instructors: Małgorzata Gębka-Wolak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Tutorial - Grading

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class: (unknown)
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Gębka-Wolak
Group instructors: Małgorzata Gębka-Wolak
Course homepage: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5590#section-10
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Tutorial - Grading
Notes: (in Polish)

Terminy zajęć:

3.10, 17.10, 24.10, 7.11, 14.11, 21.11, 28.11.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)