Zasoby przyrody ożywionej i ich znaczenie w rekultywacji systemów przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-ZPO-GPG-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0522) Środowisko naturalne i przyroda
|
Nazwa przedmiotu: | Zasoby przyrody ożywionej i ich znaczenie w rekultywacji systemów przyrodniczych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza przyrodnicza (zakres szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 22 godz.): - udział w wykładach – 10 godz. - udział w ćwiczeniach – 10 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim – 2 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 28 godz.): - przygotowanie do wykładu – 3 godz. - czytanie literatury - 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia – 20 godz. Łącznie: 50 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma wiedzę w zakresie głównych zasobów przyrody ożywionej Ziemi - K_W02 W2: Posiada wiedzę w zakresie wykorzystania zasobów przyrody ożywionej do rekultywacji systemów przyrodniczych – K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Analizuje zasoby przyrody ożywionej oraz stan ekosystemów pod kątem potencjalnego wykorzystania tych zasobów do rekultywacji – K_U04, K_U13 U2: Ocenia sposób przeprowadzenia rekultywacji z wykorzystaniem zasobów przyrody ożywionej oraz efekty przeprowadzonych zabiegów rewitalizacyjnych – K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest świadom przeprowadzenia działań rekultywacyjnych ekosystemów w celu dbałości o będące dobrem wspólnym środowisko – K_K02 K2: Stara się rozwiązywać kwestie sporne w gospodarce przestrzenne w taki sposób, aby minimalizować straty w środowisku naturalnym – K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metoda dydaktyczna poszukująca: - ćwiczeniowa - doświadczeń - obserwacji - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi zasobów przyrody ożywionej, m.in. w kontekście ich znaczenia dla rekultywacji systemów przyrodniczych. |
Pełny opis: |
Różnorodność form życia na Ziemi. Główne zagrożenia bioróżnorodności. Lasy jako zasoby przyrodnicze i gospodarcze. Znaczenie lasu i zadrzewień w rekultywacji gruntów. Metody biologiczne rekultywacji (dobór roślinności, metody zalesiania, zabiegi w fazie rekultywacji biologicznej). Znaczenie i udział mikroorganizmów w przekształceniach związków chemicznych w środowisku naturalnym. Biotechnologia usuwania metali ciężkich ze ścieków i środowisk wodnych. Proces usuwania metali ciężkich i substancji ropopochodnych ze środowiska przez mikroorganizmy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bogda A., Kabała C., Karczewska A., Szopka K., 2010, Zasoby naturalne i zrównoważony rozwój. Wyd. UP we Wrocławiu, Wrocław. 2. Krzaklewski W., 2017, Podstawy rekultywacji leśnej. Wyd. UR w Krakowie, Kraków. 3. Malina G. (red.), 2009, Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych. PZIiTS, Poznań. 4. Szymański S., 2000, Ekologiczne podstawy hodowli lasu. PWRiL, Warszawa. 5. Russel S., 1990, Biotechnologia. PWN, Warszawa. 6. Miksch K., 1995, Biotechnologia środowiskowa. Silesia, Katowice. 7. Begemann W., Schiechtl H.M., 1999, Inżynieria ekologiczna. Wyd. Arkady, Warszawa. 8. Klimiuk E., Łebkowska M., 2003, Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., 1990. Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego, PWRiL. Warszawa. 2. Wąsowicz M. (red.), 2014, Gospodarowanie zasobami środowiska. Ofic. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 3. Buraczewski G., 1994, Biotechnologia osadu czynnego. PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wykład - kolokwium pisemne na ocenę (pytania otwarte i zamknięte) - W1, W2, U1, U2 ndst - <50% dst- 50-60% dst plus- 60-70% db- 70-80% db plus- 80-90% bdb- 90-100% Ćwiczenia - ocena na podstawie wykonanych zadań na zajęciach, aktywności, wykonanego opracowania na podstawie przeprowadzonych analiz - U1, U2, K1 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burkowska-But, Agnieszka Kalwasińska, Piotr Sewerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burkowska-But, Agnieszka Kalwasińska, Piotr Sewerniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sewerniak | |
Prowadzący grup: | Piotr Sewerniak, Maciej Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.