Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne: Pielęgniarstwo neonatologiczne 1800-PO3-NiPNpi-S1
Samokształcenie (SAM) Rok akademicki 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1

2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem,

Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2

3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132

4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1,

5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415

6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1

7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000

8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004

2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007

3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010

4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018.

5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

W1-Zna zasady intensywnego nadzoru nad noworodkiem

( D. W54) w tym:

• metody oceny parametrów życiowych noworodka monitorowanego

• metody obserwacji wcześniaka i noworodka wymagającego intensywnego nadzoru medycznego

• charakterystyka toalety noworodka w cieplarce

• zasady i techniki karmienia noworodka w zależności od stanu klinicznego

• charakterystyka problemów pielęgnacyjnych u wcześniaka i noworodka w oddziale intensywnej terapii

• zasady podawania tlenu noworodkom

U1- Umiejętnie planuje opiekę nad noworodkiem w zależności od dojrzałości, masy urodzeniowej ciała i stanu klinicznego noworodka

(D. U45) w tym:

• zaplanuje opiekę nad wcześniakiem przebywającym w cieplarce monitorowanie podstawowych funkcji życiowych, utrzymanie odpowiedniej temperatury otoczenia ,zapewnienie prawidłowego stanu dróg oddechowych zapewnienie właściwego odżywiania, zapewnienie czystości skóry i błon śluzowych, ochrona przed zakażeniem, „gniazdka”, nawiązanie kontaktu z rodzicami, wsparcie emocjonalne rodziców dziecka

• wykonuje zabiegi pielęgnacyjne u noworodka dojrzałego zdrowego i chorego

• planuje opiekę nad noworodkiem w oparciu o proces pielęgnowania, analizuje dokumentację noworodka, zlecenia lekarskie

• stosuje w praktyce różne metody i techniki karmienia noworodków w tym:

- karmienie naturalne( technika przystawiania dziecka do piersi, zasady odciągania i przechowywania pokarmu matki)

- karmienie mieszane

- karmienie sztuczne

- karmienie smoczkiem i przez zgłębnik

• planuje opiekę nad noworodkiem przebywającym w oddziale ITN

U2- Przeprowadza badania przesiewowe i szczepienia u noworodka oraz uczestniczy w badaniach diagnostycznych ( D.U46) w tym:

• dokonuje pomiarów: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, saturacji, masy ciała, długości ciała, obwodów

• ocenia stan świadomości i przytomności noworodka,

• podaje leki różnymi drogami,

• oblicza dawki leków

• asystuje przy pobieraniu krwi włośniczkowej, żylnej

• przygotowuje odbiorcę swoich usług, siebie i stanowisko pracy do przeprowadzenia badań i zabiegów,

• przygotuje zestawy do badań w zabiegach diagnostycznych, pielęgnacyjnych i leczniczych stosowanych neonatologii

• uczestniczy w zabiegach diagnostycznych i leczniczych stosowanych w neonatologii

• asystuje przy cewnikowaniu żyły pępowinowej

• pobiera mocz na badanie ogólne u noworodka

• asystuje przy cewnikowaniu pęcherza moczowego u noworodka

• stosuje w praktyce zasady i metody podaży krwi i preparatów krwiopochodnych u noworodków.

K1- Systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i umiejętności zawodowe (D._K2)

Metody i kryteria oceniania:

odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

- zaliczenie ustne zajęć praktycznych,

-praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych),

- realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej

- przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K5 (0-10 punktów, >50%),

- ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%)

1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST

Punktacja:

- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt

- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.

2. Realizacja samokształcenia w formie konspektu

3. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych,

-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:

60 % - 67% = 3,0

68% – 75% = 3,5

76% – 83% = 4,0

84% – 91% = 4,5

92% – 100% = 5,0.

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Zakres tematów:

Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęściej występujących chorób metabolicznych i endokrynologicznych u noworodka, metod terapii i edukacji w stosunku do chorego dziecka i jego rodziny.Opieki nad wcześniakiem , nad dzieckiem przebywającym w oddziale ITN. Opieka nad noworodkiem maki z problemami medycznymi w czasie ciąży, w tym z:

• Cukrzycą

• Chorobą Gravesa i Basedowa

• Padaczką

• Uzależnieniem

• Niedokrwistością niedoborową

Przygotowanie konspektu z zajęć dydaktycznych w ramach szkoły rodzenia z w/w tematów.

Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
71/70 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)