Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne: Pielęgniarstwo neonatologiczne 1800-PO3-NiPNpi-S1
Wykład (WYK)
Rok akademicki 2017/18
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1 2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132 4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1, 5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415 6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1 7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000 8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007 3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
W1 -Omawia standard opieki nad noworodkiem po porodzie (D.W11) w tym: • Odśluzowanie noworodka • sprawdzenie płci dziecka na podstawie zewnętrznych cech płciowych • Ocena noworodka w skali Apgar • Oznakowanie noworodka, sprawdzenie opasek identyfikacyjnych • Odpępnienie i zabezpieczenie kikuta pępowinowego • Zabieg Credego • Ocena stanu ogólnego noworodka wg obserwacji parametrów życiowych, zabarwienia skóry, symetrii budowy ciała, obecności tkanki tłuszczowej, spontanicznej aktywności ruchowej, świadomości, wielkości ciemiączek • Przyjęcie noworodka do oddziału noworodkowego • Transport noworodka W2-Definiuje czynniki warunkujące prawidłowy rozwój prenatalny i postnatalny(D.W49) W3- Wyjaśnia zasady opieki nad noworodkiem, w zależności od jego dojrzałości i stanu klinicznego(D.W50) w tym: -Zasady opieki nad noworodkiem donoszonym -Zasady opieki nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym 2/8 godz. W4-Charakteryzuje stany przejściowe okresu noworodkowego (D.W51) w tym: • fizjologiczny spadek masy ciała, • żółtaczka fizjologiczna, • burzenia krzepnięcia, • fizjologiczny wzrost temperatury, • odczyny ciążowe, • rumień toksyczny, • stolce przejściowe W5- Opisuje cele i zasady przeprowadzania testów przesiewowych wykonywanych u noworodka (D.W53) w tym: Testy przesiewowe w kierunku: • wykrycia chorób metabolicznych( fenyloketonurii, mukowiscydozy i hipotyreozy) • Wykrycia wrodzonej dysplazji stawu biodrowego • Wykrycia wad słuchu -badanie przesiewowe słuchu • Wykrycia wad serca - test pulsoksymetryczny W6-Zna zasady intensywnego nadzoru nad noworodkiem ( D.W54) w tym: • metody oceny parametrów życiowych noworodka monitorowanego • metody obserwacji wcześniaka i noworodka wymagającego intensywnego nadzoru medycznego • charakterystyka toalety noworodka w cieplarce • zasady i techniki karmienia noworodka w zależności od stanu klinicznego • charakterystyka problemów pielęgnacyjnych u wcześniaka i noworodka w oddziale intensywnej terapii • zasady podawania tlenu noworodkom U 1- Potrafi rozpoznać rodzaje czynników wpływających na rozwój prenatalny i postnatalny (D.U44) w tym: 1. czynniki genetyczne (determinanty) 2. paragenetyczne (stymulatory) endogenne niegenetyczne czynniki warunkujące swój wpływ w okresie płodowym na dalszy rozwój postnatalny • wiek matki • liczba poprzednich ciąż • porody • metabolizm matki jako środowisko dla płodu • zaburzenia: cukrzyca, niedożywienie, leki, środki uzależniające, zakażanie, warunki życia, stres • hormonalne środowiskowe (modyfikatory) • biogeograficzne - klimat - sezonowość - zanieczyszczenie • społeczno-ekonomiczne, cywilizacyjno-kulturowe • styl życia i zachowania zdrowotne • wpływ chorób przewlekłych K1- Systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i umiejętności (D.K2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, - zaliczenie ustne zajęć praktycznych, -praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych), - realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej - przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K5 (0-10 punktów, >50%), - ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%) 1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 2. Realizacja samokształcenia w formie konspektu 3. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych, -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, - skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 67% = 3,0 68% – 75% = 3,5 76% – 83% = 4,0 84% – 91% = 4,5 92% – 100% = 5,0. Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Zakres tematów: |
1. Edukacyjna funkcja zawodowa położnej w kontekście czynników warunkujących prawidłowy rozwój prenatalny i postnatalny. 2. Rola położnej w opiece nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia. 3. Rola położnej w opiece nad noworodkiem po porodzie zabiegowym. 4. Zadania położnej w opiece nad noworodkiem w stanach przejściowych. 5. Zadania położnej w opiece nad noworodkiem przebywającym w oddziale intensywnej terapii noworodka. 6. Zasady prowadzenia tlenoterapii u noworodków. 7. Zasady żywienia noworodków donoszonych. 8. Zasady żywienia wcześniaków w różnym stanie klinicznym. 9. Udział położnej w opiece nad noworodkiem z hipotrofią, urazem okołoporodowym, hipoglikemią. 10. Epidemiologia i etiologia zakażeń w oddziałach noworodkowych - zapobieganie zakażeniom: o Kolonizacja noworodka drobnoustrojami egzo – i endogennymi; o Pozytywne i negatywne skutki kolonizacji noworodka; o Czynniki etiologiczne zakażeń wewnątrzszpitalnych; o Przyczyny występowania zakażeń w oddziale noworodkowym; o Znaczenie standardów opieki w zapobieganiu zakażeniom 11. Rola położnej oraz zasady wykonywania szczepień w okresie noworodkowym: • Program Szczepień Ochronnych; • Zasady kwalifikowania noworodków do szczepień; 12. Zadania położnej środowiskowej w opiece nad dzieckiem, matką i rodziną. |
Metody dydaktyczne: |
• wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • debata |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Małgorzata Sidor | 71/70 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.