Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania marketingowe w praktyce 1100-12-Z21-NM-BaMwP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: Wszystkie zajęcia prowadzone są w formie tradycyjnej (wymagają obecności na zajęciach). Nie wyklucza to stosowania w procesie dydaktycznym rozwiązań z obszaru kształcenia na odległość. W cyklu dydaktycznym zakłada się intensywne wykorzystanie platformy moodle, na której studenci znajdą poszczególne bloki zajęć i przypisane do nich zadania praktyczne, a także źródła literaturowe pozwalające na przygotowanie się do zajęć i dalsze zgłębianie omawianych zagadnień. Platforma moodle służyć będzie także do przesyłania przez studentów rozwiązań zadań domowych oraz realizacji testów online.
Literatura:

Literatura podstawowa:

S.Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011.

I.Escher, Badania marketingowe (rozdział III), [w:] Marketing. Podręcznik akademicki, praca zbiorowa pod red. K.Andruszkiewicza, TNOiK, Toruń, 2011, s. 95-144.

Literatura uzupełniająca:

Badania marketingowe. Teoria praktyka, praca zbiorowa pod red. K.Mazurek - Łopacińskiej, PWN, Warszawa 2005 G.A.Churchill, Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa 2002.

S.Kaczmarczyk, Zastosowania badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otoczenie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007 (tom I).

D.Maison, Zogniskowane wywiady grupowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

A.M.Nikodemska-Wołowik, Klucz do zrozumienia – jakościowe badania marketingowe, Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.

M.Rószkiewicz, Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2002.

F.Sztabiński, Ankieta pocztowa i wywiad kwestionariuszowy, IFiS, Warszawa 1997.

Artykuły w czasopismach marketingowych („Marketing i Rynek”, „Marketing w Praktyce” itp.), katalogi PTBRiO oraz źródła internetowe (w tym: opracowania i raporty udostępniane na stronach agencji badawczych).

Efekty uczenia się:

W1: Wymienia, rozróżnia i rozpatruje w sposób pogłębiony podstawowe rodzaje badań marketingowych wyodrębnionych w oparciu o różnorodne kryteria oraz wykorzystywane w ich ramach metody zbierania danych - K_W04

W2: Wymienia, rozróżnia i rozpatruje w sposób pogłębiony instrumenty pomiarowe odpowiadające podstawowym metodom zbierania danych wykorzystywanym w różnych rodzajach badań marketingowych (wyodrębnionych w oparciu o różnorodne kryteria) – K_W04

W3: Wymienia i rozpatruje w sposób pogłębiony podstawowe czynności podejmowane w fazie przygotowania procesu badania marketingowego oraz w fazie jego realizacji (w tym także czynności podejmowane na etapie redukcji pozyskanych danych, ich analizy i prezentacji) - K_W04

U1: W ocenianej organizacji identyfikuje problem decyzyjny wymagający wsparcia informacyjnego ze strony badań marketingowych oraz przekształca go w problem badawczy a także dobiera odpowiednie do danych problemów lub sytuacji rozwiązania w obszarze badań marketingowych –K_U01

U2: Tworzy wybrane elementy projektu badania marketingowego, który umożliwia rozwiązanie konkretnego problemu decyzyjnego (w tym: formułuje cele badania i odpowiadające im proste hipotezy badawcze; dobiera odpowiednie metody doboru jednostek badania; wskazuje właściwe metody zbierania danych oraz instrumenty pomiarowe) - K_U02

K1: Jest gotów do samodzielnego zaprojektowania badania marketingowego, w tym budowy instrumentu pomiarowego oraz jego wykorzystania w celu zdobycia informacji służących rozwiązaniu konkretnych problemów decyzyjnych w organizacjach - K_K01 (dawniej K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

1. Zadania sprawdzające zdobytą wiedzę oraz zadania sprawdzające zdobyte umiejętności i kompetencje społeczne - zadania realizowane (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć – W1+++, W2+++, W3+++, U1+++U2+++ K1+

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie punktowane zadania z tej kategorii, sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. Część zadań/pytań służy jednocześnie pomiarowi stopnia realizacji celu wyznaczonego w ramach międzynarodowej akredytacji AACSB („Student dobiera odpowiednie do problemu lub sytuacji metody i techniki zbierania danych”).

2. Zadania sprawdzające zdobytą wiedzę oraz zadania sprawdzające zdobyte umiejętności realizowane (indywidualnie lub grupowo) w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem platformy moodle) – W1+++, W2+++, W3+++, U1+++U2+++ K1+

Zaliczenie na podstawie uzyskania co najmniej 60% punktów za wszystkie punktowane zadania z tej kategorii, sprawdzające wiedzę określoną efektem W1, W2, W3, a także sprawdzające zdobycie umiejętności określonych efektem U1 i U2 oraz kompetencji określonych efektem K1. Część zadań obejmuje tworzenie poszczególnych części projektu badania marketingowego. Projekt ten przygotowywany jest w oparciu o studium przypadku, opracowane specjalnie na potrzeby prowadzonych zajęć. Tworzony jest on sukcesywnie, zgodnie z przekazanym schematem i harmonogramem, po omówieniu poszczególnych bloków zajęć. Dzięki takiemu rozwiązaniu studenci przez cały cykl zajęć stopniowo zdobywają punkty pozwalające im na zaliczenie przedmiotu i unikają kumulacji zadań na koniec semestru. Przygotowany projekt dotyczy: ilościowego badania fragmentarycznego, w ramach którego zakłada się realizację pomiarów z wykorzystaniem jakiejkolwiek metody ankietowej lub standaryzowanego wywiadu indywidualnego.

Oceny uzyskiwane ze wszystkich zadań wyrażane są w procentach Wstępna (wyjściowa) ocena końcowa z ćwiczeń ustalona jest w oparciu o średnią liczoną z dwóch części:

- średnia z ocen uzyskanych ze wszystkich zadań wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w trakcie zajęć (100%) - minimum zaliczenia: 60%

- średnia z ocen uzyskanych ze wszystkich zadań wykonywanych (indywidualnie lub grupowo) w przerwach pomiędzy zajęciami (w wykorzystaniem platformy moodle (100%) – minimum zaliczenia: 60%

Ocena ostateczna z ćwiczeń ustalana jest na bazie opisanej wyżej oceny wyjściowej powiększonej (pomniejszonej) o oceny uzyskiwane przez studenta za przygotowanie się do zajęć i aktywność w trakcie całego cyklu spotkań (każda aktywność adekwatna do tematu zajęć to +0,5%, +1%, +1,5% lub +2% dodany do obliczonej średniej ocen; analogicznie, każdorazowy odnotowany brak przygotowania to 1% odjęty od rozważanej średniej ocen).

W1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle) +++

W2: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle) +++

W3: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle) +++

U1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle))+++

U2: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle) +++

K1: zadania praktyczne realizowane na ćwiczeniach a także w przerwach pomiędzy zajęciami (z wykorzystaniem systemu moodle) +++

Zakres tematów:

Ćwiczenia ukierunkowane są na kształtowanie umiejętności projektowania oraz realizacji badań marketingowych z zastosowaniem podstawowych metod zbierania danych. W trakcie spotkań studenci uczą się m.in. jak formułować cele i hipotezy badawcze dla wskazanych problemów decyzyjnych, jak dobierać odpowiednie do zidentyfikowanych problemów metody i techniki zbierania danych (cel ACCSB), jak budować podstawowe instrumenty pomiarowe wykorzystywane w badaniach marketingowych, jak tworzyć kosztorys i harmonogram badania, jak planować i dobierać próbę badawczą, jak realizować badania w terenie (w tym badania pilotażowe i badania właściwe), jak analizować wyniki badania, jak prezentować wyniki zrealizowanego badania itp. W ramach 30 godzin ćwiczeń przewiduje się omówienie następujących treści nauczania:

1. Podstawowe klasyfikacje badań marketingowych i główne obszary ich zastosowań (W1).

2. Fazy i etapy procesu badania marketingowego oraz wyniki poszczególnych etapów (W3).

3. Czynności podejmowane w fazie przygotowania procesu badania marketingowego (na przykładzie fragmentarycznego badania pierwotnego o charakterze ilościowym, niezależnie od obszaru tematycznego/obiektu pomiaru), w tym(W1, W2, W3, U1, U2, K1). :

- przekształcanie problemów decyzyjnych w problemy badawcze oraz definiowanie celów i hipotez badania,

- tworzenie projektu doboru próby,

- wybór metody zbierania danych,

- budowa instrumentów pomiarowych,

- określenie metod analizy danych i prezentacji wyników,

- określenie harmonogramu badania,

- przygotowanie kosztorysu badania,

- określenie wartości informacji otrzymanej z badania

4. Realizacja procesu badawczego (na przykładzie fragmentarycznego badania pierwotnego o charakterze ilościowym, niezależnie od obszaru tematycznego/obiektu pomiaru), w tym (W3, U2, K1) :

- zbieranie danych ze źródeł pierwotnych,

- redukcja i selekcja danych pozyskanych w badaniu marketingowym,

- analiza danych pozyskanych w badaniach marketingowych oraz ich interpretacja,

- prezentacja wyników badania marketingowego.

Metody dydaktyczne:

pogadanka, studium przypadku (case study), giełda pomysłów, metoda projektu, dyskusja

Ćwiczenia prowadzone są z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych przygotowanych w programie Power Point. Wszystkie omawiane treści są bogato ilustrowane przykładami z praktyki oraz danymi możliwymi do pozyskania w drodze bezpośredniego łączenia z Internetem. W trakcie zajęć wykorzystuje się szereg metod aktywizujących, których zadaniem jest motywowanie studentów do działania, twórczego myślenia, kreatywnego rozwiązywania problemów, a także przejmowania roli współtwórcy realizowanej pracy dydaktycznej. Studenci samodzielnie lub grupowo wykonują określone czynności związane z planowaniem i realizacją badania marketingowego, rozwiązują zaprezentowane im konkretne problemy badawcze (case study), uczestniczą w dyskusjach i symulacjach procesu zbierania danych. Zajęcia rozpoczynają pogadanki utrwalające (dotyczące uprzednio poznanego materiału), a każdy nowy blok zajęć - pogadanki wstępne (służące przygotowaniu studentów do nowego tematu i wytworzeniu w nich gotowości do zdobycia nowych umiejętności).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
3 każdy czwartek, 14:40 - 16:10, sala 22A
Iwona Escher 22/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania (Collegium Jana Pawła II)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)