Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia krytyki artystycznej i myśli o sztuce 1402-HKA-2Zka-S1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

(oprac.) W.Juszczak, Teksty o malarzach : antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, Wrocław 1976,

M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004,

M. Porębski, K. Czerni, Nie tylko o sztuce. Rozmowy z profesorem Mieczysławem Porębskim, Wrocław 1992,

(oprac.) E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971,

G. Apollinaire, Rozważania estetyczne [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,

G. Apollinaire, Malarstwo nowoczesne [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,

E. Grabska, „Moderne" i straż przednia : Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003,

M. Porębski, Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1925.

(oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,

M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986,

G. Sztabiński, Idea wspólnoty w wieku awangardy [w:](red.) L. Bieszczad, Wiek awangardy, Kraków 2006.

M. Porębski, Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1925

W. Majakowski, W. Kamienski, D. Burluk, Dekter nr 1 (1918); O. Brik, Do przemysłu (1923); A.Pavsner i N. Gabo, Manifest realistyczny; G. Kłucis, Fotomontaż jako nowy rodzaj sztuki propagandowej [w]: (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,

A. Hitler, Speech Inaugurating “The Great Exhibition of German Art” 1937 (Haus der Deutschen Kunst, Monachium) [w:] (ed.) Ch. Harrison, P.Wood, Art In Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford. Massachusetts, 1993

R.E. Krauss, Siatki; Oryginalnosć awangardy [w:] idem, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne (tłum. M. Szuba), Gdańsk 2011,

J. Berger, Przedmiot wiary [w:] idem, O patrzeniu, Warszawa 1999.

Manifesty surrealizmu

A.Breton, Nadrealizm i malarstwo [w:] (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,

K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985,

J. Dąbkowska-Zydroń, Kulturotwórcza rola surrealizmu, Poznań 1999.

L. Steinberg, Pollock’s First Retrospective (1955), [w:] idem, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago, London 1992,

C. Greenberg, Kryzys sztuki abstrakcyjnej [w:] idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, (tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska), Kraków 2006.

H. Rosenberg, Object poems [w:] idem, Artworks and Packages, N. York 1971,

D. Kuspit, Schyłek kultu nieświadomości [w:] idem, Koniec sztuki (tłum.) J. Borowski, Gdańsk 2004.

M. Foucault, Panny dworskie [w:] idem, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych (tłum. T. Komendant), Gdańsk 2005,

U. Eco, O złym malarstwie [w:] idem, Po drugiej stronie lustra i inne eseje: znak, reprezentacja, iluzja, obraz (tłum.) J. Wajs, Warszawa 2012.

S. Sontag, Notatki o kampie (tłum.) W. Wertenstein [w:] (red.) P.Czapliński, A. Mizerka, Kamp. Antologia przekładów, Kraków 2012

Efekty uczenia się:

Identyczne jak w części A

Metody i kryteria oceniania:

Identyczne jak w części A

Zakres tematów:

1. Sztuka około 1900. Konflikty pokoleń i nowe tendencje artystyczne.

2. Krytyka artystyczna w okresie kubizmu. Guillaume Apollinaire.

3. Awangarda artystyczna w okresie kubizmu, futuryzmu i orfizmu.

4. Utopie awangardy i konstruktywizm rosyjski. Totalitaryzm wobec sztuki.

5. Mitologie awangardy na podstawie tekstów Rosalind Krauss i Johna Bergera.

6. Surrealizm i koncepcje André Bretona.

7. Krytyka wobec powojennej sztuki abstrakcyjnej na podstawie tekstów Leo Steinberga i Clementa Greenberga.

8. Harold Rosenberg i Donald Kuspit. Odmienne oceny sztuki konceptualnej i neoawangardy.

9. Współczesna analiza dawnego dzieła sztuki. Michel Foucault i Panny dworskie Diego Velázqueza oraz przemyślenia Umberto Eco o "złym malarstwie" Francesco Hayeza.

10. Susan Sontag o estetyce Kampu.

11. Harold Rosenberg i wielkoformatowe malarstwo amerykańskie.

12. Dylematy młodej krytyki artystycznej na przykładzie tekstu Andrew Beardiniego.

Metody dydaktyczne:

Identyczne jak w części A

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 18:00 - 19:30, sala 315
Filip Pręgowski 7/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)