Literatura: |
(oprac.) W.Juszczak, Teksty o malarzach : antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, Wrocław 1976,
M. Porębski, Krytycy i sztuka, Kraków 2004,
M. Porębski, K. Czerni, Nie tylko o sztuce. Rozmowy z profesorem Mieczysławem Porębskim, Wrocław 1992,
(oprac.) E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971,
G. Apollinaire, Rozważania estetyczne [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
G. Apollinaire, Malarstwo nowoczesne [w:] opr. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
E. Grabska, „Moderne" i straż przednia : Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900-1918, Kraków 2003,
M. Porębski, Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1925.
(oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
M. Porębski, Kubizm. Wprowadzenie do sztuki XX wieku, Warszawa 1986,
G. Sztabiński, Idea wspólnoty w wieku awangardy [w:](red.) L. Bieszczad, Wiek awangardy, Kraków 2006.
M. Porębski, Granica współczesności 1909-1925, Warszawa 1925
W. Majakowski, W. Kamienski, D. Burluk, Dekter nr 1 (1918); O. Brik, Do przemysłu (1923); A.Pavsner i N. Gabo, Manifest realistyczny; G. Kłucis, Fotomontaż jako nowy rodzaj sztuki propagandowej [w]: (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
A. Hitler, Speech Inaugurating “The Great Exhibition of German Art” 1937 (Haus der Deutschen Kunst, Monachium) [w:] (ed.) Ch. Harrison, P.Wood, Art In Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, Oxford. Massachusetts, 1993
R.E. Krauss, Siatki; Oryginalnosć awangardy [w:] idem, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne (tłum. M. Szuba), Gdańsk 2011,
J. Berger, Przedmiot wiary [w:] idem, O patrzeniu, Warszawa 1999.
Manifesty surrealizmu
A.Breton, Nadrealizm i malarstwo [w:] (oprac.) E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, Warszawa 1969,
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985,
J. Dąbkowska-Zydroń, Kulturotwórcza rola surrealizmu, Poznań 1999.
L. Steinberg, Pollock’s First Retrospective (1955), [w:] idem, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago, London 1992,
C. Greenberg, Kryzys sztuki abstrakcyjnej [w:] idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, (tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska), Kraków 2006.
H. Rosenberg, Object poems [w:] idem, Artworks and Packages, N. York 1971,
D. Kuspit, Schyłek kultu nieświadomości [w:] idem, Koniec sztuki (tłum.) J. Borowski, Gdańsk 2004.
M. Foucault, Panny dworskie [w:] idem, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych (tłum. T. Komendant), Gdańsk 2005,
U. Eco, O złym malarstwie [w:] idem, Po drugiej stronie lustra i inne eseje: znak, reprezentacja, iluzja, obraz (tłum.) J. Wajs, Warszawa 2012.
S. Sontag, Notatki o kampie (tłum.) W. Wertenstein [w:] (red.) P.Czapliński, A. Mizerka, Kamp. Antologia przekładów, Kraków 2012
|