Literatura: |
Literatura językoznawcza i literaturoznawcza
1. M. Arrivé, Linguaggio e psicanalisi. Linguistica e inconscio. Freud, Saussure, Pichon, Lacan, Firenze 2003
2. N. Chomsky, Nuovi orizzonti nello studio del linguaggio e della mente, Milano 2005
3. U. Eco, La ricerca della lingua perfetta nella cultura europea, Roma – Bari 1999
4. U. Eco, Come si fa una tesi di laurea, Milano 2001
5. G. Lakoff, M. Johnson, Elementi di linguistica cognitiva, Milano 2002
6. J. Lyons, Lezioni di linguistica, Bari 1994
7. F. Saussure, Corso di linguistica generale, Roma – Bari, 2005
1. Frye N., Archetypy literatury, [w:] Współczesnej teorii badań literackich za granicą, voll. II, pod kierunkiem Markiewicz H., Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976.
2. Ferroni G., Profili stolico della letteratura italiana, Einaudi, Torino 1992.
3. Fiała E, Modele freudowskiej metody badania dzieła literackiego, TN KUL, Lublin 1991.
4. Słowiński M., Markiewicz H., Studia z teorii literatury, Ossolineum, Wrocław 1977
5. Gibrillini P., Oliwa G., Tesio G., Lo spazio letterario, voll. I e II, La scuola, Brescia 1991.
6. Marchese A., Officina del racconto. Mondadori, Milano 200.
7. Skwarczyńska S., Wstęp do nauki o literaturze, Warszawa PAX 1965.
8. Ugniewska J., Historia literatury włoskiej XX wieku, PWN, Warszawa 2001.
9. Wojtynek-Musik K., Guida alla storia italiana e teoria della letteratura, Katowice 2000.
|
Zakres tematów: |
Systematyczne omawianie z dyplomantami kolejnych etapów pisania pracy.
1.Przedstawienie przez studentów tytułów i planów pracy.
2. Wstępne opracowywanie bibliografii (zwrócenie uwagi na materiały dostępne w internecie)
3. Przedstawianie przez dyplomantów na forum seminaryjnym przebadanych zagadnień.
4. Dyskusja na temat słuszności wybranych metod badawczych i koncepcji przedstawienia tematów prac.
5. Wspólna lektura i analiza wybranych artykułów z zakresu językoznawstwa.
6. Indywidualne konsultowanie wybranych zagadnień oraz fragmentów (rozdziałów) prac.
Seminarium kulturoznawcze i literaturoznawcze
Cel zajęć:
Zapoznanie studentów z zasadami konstrukcji pracy dyplomowej i formalną strona pracy dyplomowej. Dyskutowanie zagadnień związanych z wybranymi przez studentów tematami prac dyplomowych. Przygotowywanie studentów do napisania pracy dyplomowej poprzez umiejętne opracowanie w ramach tematu wiodącego poszczególnych zagadnień z literaturoznawstwa, kulturoznawstwa; przygotowanie także studenta do końcowego egzaminu dyplomowego.
Treści:
Charakterystyka podstawowych zagadnień dotyczących analizy włoskiego tekstu literackiego pierwszej połowy XX w., z uwzględnieniem roli samego autora i relacji między autorem a czytelnikiem, struktury dzieła literackiego, problemów narracji pomiędzy narratorem a odbiorcą, kategorii mimesis, czasu i przestrzenni, ich funkcji, modeli i analizy postaci, jej funkcji; określenie cech formalnych różnych rodzajów tekstu literackiego oraz ich rozpoznanie we fragmentach wybranych utworów włoskich autorów XX wieku jak i innych przedstawicieli literatury europejskiej; wstęp do metodologii badań literackich - podstawowe kierunki w badaniach literackich.
|