Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fonetyka języka francuskiego 2513-s1ROM1L-FON
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2017/18

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja wszystkich zakładanych dla przedmiotu efektów kształcenia odbywa się na podstawie poniższych parametrów:

1. Aktywna obecność na zajęciach (oceniane są odpowiedzi/reakcje na pytania i polecenia nauczyciela, praca indywidualna i w grupach):

nieobecność na zajęciach – 0 punktów (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)

obecność z umiarkowaną aktywnością - 1 punkt za każde zajęcia

obecność z dużą aktywnością – 2 punkty za każde zajęcia

2. Zadania domowe i/lub testy:

Zadania domowe (lub ćwiczenia do wykonania na platformie) : 0-5 punktów za każde zadanie (oceniane są: poprawność merytoryczna i językowa, terminowe wykonanie zadania)

0 – brak zadania

1 punkt – zadanie oddane ponad 2 tygodnie po wyznaczonym terminie

2 punkty - zadanie wykonane poprawnie i oddane do dwóch tygodni po wyznaczonym terminie

3 punkty - zadanie wykonane poprawnie i oddane do tygodnia po wyznaczonym terminie lub wykonane dostatecznie i oddane w wyznaczonym terminie

4 punkty - zadanie wykonane dobrze i oddane w wyznaczonym terminie

5 punktów – zadanie wykonane bardzo dobrze i oddane w wyznaczonym terminie

3. Egzamin na koniec semestru obejmuje:

-dyktando

-nagranie lektury tekstu w języku francuskim

-weryfikację umiejętności odczytania, przekształcenia na zapis ortograficzny tekstu w API oraz zapisania w API tekstu w języku francuskim

-zestaw ćwiczeń sprawdzających opanowanie poznanych reguł fonetycznych/fonologicznych i zasad poprawnej wymowy

-test sprawdzający stopień opanowania poznanej terminologii.

Ocena końcowa potwierdza stopień osiągnięcia wszystkich zakładanych dla przedmiotu efektów kształcenia.

Kryteria ewaluacji podsumowującej:

Standardowa skala ocen (5-2):

na ocenę bardzo dobrą 5 – przewiduje się osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w stopniu wyróżniającym się względem przeciętnej = wynik 91-100% przewidzianej liczby punktów)

na ocenę dobrą plus 4.5 – przewiduje się osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w pełni, ale nie w sposób wyróżniający = wynik 80- 90% procent przewidzianej liczby punktów)

na ocenę dobrą 4.0 – przewiduje się osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w znacznym stopniu = wynik 71- 80% procent przewidzianej liczby punktów)

na ocenę dostateczną plus 3.5 – przewiduje się osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) w stopniu zadowalającym = wynik 62 - 70% procent przewidzianej liczby punktów)

na ocenę dostateczną 3.0 – przewiduje się częściowe osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych= wynik 51- 61% procent przewidzianej liczby punktów)

na ocenę niedostateczną 2.0 – przewiduje się niedostateczne osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych = wynik 0-50% procent przewidzianej liczby punktów)

Zakres tematów:

Treści programowe zawierają się w następujących modułach (ćwiczenia z poszczególnych modułów mogą się powtarzać w zależności od potrzeb i rzeczywistej progresji studentów):

1. Zwięzła prezentacja podstawowych cech podsystemu spółgłoskowego języka francuskiego. Typy asymilacji i uproszczeń grup spółgłoskowych.

2. Pogłębianie znajomości reguł łączenia międzywyrazowego (obowiązkowego i fakultatywnego).

3. Francuskie [R] i inne spółgłoski w ujęciu dystynktywnym: rozpoznawanie i wymowa ciągów zawierających opozycje fonologiczne.

4. Rozpoznawanie i artykulacja spółgłosek w wygłosie. Łamańce językowe i trudne sekwencje spółgłosek.

5. Kształtowanie płynności wypowiedzi oraz różnicowanie jej tempa.

6. Doskonalenie umiejętności wymowy dostosowane do indywidualnych potrzeb studentów; ćwiczenia korekcyjne w odniesieniu do najczęściej popełnianych błędów.

7. Wdrażanie studentów do stosowania autokorekty wymowy z wykorzystaniem modułu laboratoryjnego.

8. Lektura (samodzielna i w grupach) z uwzględnieniem odpowiedniej emisji głosu i ekspresji, akcentowania oraz interpretacji tekstu. Zapisywanie i przekształcanie (ustne oraz pisemne) usłyszanych sekwencji z identyfikacją elementów homofonicznych, paronimicznych etc.

9. Elementy fonostylistyki (opcjonalnie) – rozpoznawanie podstawowych cech fonostyli i akcentów ( np. polskiego w języku francuskim, potocznego w języku francuskim).

10. Korelacja wymowy z ortografią i ćwiczenie dykcji: lektura tekstów z uwzględnieniem h niemego, e niestałego, geminat spółgłoskowych, łączenia wyrazowego oraz zapisu ortograficznego i fonetycznego (API) wyrazów w łańcuchu mowy, dyktanda częściowe i całkowite, dialogi i inne typy tekstów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala AB 2.15
Irena Kruszka 18/18 szczegóły
2 każda środa, 15:00 - 16:30, sala AB 2.15
Irena Kruszka 14/18 szczegóły
4 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, sala AB 2.15
Renata Jarzębowska-Sadkowska 18/18 szczegóły
5 każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala AB 2.15
Renata Jarzębowska-Sadkowska 12/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Collegium Humanisticum
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)