Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia obszarów pozaeuropejskich - Afryka 2525-s1ETN3Z-AOP-AF
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Afryka:

1. „Afryka” Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego.

2. 16 opowiadań afrykańskich, Wybór Maryli Metelskiej, Iskry 1978;

3. Afryka na progu XXI wieku. Kultura i społeczeństwo. red. J. Pawlik, M. Szupejko, Olsztyn 2009;

4. Afryka. 40 lat penetracji oraz poznawania ludów i ich kultur, red. J. Łapott, Szczecin 2004

5. Buchalik Lucjan, Dawny świat Dogonów, Żory 2012

6. Dzieci żyjące na ulicy - nowe zjawisko miast afrykańskich, red. J. Różański, Warszawa 2004

7. Ewangelia między tradycją a współczesnością afrykańską, red. J. Różański, P. Szuppe, Studia i materiały Misjologiczne, t. 2

8. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki,

9. Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, Toruńskie Studia o sztuce Orientu, t. 4, red. A. Nadolska-Styczyńska, Toruń 2009;

10. J. Pawlik, Religijny wymiar choroby w tradycyjnych społecznościach afrykańskich, w: Werbiści a badania religiologiczne, Dialog kultur i religii, t. 1. Verbinum, 2005

11.Kurcz Maciej, Za trzecią kataraktą, PTL, Wrocław2007

12.Pawlik J. J., Zaradzić nieszczęściu. Rytuały kryzysowe u ludu Basari z Togo, Olsztyn 2006;

13. Pawlik J.J., Religijny wymiar choroby w tradycyjnych społecznościach afrykańskich, w: Werbiści a badania religiologiczne, Dialog kultur i religii, t. 1. Verbinum, 2005

14. Pawlik J.J. Klonowanie człowieka w świetle afrykańskiej symboliki bliźniąt. Lud, t. 85, 2001,

15. Pawlik J.J., Śmierć dziecka w Afryce, w : red. W. Dzieduszycki, Jacek Wrzesiński, Funeralia lednickie spotkanie 6, ‘ Dusza maluczka a strata ogromna”. Poznań 2004

16. Pawlik J.J., Źródła i symbolika tańca afrykańskiego, PSL- Konteksty, nr 1, 2008;

17. Plemię, państwo, demokracja, red. R. Vorbrich, Poznań 2007

18. Przywództwo i przywódcy we współczesnej Afryce, red. A. Żukowski, Olsztyn 2008;

19. Rybiński A., Tuaregowie z Sahary, Dialog, 1999

20. Szupejko Małgorzata, Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, PAN, Warszawa 2007.

21.Świat Grup etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, , red. A. Posern-Zieliński, rozdział XIII i XIV ( R. Vorbrich)

22. Vorbrich R., Tradycyjna społeczność afrykańska a szkoła. Systemy wychowawcze i edukacyjne w pluralistycznym społeczeństwie Kamerunu, Lud, t. 86, 2002

23. Vorbrich R., Wódz jako funkcjonariusz. Despotyzm zdecentralizowany w społeczeństwie postplemiennym Kamerunu, Lud t. 88, 2004

24.Wokół IV Katarakty, Społeczności Wiejskie nad środkowym Nilem przed wielką zmianą, W-wa 2005

25.Ząbek Maciej, Arabowie z Dar Hamid, Dialog 1998;

26. Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka, Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.

27. Alicja Wrzesińska, Mwana znaczy dziecko. Z afrykańskich tradycji edukacyjnych, Warszawa 2005;

28. Taże, Afrykańska młodzież i jej dzisiejszy świat, Instytut Orientalistyczny UW, Warszawa 1994

29 J. Różański ( red.),Dzieci – ofiary wojny, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2005;

30. J. Różański, (red.) Dzieci głodujące i bez imienia, Komisja Episkopatu Polski ds. Misji, Missio Polona Warszawa 2007

31.Małgorzata Szupejko, Społeczeństwo Bugandy: zmiana i rozwój, PAN, Warszawa 1992

32. Ex Africa Semper Aliquid Novi, t.1-4

33. J. Pawlik MIasto kreatywnych LUdzi, OLsztyn 2016

34. John Llffe, Afrykanie.Dzieje kontynentu, Kraków 2011

35 - BIlad as-Sudan, Bernardinum 2013- 2018

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student zna typologię systemów społecznych Afryki opartych na więzach krwi oraz rozumie podstawowe pojęcia z tego zakresu (typy małżeństw, typy rodzin, zasady dziedziczenia itd.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

2. Student rozumie struktury rodzinne i role społeczne poszczególnych członków rodziny afrykańskiej.(H1A_W04; H1A_W06)

3. Zna funkcję i charakter wybranych obrzędów rodzinnych (inicjacja, ślub, pogrzeb) i zachodzące w tych obrzędach przemiany.(H1A_W04)

4. Zna jednostki społeczne oparte na podziale terytorialnym i jednostki polityczne Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

5. Rozumie przyczyny społecznych i etnicznych konfliktów Afryki (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

6. Zna podstawowe przyczyny migracji wewnętrznych i emigracji Afrykanów (H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

7. Zna przyczyny i skutki społeczne konfliktów zbrojnych, (H1A_W04)

8. Zna zakresy i charakter biedy i konfliktów społecznych we współczesnej Afryce.(H1A_W04; S1A_02-03, S1A_08)

Umiejętności:

1. Charakteryzuje cechy tradycji religijnych „Czarnej Afryki”.

2. Dostrzega i analizuje powiązania wierzeń z pozostałymi obszarami kultury

3. Wyjaśnia zasady i wskazuje różnice pomiędzy religiami tradycyjnymi, islamem i chrześcijaństwem

4. Wskazuje kierunki przemian zachodzących w obrzędowości rodzinnej

5. Wskazuje przyczyny konfliktów etnicznych i społecznych kontynentu

6. Wskazuje kierunki przemian kulturowych kontynentu

7. Charakteryzuje i omawia wybrane przykłady folkloru słownego oraz współczesnej literatury afrykańskiej (wiersze i opowiadania).

Inne kompetencje

1. Przygotowuje analizę antropologiczną wybranego opowiadania lub wiersza afrykańskiego autora

Kompetencje społeczne:

Student ma świadomość roli samokształcenia (H1A_K01)

Student nabywa kompetencje potrzebne w sytuacji kontaktu międzykulturowego(H1A_K01; K04; K06)

Metody i kryteria oceniania:

-dyskusja ogólna, omówienie wyznaczonych i wybranych lektur,

aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji ogólnej, przygotowanie do zajęć poprzez zapoznanie się z zalecaną lekturą, wynik kolokwium, przygotowanie analizy opowiadania lub wiersza

Zakres tematów:

Afryka

Celem zajęć jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących kultur Afryki. Zajęcia obejmują problemy społeczno – polityczne kontynentu, ze szczególnym uwzględnieniem przemian zachodzących w rodzinie, społecznościach lokalnych i systemach politycznych, aż po problematykę współczesnych konfliktów społecznych i etnicznych

Afryka I.

1. Tradycyjna rodzina afrykańska – zróżnicowanie i charakterystyka

2. Dziecko w tradycyjnej rodzinie afrykańskiej

3. Rola kobiety w tradycyjnych kulturach Afryki

4. Przemiany rodziny we współczesnej Afryce

5. Obrzędowość rodzinna i jej przemiany (inicjacje, ślub, pogrzeb)

6. Systemy społeczne oparte na podziale terytorialnym i systemy polityczne – tradycja i przemiany

7. Konflikty etniczne współczesnej Afryki

8. Konflikty społeczne współczesnej Afryki – migracje, emigracja, imigracja, dzieci ulicy, bieda i ubóstwo.

9. Pomoc humanitarna

Metody dydaktyczne:

-dyskusja ogólna, omówienie wyznaczonych lektur, pokazy multimedialne; wykład konwersatoryjny, metoda seminaryjna, studium przypadku,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala C 2.54
Anna Nadolska-Styczyńska 10/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Collegium Humanisticum
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)