Rachunkowość w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem 1152-12-F21-RJ-RaStZ
Wykład (WYK)
Semestr letni 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://moodle.umk.pl/WNEiZ/course/view.php?id=868 | ||
Liczba godzin: | 9 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Zaliczenie: | Egzamin | ||
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: | 3 godziny |
||
Literatura: |
E. Nowak (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa 2008. B. Nita, Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009. S. Sojak, Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, Tom II i III, TNOiK, Toruń 2015. Sobańska I, Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2010. |
||
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości strategicznej - K_W02 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie: Wykład - egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru oraz 3-5 pytań opisowych). Na zaliczenie należy udzielić poprawnej odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. W1 - egzamin +++ |
||
Zakres tematów: |
Strategiczna rachunkowość zarządcza to stosunkowo nowy obszar rachunkowości. Wykorzystywane przez naczelne kierownictwo, w procesie strategicznego zarządzania, narzędzia strategicznej rachunkowości zarządczej wspomagają formułowanie strategi oraz etap jej implementacji.Treści prezentowane podczas zajęć dotyczą między innymi kwestii związanych ze strategiczną rachunkowością oraz jej wykorzystaniem w procesie zarządzania strategicznego. Zagadnienia omawiane na zajęciach obejmują następujące bloki tematyczne: 1. Istota strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem oraz przydatność analizy strategicznej U1 a) podstawy tworzenia strategii przedsiębiorstwa b) wybrane metody analizy strategicznej: analiza atrakcyjności sektora, kluczowe czynniki sukcesu, macierz BCG 2. Podstawowe pojęcia z zakresu strategicznej rachunkowości zarządczej: definicja, cele, zakres. U1 a) geneza rachunkowości strategicznej b) definicje i cele rachunkowości strategicznej c) rachunkowość zarządcza operacyjna i strategiczna d) koncepcje strategicznej rachunkowości zarządczej 3. Znaczenie rachunkowości zarządczej w procesie strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem. a) rachunkowość w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa b) zasoby niematerialne w strategii przedsiębiorstwa 4. Narzędzia strategicznej rachunkowości zarządczej U1, K1 - zbilansowana karta dokonań - kapitał intelektualny - benchmarking strategiczny 5. Koszty jako element strategii przedsiębiorstwa W1 a) zmienność kosztów - perspektywa strategiczna b) kalkulacja kosztów przy wykorzystaniu rachunku kosztów działań c) analiza strategicznych czynników kosztotwórczych 6. Nowoczesne rachunki kosztów - zarządzanie kosztami zorientowane na strategię przedsiębiorstwa W1, U1, K1 a) rachunek cyklu życia produktów i analiza łańcucha wartości b) wykorzystanie rachunku kosztów do zarządzania efektywnością - rachunek kosztów klienta c) rachunek kosztów nowych produktów 7. Ocena efektów działalności dla celów informacji strategicznej W1 a) mierniki finansowe: wynik finansowy, stopa zwrotu, nadwyżka wyniku operacyjnego, wolne środki pieniężne b) systemy pomiaru dokonań oparte na miarach finansowych c) koncepcja wzbogacenia pomiaru dokonań o miary niefinansowe d) systemy pomiaru realizacji strategii. |
||
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład informacyjny - prezentacja w Power Point zagadnień teoretycznych wspartych przykładami praktycznymi |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
2 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Ewa Makowska | 29/35 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.