Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pigmenty, spoiwa i podłoża malarskie 1402-PSiPM-1Z-SJ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa:

1.C. Cennini, Rzecz o malarstwie, Florencja: Oficyna Tyszkiewiczów,1933.

2.C.Cennini, Rzecz o malarstwie.Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki,t.3,red.J.Starzyński,tłum. S. Tyszkiewicz,Wrocław 1955.

3.Diversarum artium schedua: średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych.Teofil Prezbiter, przekł. i oprac. St.Kobielus, Kraków,1988

4.Theophilus,Teofila kapłana i zakonnika o sztukach rozmaitych ksiąg troje,przeł.T Żebrowski,Kraków 1880

5. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.

6. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.

7. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.

8. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984

9. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.

10.Rudniewski, P. Pigmenty ich identyfikacja, Skrypt nr 13. Warszawa: Nakładem ASP w Warszawie, 1994.

11. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.

12. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.

13.Tomasz Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze , Warszawa 1981

14.M. Górzyńska, J. Olszewska – Świetlik, Wybrane żółte laki rekonstrukcja technologiczna, ,,Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 13 No 1-2, 2002”, s. 26-33.

15.J. Olszewska – Świetlik, W. Nowik, Czerwone laki w malarstwie śląskim Mistrza lat 1486/1487, ,,Ochrona Zabytków 1/ 2001”, s. 36-48.

Literatura uzupełniająca:

1. E. Berger, Quellen und technik der Fresko–Oel-und Tempera-Malerei des Mittelalters von der Byzantinischen Zeit bis Einschliesslich der „Erfindung der Ölmalerei” durch die Brüder van Eyck , München 1912.

2. E. Berger. Quellen für maltechnik während der Renaissance und deren Folgezeit, XVI – XVIII Jahrhundert ( in Italien, Frankreich und England nebst den de Mayerne Manuskript, München 1901.

3. P.M. Merrifield, Original treatieses on the arts of painting, Vol. I i II, New York 1967.

4. D. J. Kiplik, „Technika żiwopisi”, Moskwa – Leningrad 1950.

5. Schramm, H.P., Hering, B. Historiche Malmaterialien und ihre Identifizierung, Berlin 1989.

6.Thompson D.V., The materials and Techniques of Medieval Painting, New York 1956

7.The pigment compendium. A dictionary of historical pigments ,by N. Eastaugh , V. Walsh, T, Chaplin, R. Siddall, Hardbound 2004

Efekty uczenia się:

-K_WO4 zna mechanizmy oddziaływania fizycznych, chemicznych i biologicznych czynników środowiskowych na materię dzieł sztuki i zabytków,PJA_W01 ,XJA_W01

-K_WO5 posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa substancji zabytkowej oraz historycznych i współczesnych materiałów konserwatorskich ,PJA_W02,XJA_W02

-K_UO4posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego

PJA_U03, HJA_U02

-K_UO8 potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych,XJA_U06,

AJA_U06

-K_KO1 ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji ,AJA_K01

HJA_K01

-K_KO5 zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich, AJA_K04

PJA_K01,XJA_K01,HJA_K03

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:egzamin pisemny lub ustny

Kryteria oceniania:

Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego:

ndst - 50 %

dst-51-60%)

dst plus- 61-70%

db- 71-80%

db plus- 81-90%

bdb- 91-100%

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1.Wprowadzenie w zagadnienia związane z technologią i technikami malarskimi. (2 godziny)

2. Omówienie literatury z uwzględnieniem materiałów źródłowych – traktatów. ( 2 godziny)

3.Pigmenty i barwniki organiczne

- wiadomości ogólne ,pigmenty w aspekcie historycznym materiały pomocne w datowaniu dziel sztuki.

( 1 godzina)

-pigmenty białe ( 1 godzina)

- pigmenty żółte ( 1 godzina)

-pigmenty czerwone ( 1 godzina)

-pigmenty błękitne (1 godzina )

- pigmenty zielone (1 godzina)

-pigmenty czarne ( 1 godzina )

- pigmenty organiczne ( 1 godzina )

4. Materiały pozłotnicze ( 3 godziny)

- folie żółte, białe

-pigmenty metaliczne

- pulmenty, wytrawy olejne

5.Spoiwa malarskie

- wiadomości ogólne ( 1 godzina)

- kleje naturalne ( 1 godzina)

- oleje naturalne ( 1 godzina)

-gumożywice ( 1 godzina)

-żywice naturalne ( 1 godzina)

- rozpuszczalniki ( 1 godzina )

6. Lakiery, werniksy ( 2 godziny)

7. Podłoża i podobrazia malarskie

- drewno ( 2 godziny)

- płótno ( 1 godzina )

- metal ( 1 godzina )

- materiały współczesne ( 1 godzina)

8. Zaprawy ( 2 godziny)

- zaprawy w malarstwie sztalugowym i rzeźbie

drewnianej

- tynki

Metody dydaktyczne:

-pokaz

-wykład informacyjny(konwencjonalny)

-biograficzna

-klasyczna metoda problemowa

-obserwacji

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 10:00 - 11:30, sala Sala Tymona
Justyna Olszewska-Świetlik 34/33 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa (Sienkiewicza 30/32)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)