Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Misje zagraniczne UE 2751-SM-S1-3-BEG-MZ
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://Brak.
Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: 0
Literatura:

Przykładowa literatura:

- Banasik Mirosław, Zdolności NATO do działań ekspedycyjnych w przyszłym środowisku bezpieczeństwa międzynarodowego, Warszawa 2015.

- Ciupiński Andrzej, Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – Rozwój – Funkcjonowanie, Warszawa 2013.

- Coleman Katharina P., International organisations and peace enforcement: the politics of international legitimacy, Cambridge 2007.

- Dukiewicz Tomasz (red.), Operacje stabilizacyjne i wsparcia pokoju, Wrocław 2010.

- Gryz Jarosław, System reagowania kryzysowego Unii Europejskiej. Struktura – charakter – obszary, Toruń 2009.

- Kozub Marian, Panek Bogdan, Siły zbrojne jako narzędzie polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, Łódź-Warszawa 2010.

- Kulczycki Marek, Armed forces in the system of international security, Wrocław 2013.

- Marszałek Maciej, Operacje reagowania kryzysowego NATO. Istota – uwarunkowania – planowanie, Warszawa 2013.

- Marszałek Maciej, Operacje utrzymania i wymuszania pokoju w systemie bezpieczeństwa międzynarodowego. Geneza – stan obecny – perspektywy, Warszawa 2014.

- Moustakis Fotios, German Tracey, Securing Europe: western interventions towards a new security community, Londyn-Nowy Jork 2009.

- Norheim-Martinsen Per M., The European Union and Military Force. Governance and Strategy, Cambridge 2013.

- Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2009.

- Przybylska-Maszner Beata (red.), Misje cywilne Unii Europejskiej, Poznań 2010.

- Przybylska-Maszner Beata (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014.

- Rawski Aleksander Z., Misje serc, Warszawa 2012.

- Whitman Richard G., Wolff Stefan (red.), The European Union as a Global Conflict Manager, Londyn-Nowy Jork 2012.

- Wojnicz Luiza, Misje cywilne Unii Europejskiej w procesie europeizacji ad extra, Toruń 2019.

- Zajączkowski Kamil, Misje cywilne i operacje wojskowe Unii Europejskiej, Warszawa 2019.

- artykuły naukowe z czasopism branżowych (np. Athenaeum, Sprawy Międzynarodowe, Stosunki Międzynarodowe, Studia Europejskie itp itd.)

- strony internetowe Rady Unii Europejskiej

- strony internetowe Europejskiej Agencji Obrony

- strony Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa

- strony Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych

Efekty uczenia się:

I. WIEDZA:

1) Student/-ka ma elementarną wiedzę o roli i znaczeniu Unii Europejskiej we współczesnych stosunkach międzynarodowych;

2) Student/-ka rozumie istotę działania UE w stosunkach międzynarodowych, zwłaszcza zaś jej misji i operacji zagranicznych;

II. UMIEJĘTNOŚCI:

1) Student/-ka analizuje związki przyczynowo-skutkowe między działaniami/brakiem działań UE a rolą tejże organizacji w stosunkach międzynarodowych;

2) Student/-ka interpretuje i analizuje działania zewnętrzne UE w sferze bezpieczeństwa międzynarodowego, jak również podejmuje próby prognozowania rozwoju wydarzeń;

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

1) Student/-ka dostrzega problemy natury etyczno-moralnej a dotyczące podejmowania przez liderów UE decyzji o rozpoczęciu misji i operacji zagranicznych;

2) Student/-ka potrafi uargumentować własne zdanie w kwestii działań zewnętrznych UE, jak również pod wpływem merytorycznych argumentów swoich oponentów gotów jest do modyfikowania własnych opinii.

Metody i kryteria oceniania:

Stopień końcowy z konwersatorium będzie wypadkową 1) obecności na zajęciach, 2) aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz 3) sukcesu na teście końcowym.

1. Obecność

Dopuszczalny limit nieusprawiedliwionych nieobecności: 1. Ponadliczbowe nieobecności = konieczność ustnego zaliczenia tematu zajęć na dyżurze Prowadzącego (limit: 2-3). 4 nieobecności (i więcej) = ocena niedostateczna.

2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach

Studenci powinni przygotowywać się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczyć, przez co należy rozumieć możliwie częste merytoryczne zabieranie głosu w dyskusjach. Może się to okazać niezwykle ważne przy wystawianiu ocen końcowych z kursu, ponieważ:

Ponieważ kalendarz przewiduje tylko 7 spotkań zajęcia nr 7 i 8 zostaną połączone, obniżono także wymagania dotyczące aktywności:

minimum 2 aktywności = ocena końcowa podwyższona o pół stopnia (warunek: ocena pozytywna z testu).

minimum 5 aktywności = zwolnienie z testu końcowego z oceną bardzo dobrą

3. Test końcowy

Po spełnieniu powyższych warunków studenci dopuszczeni zostaną do pisania testu końcowego. Test ten składać się będzie z 25 zamkniętych pytań jednokrotnego wyboru. Prowadzący nie przewiduje jakichkolwiek punktów ujemnych za udzielanie błędnych odpowiedzi, w związku z tym, gdy dojdzie do sytuacji, że ktoś czegoś nie wie, warto będzie „strzelać” - może się uda…

Warunkiem podstawowym zaliczenia testu będzie uzyskanie minimum 13 punktów. 1 pytanie = 1 punkt

Niepowodzenie na teście = „dwója” z konwersatorium (bez wyjątków!!!)

Przybycie na wyznaczony termin pisania testu końcowego jest obowiązkowe - nie można samemu decydować, kiedy pisać! Jeżeli bez konsultacji z Prowadzącym Student nie przyjdzie na test = ocena niedostateczna w pierwszym terminie.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. WPZiB i WPBiO UE

- Geneza WPZiB

- Geneza WPBiO

- Obecne założenia traktatowe dotyczące WPZiB oraz WPBiO

- Rola i znaczenie UE w świecie

3. Czy UE powinna być globalnym stróżem porządku i ładu?

- Zdolności wojskowe UE

- Zdolności cywilne UE

- Zdolność reagowania UE a NATO i USA - porównanie

- Finansowanie misji i operacji zagranicznych UE

4. Misje i operacje cywilne Unii Europejskiej

- Trwające

- Zakończone

- Rozłożenie geograficzne

5. Misje i operacje wojskowe Unii Europejskiej

- Trwające

- Zakończone

- Rozłożenie geograficzne

6. Współpraca UE z innymi organizacjami międzynarodowymi w kwestiach bezpieczeństwa

- UE-ONZ – współpraca czy rywalizacja?

- UE a OBWE

- Pola współpracy dwustronnej

7. Miejsce i rola Polski w polityce bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej

- Udział polskich sił zbrojnych w misjach bojowych

- Udział polskich służb cywilnych w misjach zagranicznych

8. Ochrona granic zewnętrznych UE

- System ochrony granic UE

- Zintegrowane zarządzanie granicami UE

- Polska wobec ochrony wschodniej granicy UE

- Współczesne zagrożenia dla granic UE i przeciwdziałanie im w najbliższym sąsiedztwie (Afryka Północna, Ukraina/Rosja itp.)

Test końcowy

Metody dydaktyczne:

- dyskusja problemowa moderowana przez Prowadzącego (ocena ciągła);

- pisemny test końcowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 9:45 - 11:15, sala 145
Rafał Willa 16/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)