Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praktyczna nauka języka polskiego 2-1 2505-s1FPO2Z-PNJP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 90
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Podręczniki:

Iwona Stempek, Anna Stelmach, Polski, krok po kroku. Poziom A2, Kraków 2012.

Agnieszka Burkat, Agnieszka Jasińska, Małgorzata Małolepsza, Aneta Szymkiewicz, Hurra po polsku 2 i 3, Kraków 2009.

Ewa Lipińska, Z polskim na ty, Kraków 2003.

Ewa Bajor, Eliza Madej, Wśród ludzi i ich spraw, Warszawa-Łódź 1999.

Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Kiedyś wrócisz tu…, cz. 1: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków 2006.

Agnieszka Madeja, Barbara Morcinek, Polski mniej obcy, cz. 1: Podręcznik do nauczania języka polskiego dla średnio zaawansowanych, cz. 2: Klucz do ćwiczeń. Transkrypty. Test certyfikatowy, Katowice 2007.

Agnieszka Jasińska, Aneta Szymkiewicz, Małgorzata Małolepsza, Polski w pracy, Kraków 2010.

Elżbieta Zarych, Przejdź na wyższy poziom, Poznań 2014.

Agnieszka Wiśniewska, Anna Kokot, Marzena Jasnos, Samanta Busiło, Chcę pracować w Polsce, Warszawa 2015.

Róża Ciesielska-Musameh, Barbara Guziuk-Świca, Grażyna Przechodzka, Z polskim w świat, część 1 i 2, Lublin 2018.

Zbiory ćwiczeń kształcących poszczególne sprawności językowe:

Iwona Stempek, Polski, krok po kroku, Gdy i zabawy językowe.

Magdalena Szelc-Mays, Coś wam powiem…Ćwiczenia komunikacyjne dla grup średnich, Kraków 2001.

Andrzej Rauszer, Oswoić tekst. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów użytkowych dla poziomów B2 i C2, Kraków 2011.

Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków 2016.

Anna Seretny, Kto czyta – nie błądzi, Kraków 2007.

Ewa Lipińska, To samo słońce. Podręcznik doskonalący sprawność rozumienia ze słuchu dla obcokrajowców na poziomie zaawansowanym, Kraków 2016.

Zbiory ćwiczeń utrwalających umiejętności gramatyczne, leksykalne i ortograficzne

Joanna Lechowicz, Joanna Podsiadły, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź 2001.

Joanna Machowska, Gramatyka? Ależ tak! Ćwiczenia gramatyczne dla poziomu A2, Kraków 2011.

Ewa Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców, Kraków 2009.

Elżbieta Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków 2016.

Anna Majewska-Tworek, Szura, szumi i szeleści. Ćwiczenia fonetyczne nie tylko dla cudzoziemców, Warszawa 2010.

Józef Pyzik, Przygoda z gramatyką. Fleksja, słowotwórstwo imion. Kraków 2000.

Józef Pyzik, Iść czy jechać. Ćwiczenia gramatyczno-semantyczne z czasownikami ruchu, Kraków 2003.

Piotr Garncarek, Czas na czasownik, Kraków 2001.

Piotr Garncarek, Nie licz na liczebnik. Materiały do nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 2009.

Marek Gołkowski, Anna Kiermut, Maria Kuc, Małgorzata Majewska-Meyers, „Gdybym znał dobrze język polski…”, Warszawa 2010.

Halina Goszczyńska, Mirosława Magajewska, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego wraz ze zbiorem ćwiczeń, cz. 1, Łódź 2012.

Foland-Kugler M., 1997, Trudne małe wyrazy. Materiały do nauki języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Zbiory testów:

Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Agnieszka Madeja, Magdalena Świątek, Bądź na B 1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla Poziomu B 1, Kraków, 2009.

Ewa Lipińska, Umiesz? Zdasz! Materiały przygotowujące do egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego na poziomie średnim ogólnym B2, Kraków 2009.

Anna Dąbrowska, Anna Burzyńska-Kamieniecka, Urszula Dobesz, Małgorzata Pasieka, Z Wrocławiem w tle. Zadania testowe z języka polskiego dla cudzoziemców. Poziom podstawowy, średni i zaawansowany, Wrocław 2008.

Butcher A., Maliszewski B., Przechodzka G., Rzeszutko-Iwan M., Trębska-Kerntopf A., 2009, Wokół Lublina. Zadania testowe z języka polskiego dla obcokrajowców. Poziomy B1, B2, C2, Lublin.

Stanisław Mędak, Polski megatest, Warszawa 2012.

Testy ogólne i specjalistyczne z języka polskiego jako obcego Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, pod red. Grażyny Zarzyckiej, cz. 1 – 6, Łódź 2010.

Przemysław E. Gębal, Od słowa do słowa toczy się rozmowa. Repetytorium leksykalne z języka polskiego jako obcego dla poziomów B1 i B2, Kraków 2009.

Justyna Krztoń, Słownictwo w pracy, Kraków 2013.

Piotr Lewiński, Oto polska mowa, Wrocław 2001.

Renata Szpigiel, Gramatyka 2, Kraków 2013.

Efekty uczenia się:

jak wyżej

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:

Kontrola bieżąca: zadania domowe, sprawdziany cząstkowe, zadania praktyczne, testy semestralne lub projekty;

kontrola końcowa: egzaminy po semestrach: 2, 4 i 6.

Kryteria oceniania:

Ocena będzie stanowić średnią z powyższych elementów, zgodnie z poniższą punktacją:

93-100% - bardzo dobry (5)

85-92% - dobry plus (4,5)

77-84% - dobry (4)

69-76% - dostateczny plus (3,5)

60-68% - dostateczny (3)

0-59% - niedostateczny (2)

Zakres tematów:

Zakres tematów:

1. Powitania i pożegnania po polsku. Zwroty grzecznościowe, formy oficjalne, nieoficjalne, polski savoir-vivre, kwestionariusz osobowy, frazeologizmy związane z powitaniami i pożegnaniami.

2.Jesteśmy w Polsce. Miasta, regiony, województwa, polskie symbole narodowe, legenda o orlim gnieździe, polskie godło, kierunki świata, kraje sąsiadujące z Polską, nazwy narodowości, opowiadanie o swoim kraju.

3.Zaczynam studia. Studia w Polsce, struktura uniwersytetu, studiów, określanie miejsca na podstawie mapy, studia za granicą, związki frazeologiczne związane z nauką.

4. Rodzina. Rola rodziny dawniej i dziś, seriale o rodzinie, model polskiej rodziny,nazwy zawodów, ranking zawodów, ginące zawody, plany związane z zawodem i pracą, przysłowia i powiedzenia związane z domem, rodziną, pracą.

5.Uroda i styl. Rola mody w życiu człowieka, elegancja, wygląd zewnętrzny: twarz, włosy, sylwetka, odzież i obuwie, kolory, subkultury.

Metody dydaktyczne:

Metody podające:

wykład (konwersatoryjny, problemowy) lub jego elementy, opis, opowiadanie, pogadanka, wyjaśnienie, prezentacja;

Metody eksponujące:

pokaz, prezentacja multimedialna

Metody poszukujące:

dyskusja dydaktyczna,

metoda problemowa, praca ze źródłami tradycyjnymi i elektronicznymi,

Metody praktyczne/ aktywizujące:

ćwiczenia, gry językowe, dramy, inscenizacje, projekty, wycieczki dydaktyczne itp.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Goszczyńska 14/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Goszczyńska 11/ szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Justyna Tuszyńska 3/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.