Literatura: |
Albert Thiele, Sztuka Afryki, Warszawa 1974
Alina Trojan, Sztuka Czarnej Afryki
Wacław Korabiewicz, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70 – 90
Marek Arpad Kowalski, Sztuka Afryki Wschodniej, etnografia Polska, t. XV, z. 2., s. 161-183
Jolanta Koziorowska, W drewnianym kręgu, „okolice”, 1989-1990, nr 10, s. 130-134,
Jolanta Koziorowska, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa , 1984,
Jacek Olędzki, Sztuka demonstracyjna współczesnej Afryki (uwagi o nowych kierunkach twórczości rzexbiarskiej o charakterze ludowym), Polska Sztuka „Ludowa”, r./ XXX, 1976, z. 2., s. 97-114.
Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach MAiEŁ, Prace i Materiały MAiEŁ, S.E., 1989-1990, nr 29.
Jerzy Kuniewski , Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988.Anna K. Wiśniewska, Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003.
Tibor Bodrogi, Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968
Roy Sieber Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue
Anatolij Gromyko, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984.
Afryka magiczna, Wystawa Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki, brak roku wydania
Ewa Klajbor, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004
J. Koziorowska, Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005.
Chisaburoh F.Yamada (red.),
Decorative Arts of Japan, Kodansha International, Tokio 1964.
Czurkowa M. H.
Tradycyjny ubiór japoński w zbiorach Muzeum Archeologicznego i
Etnograficznego w Łodzi, “Prace i Materiały Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi”, Seria Etnograficzna, 1980, nr 21, s. 137 –168.
Kimono...
Kimono – kikonashi – to chishiki (kimono, sposób jego noszenia i wiedza o nim) Tokio1969.
Zaborowska Barbara.
Kimono. Jego dzieje i miejsce w japońskiej kulturze, Warszawa 2003, Wydawnictwo TRIO
Nadolska-Styczyńska Anna, Kimono, ozdoba nie tylko gejszy, [w:] Miecz i kimono. Sztuka dawnej Japonii, Beata Purc-Stępniak (red.) Gdańsk 2003.
Piękno nie do końca poznane. Kolekcja kimon w zbiorach MAiEŁ, w: Sztuka Dalekiego Wschodu ,J. Malinowski (red.), Warszawa 2008., s. 103-124.
Anna Kowalska-Lewicka, Shipibo, Wrocław 1969
Angelika Gebhart-Sayer, Geometryczne desenie Shipibo-Conibo w kontekście rytualnych, w: Estetyka Indian Ameryki Południowej, red. Katarzyna Zajda, Kraków 2007
Enaz Milanesi, Kobierce. Typy, wzory, techniki tkania dywanów wschodnich i europejskich, Arkady 1999
Maria Wrońska-Friend, Sztuka woskiem pisana, Batik w Indonezji i w Polsce, Gondawa, W-wa 2008.
Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: : Anna Nadolska-Styczyńska (red.), Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, Łódź- Wrocław 2005.
E.H. Gombrich, Pisma o sztuce i kulturze, Wybór i opracowanie: Richard Woodfield, wyd. polskie, Kraków, brw.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN 2007
Primitivism and Twentieth Century Art, ed. Jack Flam, Miriam Deutch, University of California Press, 1997;
Ornamente, (1000 motifs ornementaux par Claude Humbert, professeur a l`Ecole des arts decoratifs, Geneve, 1970
Jenifer Isaacs, Australian Living Heritage, Weldon Publishing 1990.
Estetyka Aborygenów. Antologia, red. Monika Bakke, Kraków 2004
Estetyka Afryki. Antologia, red. Małgorzata Cymorek, Kraków2008
Zofia Sokolewicz, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986,
Eliza Kaczmarek, W świetle malarstwa kropkowego Aborygenów, w: Krystyna Kujawińska-Courtney, Bronisława Kopczyńska-Jaworska, Anna Nadolska-Styczyńska, Wśród pustyń, buszu, lasów i ogrodów,. Spotkania z kulturą Aborygenów i Papuasów, Łódź 2003.
|