Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza dzieła sztuki 1401-ADA-3L-sm-SJ
Pracownia (PRC) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura uzupełniająca:

Eco, U. (red.) (2007). Historia brzydoty, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS

Eco, U. (red.) (2005). Historia piękna, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS

Cennini, C. (1933). Rzecz o malarstwie, Florencja: Floreńska Oficyna Tyszkiewiczów

Gwóźdź, A. (red.) (1994). Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, Kraków: UNIVERSITAS

Hopfinger, M. (1997). Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Kraków: Instytut Badań Literackich PAN

Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki

Karginow, G.. (1981). Rodczenko, Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe

Naylor, G.. (1988). Bauhaus, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe

Poprzęcka, M. (2008). Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria

Porębski, M. (1986). Sztuka i informacja, Warszawa: Wydawnictwo Literackie

Read, H. (1973). O pochodzeniu formy w sztuce, Warszawa: PIW

Read, H. (1982). Sens sztuki, Warszawa: PWN

Theophilus, (1880). Teofila kapłana i zakonnika. O sztukach rozmaitych ksiąg troje, Kraków: Akademia umiejętności

Tatarkiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN

Wiesing, L. (2008). Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa

Żadowa, Ł.A. (1982). Poszukiwania i eksperymenty, Warszawa: WAiF

Efekty uczenia się:

Jak wyżej.

Metody i kryteria oceniania:

Jak wyżej.

Zakres tematów:

1. Analiza formalna dzieła sztuki: wprowadzenie.

2. Konwencja artystyczna i jej wpływ na język wizualny dzieła sztuki.

3. Relacje między formą plastyczną a treścią dzieła sztuki

4. Sposoby przedstawiania wybranych tematów dzieł sztuki w różnych okresach historycznych.

5. Forma jako pochodna procesu historycznego.

6. Schemat w sztukach plastycznych (Mnich Teofil, Cennino Cennini)

7. Linia w ujęciu Leone B. Albertiego i Leonarda da Vinci

8. Znaczenie ornamentu w teorii John’a Ruskin’a

9. Analiza dzieła sztuki wg Heinricha Wölfflina

10. Ujęcie formy w teorii Awangardy Radzieckiej (Kazimierz Malewicz, Aleksander Rodczenko)

11. Bauhaus ( Johanes Itten, Wasyl Kandyński)

12. Znaczenie jakości wizualnych w teorii Rudolfa Arnheima, Ernsta Gombricha, Władysława Strzemińskiego

13. Wpływ nowych mediów na sposób widzenia

14. Analiza formalna dzieła sztuki

Metody dydaktyczne:

Jak wyżej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 1
Bernadeta Didkowska 12/12 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 1
Edyta Kasperkiewicz 11/12 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)