Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Paleografia / neografia 1202-H-PN-S1
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: nie dotyczy
Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Gieysztor , Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973 ( i późniejsze wydania).

Literatura uzupełniająca:

S.Porębski, Paleografia łacińska. Podręcznik dla studentów, Warszawa 1997.

W.Semkowicz, Paleografia łacińska, Kraków 1951.

J. Słowiński, Rozwój pisma łacińskiego w Polsce XVI-XVIII wieku. Studium paleograficzne, Lublin 1992.

Biniaś-Szkopek M., Delimata M., Skrzypczak Ł., Podstawy paleografii łacińskiej: skrypt dla studentów archiwistyki, Poznań 2007.

Cappelli A., Lexicon Abbteviaturarum. Dizionario di abbreviature latine ed italiane, Milano 1979, wyd. 6.

Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, Warszawa 1973 (i późniejsze wydania).

M. Juda, Pismo drukowane w Polsce w XV – XVIII w., Lublin 2001.

J.Szymański, Pismo łacińskie i jego rola w kulturze, Wrocław 1975.

B.Trelińska, Gotyckie pismo epigraficzne w Polsce, Lublin 1991.

B.Trelińska, Epigraficzna kapitała protorenesansowa w Polsce, w: Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce, pod red. M. Rokosza, Kraków 1995, s. 209 - 228.

Efekty uczenia się:

K_W09; K_W10 ; K_U03; K_U12 – zna dzieje pisma łacińskiego, zmienność duktu i jego zróżnicowanie w dziejach i stosownie do przeznaczenia (np. pismo kodeksowe, dokumentowe, kursywne każdej epoki), rozumie ich uwarunkowania kulturowe, cechy abrewiacji. Potrafi w praktyce zastosować tę wiedzę samodzielnie odczytując teksty rękopiśmienne. Zdaje sobie sprawę z możliwości użycia wiedzy paleograficznej w procedurze krytyki zewnętrznej źródeł.

K_K07 zdaje sobie sprawę z wartości źródeł rękopiśmiennych jako zabytków i świadectw kultury.

K_K09 jest w stanie wykorzystać swoją wiedzę i świadczyć fachową pomoc miłośnikom historii przy rozwiązywaniu problemów z zakresu historii pisma.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną

ocena bieżąca postępów w zakresie samodzielnego odczytywania tekstów rękopiśmiennych

oceny: bardzo dobry, dobry plus, dobry, dostateczny plus, dostateczny, niedostateczny

Zakres tematów:

Zmiany pisma łacińskiego: materiałów i narzędzi pisarskich, duktu, brachygrafii, w kontekście przemian kulturowych.

Poznanie różnych typów pism używanych w średniowieczu i czasach nowożytnych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- opis

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala AB 3.15
Jan Wroniszewski 20/18 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala C 1.54
Adam Szweda 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Collegium Humanisticum
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)