Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Międzyosobowy poziom wyjaśniania umysłu i zdolności poznawczych 2401-K-MF-MPWUZP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Barresi, J., & Moore, C. (1996). Intentional relations and social understanding. „Behavioral and brain sciences”, 19(1), 107-122.

Bąk, W. (2009). Wielość Ja w ujęciu poznawczym i dialogowym. Próba integracji podejść. „Przegląd Psychologiczny”, 52(1), 53–68.

Białecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Białek, A. (2010). Patrz, gdzie patrzę. Psychologiczne aspekty podejmowania cudzej perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

De Vecchi, F. (2011). Collective intentionality vs. intersubjective and social intentionality. An account of collective intentionality as shared intentionality. „Phenomenology and Mind”, (1), 72-87.

De Vecchi, F. (2014). Three types of Heterotropic intentionality. A taxonomy in social ontology. w: Institutions, Emotions, and Group Agents, Springer, Dordrecht, 117-137.

Fernyhough, C. (1996), The dialogic mind: A dialogic approach to the higher mental functions. „New Ideas in Psychology”, 14:47–62.

Fernyhough, C. (1997), Vygotsky’s sociocultural approach: Theoretical issues and implications for current research. w: The development of social cognition, ed. S. Hala, Psychology Press, 65-93.

Fernyhough, C. (2008). Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding. Developmental review, 28(2), 225-262.

Fernyhough , C. (2009). Dialogic thinking, w: A. Winsler, C. Fernyhough and I. Montero (eds.), Private speech, executive functioning, and the development of verbal self-regulation. Cambridge University Press, s. 42-52.

Forgas J. P., Haselton M. G., and Hippel W. von (red.), Evolution and the Social Mind: Evolutionary Psychology and Social Cognition, Psychology Press, New York, NY, USA. 2007.

Gauvain, M., & Perez, S. (2015). Cognitive development and culture. In L. Liben & U. Müller (vol. eds), Vol. 2: Cognitive processes, R. Lerner (editor-in-chief), 7th edition of the Handbook of Child Psychology and Developmental Science (pp. 854–896). New York: Wiley Blackwell.

Jankovic, M., & Ludwig, K. (Eds.). (2017). The Routledge handbook of collective intentionality. Routledge.

Kielar-Turska, M. (2013). Językowa zewnętrzna i wewnętrzna kontrola działania. „Psychologia Rozwojowa”, 18(4), 47-61.

Kiverstein, J. (Ed.). (2016). The Routledge handbook of philosophy of the social mind. Taylor & Francis.

Przybysz P. (2014), O poznawaniu innych umysłów. Wokół kognitywistycznych badań nad poznaniem społecznym, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Puchalska-Wasyl, M. (2016). Nasze wewnętrzne dialogi: O dialogowości jako sposobie funkcjonowania człowieka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rakoczy, H. (2016). The development of individual and shared intentionality [w:] Kiverstein, J. (red.), The Routledge Handbook to the Philosophy of the Social Mind, 2016, s. 139-151.

Satne G. (2016a), Social Approaches to Intentionality, [w:] Kiverstein, J. (red.), The Routledge Handbook to the Philosophy of the Social Mind, Abingdon: Routledge.

Schweikard D. P., Schmid H. B. (2013), Collective Intentionality, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (First published Thu Jun 13, 2013) Edward N. Zalta (ed.), URL = (http://plato.stanford.edu/entries/collective-intentionality/).

Searle J. (1995), The Construction of Social Reality. New York: Free Press.

Searle, J. (2010). Making the social world: The structure of human civilization. Oxford University Press.

Tomasello M. (2002), Kulturowe źródła ludzkiego poznawania; przeł. J. Rączaszek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Tomasello M., Carpenter M., Call J., Behne T., Moll H. (2007), Rozumienie i wspólnota intencji jako źródła kulturowego poznawania, [w:] red. Beata Sierocka, „Via commnicandi” III - 2007, s. 260-324.

Tomasello, M., & Carpenter, M. (2007). Shared intentionality. Developmental science, 10(1), 121-125.

Tomasello M. (2015), Historia naturalna ludzkiego myślenia, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków: Copernicus Center Press, 2015.

Tomasello M. (2016), A natural history of human morality, Harvard University Press.

Tomasello M. (2016c), Dlaczego współpracujemy?, przeł. Ł. Kwiatek, Kraków: Copernicus Center Press, 2016.

Toomela, A. (2016). What are higher psychological functions?. “Integrative Psychological and Behavioral Science”, 50(1), 91-121

Wertsch, J. V. (1985). Vygotsky and the social formation of mind. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Wertsch, J. V. (1991). Voices of the mind: A sociocultural approach to mediated action. Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.

Wygotski, L.S. (1971). Wybrane prace psychologiczne. przeł. E. Flesznerowa i J. Fleszner. PWN, Warszawa.

Wygotski, L.S. (2005). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. przeł. B. Grell. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala Sala wykładowa IX
Daniel Żuromski 12/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Nauk Społecznych (Collegium Minus)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)