Metodyka zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością 2600-SIW-M3-MZ-3-S1
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: | 15 h |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Śmiglewska M., Lewandowski A., Sarwińska J. (red.); O procesie nauczania ruchu. Wybrane zagadnienia metodyki edukacji fizycznej. wyd. II OW MW, Bydgoszcz 2015. 2. Morgulec-Adamowicz N, Kosmol A.; Sportowe formy aktywnosci osób niepełnosprawnych i starszych. Adaptowana aktywność fizyczna. PTN-AAF, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Kostencka A., Śmiglewska M., Szark-Eckard M. (red); Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym, realizacja podstawy programowej. OW MW, Bydgoszcz 2012. |
||
Efekty uczenia się: |
W1: Nazywa, stosuje, interpretuje najnowszą dydaktykę i jej miejsce w metodyce zajęć ruchowych w pracy z osobami niepełnosprawnymi, w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. - K_W03 W2: Opisuje uwarunkowania efektywności procesu usprawniania osób niepełnosprawnych na każdym etapie rozwoju ontogenetycznego i kinezjologicznym. - K_W03, K_W12 W3: Zna prakseologiczny model postępowania metodycznego z osobami niepełnosprawnymi, zasady nauczania, uczenia się, doboru treści i organizacji kształcenia ruchowego, metody nauczania, wychowania, realizacji zadań oraz zdobywania i przekazywania wiadomości. - K_W03, K_W12 U1: Porównuje oraz wyjaśnia potrzebę dostosowania stylów kierowania i uczenia, sprzyjających zdrowiu, do procesu usprawniania ruchowego. - K_U07 U1: Interpretuje prakseologiczny model pracy, niezbędny w diagnostyce, planowaniu, realizacji, monitorowaniu, ocenie skuteczności, jak również nieodzowny w przygotowaniu zadania, jednostki metodycznej i programu - K_U08 K1: Dostrzega rozwój w różnych obszarach nauk o kulturze fizycznej i rozumie znaczenie uczenia się przez całe życie. - K_K03 K2: Rozumie znaczenie stylów uczenia w skutecznym porozumiewaniu się i aktywnym słuchaniu. - K_K06 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - zaliczenie pisemne na ocenę - pytania półotwarte, dotyczące treści wykładów. Uzyskanie co najmniej 6 pozytywnych odpowiedzi, daje ocenę pozytywną - W03, W12,U07, U08. Suma uzyskanych punktów ocena <59 niedostateczny 59-68 dostateczny 69-76 dostateczny plus 77-84 dobry 85-89 dobry plus 90 - 100 bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
Wykłady: 1. Najnowsza dydaktyka i jej miejsce w metodyce zajęć ruchowych w pracy z osobami z niepełnosprawnością w perspektywie personalistycznej kultury fizycznej. 2. Uwarunkowania efektywności procesu usprawniania osób z niepełnosprawnością na każdym etapie rozwoju ontogenetycznego i kinezjologicznym. Rodzaje aktywności fizycznej ich wartości zdrowotne i terapeutyczne. 3. Prakseologiczny model postępowania metodycznego – diagnoza, prognoza, planowanie, realizacja i obserwacja efektów oraz analiza skuteczności, wnioskowanie i wprowadzanie zmian. 4. Zasady nauczania, uczenia się, doboru treści i organizacji kształcenia ruchowego, metody nauczania, wychowania, realizacji zadań oraz zdobywania i przekazywania wiadomości. 5. Role zawodowe specjalisty jako wychowawcy na rzecz zdrowia, style uczenia i kierowania pracą z osobami z niepełnosprawnością, a także motywacje oraz ich znaczenie w procesie nauczania ruchu tych osób. 6. Budowa jednostki metodycznej, indywidualizacja i jej miejsce w doborze odpowiednich zadań, metod oraz form organizacji zajęć z osobami z niepełnosprawnością oraz organizacja zajęć i jej znaczenie dla efektywności pracy oraz unikania zakłóceń. |
||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny i problemowy |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 13:00 - 17:00,
sala M2 |
Jadwiga Sarwińska | 21/23 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Wydziały: Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych oraz Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.