Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.3. Propedeutyka pediatrii 1600-LekM3PPED-J
Wykład (WYK) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Zalecane piśmiennictwo:

Podręczniki wiodące:

1. Pediatria t. 1-2, Kawalec W, Grenda R, Kulus M., rok wydania 2018, wydawnictwo: PZWL

2. Propedeutyka pediatrii – Krawczyński M., PZWL rok wydania 2009

Podręczniki uzupełniające:

1. Pediatria–Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalistycznego wyd II, Dobrzańska A., Ryżko J., rok wydania 2014, wydawnictwo Elsevier Urban & Partner

2. ABC zabiegów w pediatrii – Pietrzyk JJ, Szajewska H,

Mrukowicz J, rok wydania 2010, wydawnictwo Medycyna

Praktyczna

3. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii –

Obuchowicz A., rok wydania 2015., wydawnictwo PZWL

1.

Czasopisma medyczne: Pediatria Polska, Pediatria po Dyplomie, Standardy Medyczne - Pediatria, Przegląd Pediatryczny, Medycyna Praktyczna - Pediatria

Efekty uczenia się:

Wykłady:

W 1: Omawia zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, zasady szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka (E.W2.)

W 2: Określa przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci (E.W3.)

W3 : Charakteryzuje najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci, oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W6.)

W 7: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C.W34.)

W 8: zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E.W1.)

W 9: analizuje związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B.W25.)

W 10: przewiduje konsekwecje w życiu dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci (E.W4.)

U 4: Analizuje stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, potrafi zbadać odruchy noworodkowe (E.U8.)

U 5: Porównuje pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych (E.U9.)

U 6: Interpretuje stopień zaawansowania dojrzewania płciowego (E.U10.)

U12: potrafi identyfikować czynniki ryzyka wystąpienia przemocy, rozpoznawać przemoc i odpowiednio reagować (D.U10.)

U13: rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia (E.U14.)

K2: akceptuje potrzebę nawiązywania i utrzymywania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K_K03)

K6: planuje propagowanie zachowań prozdrowotnych (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej

i teoretycznej.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ustnego praktycznego zaliczenia ćwiczeń oraz wykładów u Asystenta, których treści są zgodne z efektami kształcenia zawartymi w SYLABUSIE. Po uzyskaniu pozytywnej oceny zaliczenia praktycznego student uzyskuje dopuszczenie do zaliczenia końcowego.

Zaliczenie praktyczne oceniane jest w skali punktowej od 0 do 12 punktów.

Ocena dokonywana jest w następującym zakresie:

- badanie podmiotowe (0 - 3 pkt)

- badanie przedmiotowe (0 - 3 pkt)

- interpretacja badań dodatkowych (0 - 3 pkt)

- diagnostyka różnicowa (0-3 pkt)

Warunkiem zaliczenia praktycznego jest uzyskanie min. 66% maksymalnej liczby punktów (8 punktów z 12 ), przy czym w żadnym z powyższych zakresów nie można uzyskać 0 punktów.

8 -8,5 pkt – ocena dostateczna (3,0)

9 - 9,5 pkt – ocena dostateczny plus (3,5)

10 -10,5 pkt ocena dobra (4,0)

11 - 11,5 pkt ocena dobry plus (4,5)

12 pkt - ocena bardzo dobry (5,0)

Zakres tematów:

Wykłady

1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii., w tym odrębności okresu noworodkowego oraz ocena rozwoju dziecka w różnych przedziałach wiekowych.

2. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci - zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego. Technika pomiaru ciśnienia tętniczego. Interpretacja wartości.

3. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K. Zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci i młodzieży

4. Stany naglące w pediatrii

5. Semiotyka: kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Gorączka i postępowanie przeciwgorączkowe.

6. Semiotyka: wymioty, ulewanie, nieprawidłowe stolce, ostra biegunka, odwodnienie.

7. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, powiększenie wątroby i śledziony, wykwity skórne.

8. Semiotyka: bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym.

9. Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane. Szczepienia w sytuacjach szczególnych. Profilaktyka poekspozycyjna. Ruchy „antyszczepionkowe

10. Dysmorfie i choroby uwarunkowane genetycznie. Problemy społeczne w praktyce lekarza pediatry.

Metody dydaktyczne:

Wykłady

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

analiza przypadków klinicznych

projektowanie i analiza badań naukowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Kuczyńska, Ewa Łoś-Rycharska, Monika Parzęcka, Aneta Krogulska 177/178 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)