Metody inżynierii genetycznej 2600-DM-MIG-2-S2
Laboratorium (LAB)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 20 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: | Ilość godzin wynika z organizacji roku akademickiego przez Władze Wydziału. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. GMO w świetle najnowszych badań; K. Niemirowicz-Szczytt. Wydawnictwo SGGW, 2012. 2. Biotechnologia roślin. (pod red) St. Malepszy, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 3. http://gmo.mos.gov.pl 4. Genomy; T.A. Brown, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 5. Podstawy Biologii Molekularnej; L.A Allison, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2009 6. Biologia Molekularna Bakterii; J. Baj, Z. Markiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015 7. Aktualna wiedza podawana przez wykładowców |
||
Efekty uczenia się: |
W1: Student zna budowę komórek pro- i eukariotycznych, wskazuje różnice w budowie i ekspresji genów pro- i eukariotycznych oraz wykorzystuje wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki w celu analizy procesów zachodzących na poziomie komórkowym i subkomórkowym (K_W01, K_W03) W2: Student posługuje się terminologią stosowaną w inżynierii genetycznej i definiuje poprawnie: organizmy transgeniczne, elementy konstruktu genetycznego, etapy procesu klonowania i rekombinacji DNA, proces edycji genomu (K_W01, K_W03, K_W08) W3: Student charakteryzuje kolejne etapy tworzenia organizmów transgenicznych (GMM, GMO), typy sekwencji regulatorowych i markerowych, metody transformacji i selekcji, rodzaje rekombinaz i nukleaz miejscowo-swoistych, typy rekombinacji (K_W04, K_W08) W4: Student opisuje funkcje elementów regulatorowych i strukturalnych transgenu, metody i efekty transgenizacji zwierząt i roślin, budowę/działanie nukleaz i rekombinaz, mechanizmy naprawy i rekombinacji DNA, działanie systemu restrykcja-modyfikacja i nabytej odporności mikroorganizmów CRISPR-CAS (K_W01, K_W04, K_W08) W5: Student wskazuje na zależność pomiędzy budową konstruktu genetycznego wprowadzanego do organizmu a jego funkcją (K_W05) W6: Student zna najważniejsze osiągnięcia w rozwoju biotechnologii organizmów pro- i eukariotycznych oraz metody identyfikacji transgenu/edytowanej w genomie zmiany na poziomie molekularnym i fenotypowym (K_W06, K_W11, K_W14) W7: Student ma wiedzę w zakresie ukierunkowanej modyfikacji i selekcji modelowych organizmów pro- i eukariotycznych w celu uzyskania nowych cech przydatnych dla człowieka i środowiska oraz szacuje korzyści i ryzyko wykorzystania otrzymanych GMM i GMO (K_W06, K_W09) W8: Student krytycznie ocenia aktualnie dyskutowane w literaturze specjalistycznej zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka dotyczące GMM i GMO (K_W09) U1: Student potrafi samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić proces rekombinacji DNA oraz genomu wybranego organizmu pro- i eukariotycznego (K_U01, K_U05) U2: Student właściwie dobiera szczepy mikroorganizmów oraz nukleaz/rekombinaz miejscowo-swoistych do procesu mutagenezy ukierunkowanej jak i rekombinacji homologicznej in vivo oraz metody identyfikacji transgenu na poziomie DNA, mRNA i białka (K_U03, K_U05, K_U12) U3: Student wykorzystuje wiedzę dotyczącą budowy i sposobu działania nukleaz/rekombinaz miejscowo-swoistych oraz właściwości otrzymanych w procesie rekombinacji produktów podczas pracy eksperymentalnej (K_U04, K_U15) U4: Student posługuje się specjalistyczną terminologią dotyczącą mechanizmów naprawy DNA, rekombinacji DNA, edycji genomu oraz transgenizacji bakterii, roślin i zwierząt (K_U13) U5: Student analizuje i właściwie interpretuje wyniki uzyskane podczas pracy eksperymentalnej (K_U11) U6: Student jest zdolny do pracy indywidualnej i zespołowej (K_U02) K1: Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki (K_K03) K2: Student racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, Internetu i innych źródeł masowego przekazu dotyczących GMM i GMO (K_K07, K_K10) K3: Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole (K_K09) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: zaliczenie na ocenę (ćwiczenia laboratoryjne) Kryteria oceniania: - zaliczenie pisemne (ćwiczenia) na podstawie pozytywnie zaliczonego kolokwium lub testu pisemnego (test zamknięty jednokrotnego wyboru); ocenę końcową stanowi średnia z dwóch pozytywnych ocen z każdej części zajęć laboratoryjnych. Wymagany próg na ocenę dostateczną: 51-60% 61-70% - dostateczny plus 71-80% - dobry 81-90% - dobry plus 91-100% - bardzo dobry |
||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia laboratoryjne (pierwsza część, 10 godz.): 1. Budowa konstruktu genetycznego ułatwiającego określenie lokalizacji i ekspresji wprowadzonych genów do komórek roślinnych. 2. Klonowanie wybranego genu do wektora pVK35SGUS-pA (zajęcia teoretyczne). 3. Transformacja roślin rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Selekcja transgenicznych nasion na pożywkach z antybiotykiem. 4. Transformacja roślin tytoniu (Nicotiana tabaccum) metodą krążków liściowych za pomocą Agrobacterium tumefaciens. 5. Analiza wydajności transformacji Arabidopsis thaliana metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Kolokwium (ćwiczenia 1-5) Ćwiczenia laboratoryjne (druga część, 10 godz.): 6. Przygotowanie sekwencji wektorów wykorzystywanych w trakcie rekombinacji edycji genomu oraz rekombinacji in vivo 7. Rekombinacja homologiczna in vivo w komórkach bakterii E. coli – składanie sekwencji wektora z sekwencją kasety niosącą gen markerowy 8. Identyfikacja kolonii bakterii niosących sekwencją zrekombinowanego plazmidu 9. Edycja genomu linii reporterowej wykorzystaniem systemu CRISPR-CAS9 10. Identyfikacja komórek wykazujących aktywność genu GFP. Test pisemny (ćwiczenia 6-10) |
||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne podające, poszukujące oraz metody dydaktyczne w kształceniu online: |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 10:45 - 13:00,
(sala nieznana)
|
Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska | 9/10 |
szczegóły![]() |
2 |
każdy piątek, 15:45 - 18:00,
(sala nieznana)
|
Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska | 10/9 |
szczegóły![]() |
3 |
każdy piątek, 13:30 - 15:45,
(sala nieznana)
|
Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska | 9/9 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.