Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Chemia materiałów w muzyce - od patefonu poprzez płytę winylową do CD 0600-OG-CMwM
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

1. Mary Anne White, Physical Properties of Materials, CRC Press, 2012.

2. Rob Thompson, Mary Thompson, The Materials Sourcebook for Design Professionals, Thames & Hudson, 2017.

3. Richard Osborne, Vinyl: A History of the Analogue Record, Ashgate, 2012.

4. Paul E. Winters, Vinyl Records and Analog Culture in the Digital Age: Pressing Matters, Lexington book 2016.

5. Hunter Davies, The Beatles, the only ever authorised Biography, McGraw and Hill, 2013 (dostępna również w polskiej wersji językowej).

6. Mick Middles: From Joy Division to New Order: The True Story of Anthony H. Wilson and Factory Records, Virgin Pub, 2002.

7. John Reed et al. To the Outside of Everything, A story of UK Post-Punk 1977-1981, Cherry Red Records, 2017.

8. Piotr Stelmach, Lżejszy od Fotografii. O Grzegorzu Ciechowskim, Wydawnictwo Literackie, 2018.

9. Kolekcja kaset, płyt CD i winylowych, filmów muzycznych wykładowcy.

Efekty uczenia się:

U1: Wykorzystuje umiejętności które posiadł do dostrzegania różnic wpływu jakości materiałów zastosowanych do produkcji danego nośnika i technologii jego produkcji, na jakość uzyskiwanego dźwięku i obrazu, wykorzystuje poznaną wiedzę do krytycznej analizy wpływu materiału użytego do zapisu na jakość produktu

U2: Analizuje wpływ otaczającego go świata na technologię produkcji nośników dźwięku, okładek płyt, itd. analizuje związki między jakością zastosowanego materiału a jakością szaty graficznej danego wydawnictwa

U1: Wykorzystuje umiejętności które posiadł do dostrzegania różnic wpływu jakości materiałów zastosowanych do produkcji danego nośnika i technologii jego produkcji, na jakość uzyskiwanego dźwięku i obrazu, wykorzystuje poznaną wiedzę do krytycznej analizy wpływu materiału użytego do zapisu na jakość produktu

U2: Analizuje wpływ otaczającego go świata na technologię produkcji nośników dźwięku, okładek płyt, itd. analizuje związki między jakością zastosowanego materiału a jakością szaty graficznej danego wydawnictwa

Metody i kryteria oceniania:

- egzamin pisemny- W1, W2, W3

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu przeprowadzonego na platformie Moodle składający się z pytań jednokrotnego wyboru spośród 4 możliwości. Błędne wskazanie odpowiedzi – 0 pkt, poprawna odpowiedź – 1 pkt. Co najmniej 20 pytań w teście.

Zaliczenie egzaminu po osiągnięciu co najmniej 50 % punktów możliwych do uzyskania. Ocena bdb po uzyskaniu więcej niż 80 %. Pozostałe oceny proporcjonalnie w zakresie 50 – 80 %.

Zakres tematów:

Wykład jest popularnonaukowym wykładem z zakresu Chemii Materiałów (prowadzący pracuje w Katedrze Chemii Materiałów Wydziału Chemii UMK). Przedstawia ewolucję materiałów i technologii stosowanych do produkcji nośników dźwięku (płyt, okładek płyt, kaset magnetofonowych, VHS, DVD itd.) i wybranych instrumentów muzycznych od początku lat 60-tych do czasów teraźniejszych, na tle historii kilku zespołów z których trzy najważniejsze to the Beatles (winyl), Joy Division (winyl z niebanalną okładką produkowaną specjalnymi technologiami czerpania papieru) i toruński zespół Republika (winyl i CD). Ewolucja stosowanych do zapisu dźwięku materiałów, jak i technologii zapisu, odbiła się na sposobie utrwalania dźwięku, jak i technologii produkcji okładek płyt w każdej w epok w której tworzyły wymienione grupy.

Wykład rozpocznie krótki rys historyczny skupiony głownie na materiałach zastosowanych do produkcji fonografu (Edison 1877) i opatentowanie nagrywarki magnetycznej. Przedstawione zostaną technologie produkcji i omówione będą materiały zastosowane przez Oberlina Smithsa i Valdemara Poulsena użyte do produkcji rejestratorów magnetycznych. Następnie omówiona zostanie technologia pokrywania papieru złotem, którą Fritz Pfleumer zastosował przy produkcji filtrów papierosowych, a który stał się zaczątkiem produkcji pierwszej taśmy magnetycznej. Omówione zostaną metody produkcji taśm do magnetofonów (w tym rolę zakładu Stilon w Gorzowie). Podobnie przedstawiona zostanie technologia i historia produkcji płyt winylowych. W tym miejscu wykład skupi się na technologii opracowanej w USA przez Emila Berlinera (koniec XIX wieku).

Omówione zostaną w sposób popularnonaukowy metody produkcji papieru wykorzystywanego do wytwarzania okładek płyt. Omówiona zostanie ważna rola zespołu the Beatles, którzy jak wiadomo, jako pierwsi zaproponowali rewolucyjne podejście do sposobu produkcji okładek. Technologia, chemikalia jak i materiały stosowane do produkcji filmów muzycznych omówione zostaną na przykładzie pierwszej kreskówki muzycznej filmu Yellow Submarine. Przedstawione zostaną materiały i technologie stosowane przy produkcji płyt winylowych w Polsce (od zakładów Gerlach do Pronitu, Tonpressu i innych) jak i za granicą. Na przykładzie brytyjskiej wytwórni Factory Records omówione zostaną chałupnicze technologie stosowane przy produkcji pierwszych płyt tej wytwórni (np. A Factory Sample). Rok 1982 przyniósł pojawienie się pierwszej płyty CD - czyli laserowego odczytu optycznego. Zaprezentowane zostaną technologie produkcji płyt CD i stosowane materiały. Na przykładzie dokonań muzycznych wspomnianych zespołów przedstawiona zostanie rola chemii materiałowej w produkcji urządzeń do wytwarzania i utrwalania efektów specjalnych. Omówione zostaną technologie i nowoczesne materiały stosowane do produkcji wybranych instrumentów muzycznych. Wykład poza przedstawieniem roli chemii (w szczególności materiałowej) w muzyce i sposobie jej utrwalania jak i dystrybucji, ma też na celu próbę odpowiedzi na pytanie, czy materiały z jakich wykonane są nośniki dźwięku przyczyniają się do renesansu płyt winylowych? Wykład zostanie zilustrowany prezentacją i analizą nośników dźwięku z bogatej płytoteki autora.

Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca :

- wykład z pokazem

- wykład podający

- dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Akcje
1 każdy piątek, 12:00 - 14:00, (sala nieznana)
Artur Terzyk 97/100 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.