Wykłady
1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii., w tym odrębności okresu noworodkowego oraz ocena rozwoju dziecka w różnych przedziałach wiekowych.
2. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci - zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego. Technika pomiaru ciśnienia tętniczego. Interpretacja wartości.
3. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K
4. Zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci i młodzieży
5. Stany naglące w pediatrii
6. Semiotyka: kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Gorączka i postępowanie przeciwgorączkowe.
7. Semiotyka: wymioty, ulewanie, nieprawidłowe stolce, ostra biegunka, odwodnienie.
8. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, powiększenie wątroby i śledziony, wykwity skórne.
9. Semiotyka: bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym.
10. Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane. Szczepienia w sytuacjach szczególnych. Profilaktyka poekspozycyjna. Ruchy „antyszczepionkowe
Ćwiczenia
1. Organizacja oddziałów dziecięcych – Oddział Dzieci Starszych, Oddział Niemowlęcy. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące w Klinice Pediatrii. Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka, praktyczna ocena przy łóżku chorego. Ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia). Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji.
2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka.
3. Nauka badania przedmiotowego- ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia, ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne.
4. Nauka badania przedmiotowego – badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.
5. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego. Zaliczenie badania podmiotowego. Zaliczenie badania przedmiotowego
|