Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

1.4. Propedeutyka pediatrii 1600-LekM3PMKPED-J
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 40
Limit miejsc: (brak limitu)
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
Literatura:

Zalecane piśmiennictwo:

Podręczniki wiodące:

1. Pediatria t. 1-2, Grenda R, Kawalec W, Ziółkowska H, rok wydania 2013, wydawnictwo: PZWL

2. Propedeutyka pediatrii – Krawczyński M., PZWL rok wydania 2009

Podręczniki uzupełniające:

Pediatria–Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalistycznego wyd II, Dobrzańska A., Ryżko J., rok wydania 2014, wydawnictwo Elsevier Urban & Partner

ABC zabiegów w pediatrii – Pietrzyk JJ, Szajewska H,

Mrukowicz J, rok wydania 2010, wydawnictwo Medycyna

Praktyczna

1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii –

Obuchowicz A., rok wydania 2010., wydawnictwo PZWL

2.

3. Czasopisma medyczne: Pediatria Polska, Pediatria po Dyplomie, Standardy Medyczne - Pediatria, Przegląd Pediatryczny, Medycyna Praktyczna - Pediatria

Efekty uczenia się:

W 1: Omawia zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, zasady szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka (E.W2.)

W 2: Określa przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci (E.W3.)

W3 : Charakteryzuje najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci, oraz zasady postępowania w tych sytuacjach (E.W6.)

W 4: Wskazuje rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań; (E.W37.)

W 5: przewiduje konsekwencje niewłaściwego odżywiania, w tym długotrwałego głodowania, przyjmowania zbyt obfitych posiłków oraz stosowania niezbilansowanej diety oraz zaburzenia trawienia i wchłaniania produktów trawienia (C.W50.)

W 6: przedstawia podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym: zakres normy i czynniki demograficzne wpływające na wartość tych parametrów (B.W24.)

W 7: wymienia postacie kliniczne najczęstszych chorób poszczególnych układów i narządów, chorób metabolicznych oraz zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (C.W34.)

W 8: zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób (E.W1.)

W 9: analizuje związek między czynnikami zaburzającymi stan równowagi procesów biologicznych a zmianami fizjologicznymi i patofizjologicznymi (B.W25.)

W 10: przewiduje konsekwecje w życiu dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego oraz zaburzeń zachowania – psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci (E.W4.)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej

i teoretycznej.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ustnego praktycznego zaliczenia ćwiczeń oraz wykładów u Asystenta, których treści są zgodne z efektami kształcenia zawartymi w SYLABUSIE. Po uzyskaniu pozytywnej oceny zaliczenia praktycznego student uzyskuje dopuszczenie do zaliczenia końcowego.

Zaliczenie praktyczne oceniane jest w skali punktowej od 0 do 12 punktów.

Ocena dokonywana jest w następującym zakresie:

- badanie podmiotowe (0 - 3 pkt)

- badanie przedmiotowe (0 - 3 pkt)

- interpretacja badań dodatkowych (0 - 3 pkt)

- diagnostyka różnicowa (0-3 pkt)

Warunkiem zaliczenia praktycznego jest uzyskanie min. 66% maksymalnej liczby punktów (8 punktów z 12 ), przy czym w żadnym z powyższych zakresów nie można uzyskać 0 punktów.

8 -8,5 pkt – ocena dostateczna (3,0)

9 - 9,5 pkt – ocena dostateczny plus (3,5)

10 -10,5 pkt ocena dobra (4,0)

11 - 11,5 pkt ocena dobry plus (4,5)

12 pkt - ocena bardzo dobry (5,0)

Zaliczenie końcowe ma formę testu wyboru w liczbie 25 pytań zawierających 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za odpowiedź prawidłową Student otrzymuje 1 pkt.

Minimalny próg procentowy dla zaliczenia testowej części egzaminu wynosi 56% (14 pkt).

14-15 pkt – ocena dostateczna (3,0)

16-17 pkt – ocena dostateczny plus (3,5)

18-19 pkt - ocena dobra (4,0)

20-22 pkt - ocena dobry plus (4,5)

23-24 pkt - ocena bardzo dobry (5,0)

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wyniku egzaminu praktycznego (waga 0,5) i testowego (0,5), tj. wynik egzaminu praktycznego stanowi 50% wyniku końcowego.

Zakres tematów:

Wykłady

1. Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii., w tym odrębności okresu noworodkowego oraz ocena rozwoju dziecka w różnych przedziałach wiekowych.

2. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci - zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego. Technika pomiaru ciśnienia tętniczego. Interpretacja wartości.

3. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K

4. Zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci i młodzieży

5. Stany naglące w pediatrii

6. Semiotyka: kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Gorączka i postępowanie przeciwgorączkowe.

7. Semiotyka: wymioty, ulewanie, nieprawidłowe stolce, ostra biegunka, odwodnienie.

8. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, powiększenie wątroby i śledziony, wykwity skórne.

9. Semiotyka: bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym.

10. Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane. Szczepienia w sytuacjach szczególnych. Profilaktyka poekspozycyjna. Ruchy „antyszczepionkowe

Ćwiczenia

1. Organizacja oddziałów dziecięcych – Oddział Dzieci Starszych, Oddział Niemowlęcy. Regulamin ćwiczeń i zasady BHP obowiązujące w Klinice Pediatrii. Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka, praktyczna ocena przy łóżku chorego. Ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia). Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji.

2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka.

3. Nauka badania przedmiotowego- ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia, ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne.

4. Nauka badania przedmiotowego – badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.

5. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego. Zaliczenie badania podmiotowego. Zaliczenie badania przedmiotowego

Metody dydaktyczne:

Wykłady

 wykład informacyjny

 wykład problemowy

 wykład konwersatoryjny

 analiza przypadków klinicznych

 projektowanie i analiza badań naukowych

Ćwiczenia

- ćwiczenia praktyczne i teoretyczne przy łóżku pacjenta,

 demonstracja i analiza przypadków klinicznych

 projektowanie i analiza badań naukowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Eliza Łężyk-Ciemniak, Magdalena Tworkiewicz, Agnieszka Kowalczyk 6/6 szczegóły
3 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Ewa Łoś-Kiszkowiak, Dominika Wilczyńska, Maria Popielarz, Justyna Stampor-Bednarska 6/6 szczegóły
4 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
5 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
6 (brak danych), (sala nieznana)
Justyna Stampor-Bednarska, Monika Parzęcka 5/6 szczegóły
7 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Julia Tworowska 6/6 szczegóły
8 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Agnieszka Kowalczyk 6/6 szczegóły
9 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
10 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Mieczysława Czerwionka-Szaflarska, Monika Parzęcka, Alicja Salamon-Górna, Agnieszka Kowalczyk, Julia Tworowska 6/6 szczegóły
11 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Eliza Łężyk-Ciemniak, Alicja Salamon-Górna 6/6 szczegóły
12 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Julia Tworowska 6/6 szczegóły
13 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
14 (brak danych), (sala nieznana)
Justyna Stampor-Bednarska, Monika Parzęcka 6/6 szczegóły
15 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Maria Popielarz 6/6 szczegóły
16 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Dominika Wilczyńska 6/6 szczegóły
17 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/5 szczegóły
18 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Główczewski, Monika Parzęcka 6/5 szczegóły
19 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Monika Parzęcka, Julia Tworowska 6/5 szczegóły
20 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Alicja Salamon-Górna 6/5 szczegóły
21 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska, Justyna Stampor-Bednarska 6/5 szczegóły
22 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Justyna Stampor-Bednarska 6/5 szczegóły
23 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Eliza Łężyk-Ciemniak 6/5 szczegóły
24 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Magdalena Tworkiewicz 6/5 szczegóły
25 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
26 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Renata Kuczyńska, Alicja Salamon-Górna 6/6 szczegóły
27 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Dominika Wilczyńska 6/6 szczegóły
28 (brak danych), (sala nieznana)
Eliza Łężyk-Ciemniak, Zuzanna Wasielewska 6/6 szczegóły
29 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
30 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Renata Kuczyńska 6/6 szczegóły
31 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Maria Popielarz 6/6 szczegóły
32 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Eliza Łężyk-Ciemniak 6/6 szczegóły
33 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Parzęcka, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
34 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Renata Kuczyńska 6/6 szczegóły
35 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Agnieszka Kowalczyk 6/6 szczegóły
36 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Adam Główczewski 6/6 szczegóły
37 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Monika Parzęcka, Julia Tworowska, Zuzanna Wasielewska 6/6 szczegóły
38 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Monika Parzęcka 6/6 szczegóły
39 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Renata Kuczyńska 6/6 szczegóły
40 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Eliza Łężyk-Ciemniak, Adam Główczewski, Justyna Stampor-Bednarska 6/6 szczegóły
41 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Szaflarska-Popławska, Anna Kanigowska 6/6 szczegóły
42 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Dominika Wilczyńska 6/6 szczegóły
43 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Kanigowska, Eliza Łężyk-Ciemniak 6/6 szczegóły
44 (brak danych), (sala nieznana)
Zuzanna Wasielewska, Monika Parzęcka 6/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)