Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Paryski szyk. Z historii mód i obyczajów 2500-OG-PS
Wykład (WYK) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość`: 1. Godziny kontaktowe (przy udziale nauczyciela akademickiego) oraz konsultacje - 1,1 ECTS = średnio 33 godziny
2. Praca własna studenta: zapoznanie się z lekturami, przygotowanie do kolokwium - 0,9 ECTS = średnio 27 godzin

Łącznie: 60 godz. (2 pkt. ECTS)


Literatura:

PODSTAWOWA

Boucher F., Historia mody: dzieje ubiorów od czasów prehistorycznych do końca XX wieku, Arkady, Warszawa 2004

Chaney L., Coco Chanel: życie intymne, Znak Litera Nowa, Kraków 2012

Moda. Historia mody od XVIII do XX wieku. Kolekcja Instytutu Ubioru w Kioto, Taschen 2003.

Sieradzka A., Artyści i krawcy. Moda Art Déco, WN PWN, Warszawa, 1993

Filmy dokumentalne i fabularne (w całości lub fragmentach) udostępnione przez prowadzącego zajęcia:

Maria Antonina, reż. S. Coppola, 2006

Brigitte Bardot, reż. A. Bougrain-Dubourg, 1982

Nieprzemijający styl Chanel, reż. G. Nadeau, 2001

Jean Paul Gaultier przy pracy, reż. L. Prigent, 2015

UZUPEŁNIAJĄCA

Clarke S., 1000 lat wkurzania Francuzów, WAB, Warszawa 2012

Dior Ch., Dior i ja. Autobiografia, Wyd. Dolnośląskie 2014

Dziekońska-Kozłowska A., Moda kobieca XX wieku, Arkady, Warszawa 1964

Gutkowska-Rychlewska M., Historia ubiorów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1968.

Jonas S., Moda: leksykon: marki, projektanci, ubrania, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki, 2009

Kerlau Y., Dynastie, które stworzyły luksus, Świat Książki, Warszawa 2012.

Kinzel R., Królowie mody: historia haute couture, Metrum, Wrocław, 1995

Kowalski J., Loba A., Loba M., Prokop J., Dzieje kultury francuskiej, PWN, Warszawa 2005

Lewin L., Stomma L., Paryż za dwa Ludwiki. Przewodnik po Paryżu cieni i smaków, BGW, Warszawa 1995

Moda. Historia mody XX wieku, Taschen-TMC Art, Warszawa 2012

Moda. Wielka Księga ubiorów i stylów, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2014

Możdżyńska-Nawotka M., Od zmierzchu do świtu. Historia mody balowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2008.

Saltari P., Magia stylu. Portrety dziesięciu kobiet, które zmieniły świat mody, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki, 2011

Sieradzka A., Żony modne – historia mody kobiecej od starożytności do współczesności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993

Tagariello M. L., Wielcy projektanci. Osobistości świata mody, Wydawca: Firma Księgarska Jacek Olesiejuk, 2014

Toussaint-Samat M., Historia stroju, WAB, Warszawa 1998

Trojanowski K., Moda w okupowanej Francji i jej polskie echa, Wyd. PWN 2014

Worsley H., 100 idei, które zmieniły modę, Wydawnictwo TMC

Efekty uczenia się:

Student

W01: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach

historycznych, społecznych, politycznych i kulturowych warunkujących rozwój Francji XVI-XX wieku.

W02: potrafi rozpoznać i scharakteryzować najważniejsze zmiany i style w modzie francuskiej (i europejskiej) XVII-XX wieku.

W03: potrafi rozpoznać najważniejsze dzieła sztuki francuskiej XVIII-XIX wieku.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 60 proc. punktów) z pisemnej pracy kontrolnej (testu) na koniec semestru. Test sprawdza opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień objętych programem.

Ocena może zostać podwyższona o pół stopnia za wyjątkowo aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej i dodatkowej literatury przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Moda i ewolucja ubioru damskiego i męskiego we Francji XVII –XIX w.: na dworze Ludwika XIV; Maria Antonina jako propagatorka nowych mód; Rose Bertin – pierwsza projektantka mody; haute coiffure, czyli wykwintne fryzjerstwo; trendy w jubilerstwie; zmiany w ubiorze w czasie Wielkiej Rewolucji; moda patriotyczna i uregulowania prawne dotyczące ubioru; moda okresu Dyrektoriatu i Konsulatu; Incroyables i Merveilleuses – ekscentrycy przełomu XVIII i XIX w.; moda i impresjoniści: od krynoliny do tiurniury; ewolucja kobiecej sylwetki w XIX w. – 6 modułów

2. Z historii haute couture XIX-XX w.: Charles-Frédérick Worth, Paul Poiret, Coco Chanel, Christian Dior, Hubert de Givenchy, Yves Saint Laurent, André Courrèges, Jean-Paul Gaultier – 2 moduły

3. Z historii perfum i kosmetyków: od średniowiecza do XX wieku; legenda „Numeru 5” Chanel – 2 moduły

4. Ewolucja obyczajów: nowe zwyczaje żywieniowe, pierwsze kawiarnie, luksusowe sklepy i savoir-vivre w czasach Ludwika XIV; moda na kąpiele morskie, moda plażowa; Paryż lat 20. – w rytmie jazzu; kobieta w spodniach – od prowokacji do emancypacji – 3 moduły

5. Brigitte Bardot jako ikona mody i symbol rewolucji obyczajowej – 1 moduł

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, opis, opowiadanie

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, (sala nieznana)
Krzysztof Trojanowski 49/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)